stirileprotv.ro: Cel de-al treilea pod peste Dunare. Variantele de constructie si data la care ar putea fi finalizat
Informatia a fost data de agentia Darik News, potrivit careia prefectii regiunilor Ruse, Plevna Slistra si Vrata s-au intalnit joi cu omologii lor romani si cu primarii marilor orase de pe cele doua maluri ale Dunarii pentru a stabili unde va fi construit podul.
Conform presei bulgare, autoritatile din cele doua tari au in vedere mai multe amplasari: intre Silistra si Calarasi, intre Nicopol si Turnu Magurele, Oriahovo si Bechet sau chiar langa Podul PrietenieiGiurgiu-Ruse, pentru a decongestiona traficul de pe acesta. Locul precis va fi stabilit insa abia peste doua luni.
Variantele de constructie sunt confirmate si de un caiet de sarcini al Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice datand din luna ianuarie a acestui an. In plus, fiecare din aceste variante presupune mai multe propuneri de posibile amplasamente. De pilda, la Calarasi exista varianta Silistra-Calarasi, dar si una mai scurta, intre Chiciu (o padure de langa orasul Calarasi) si insula Ostrov de pe Dunare, care se afla tot in Romania, urmand ca apoi bulgarii sa mai faca un pod prin care sa lege insula de Silistra.

Studiu de 1,3 milioane de lei

Podul va fi realizat in cadrul Strategiei comune de dezvoltare teritoriala durabila a zonei transfrontaliere Romania-Bulgaria. Un anunt privind constructia a fost de altfel facut acum mai bine de un an de sefii de stat ai Romaniei si Bulgariei, cu doar o zi inainte de inaugurarea podului Calafat-Vidin.
La inceputul lui 2014, Ministerul Dezvoltarii Regionale din tara noastra a lansat deja licitatia pentru un studiu de prefezabilitate in valoare de 1.3 milioane lei, insa nu s-a stabilit inca finantarea lucrarii. Aceasta ar putea fi suportata de bugetele celor doua tari sau ar putea include si fonduri europene.

Cat ar putea costa noul pod

Pentru a avea un termen de comparatie, podul Calafat-Vidin a costat in total 226 de milioane de euro si a beneficiat de imprumuturi si finantari gratuite de la Uniunea Europeana, Banca Europeana pentru Investitii, Agentia Franceza pentru Dezvoltare si Institutia Germana de Credit pentru Reconstructie si Dezvoltare.
Pe de alta parte, de la acordul pentru construirea podului de la Calafat si pana la finalizarea lucrarii au trecut 13 ani. In plus, la doar cateva luni de la inaugurare oficialii bulgari i-au gasit 20 de probleme majore. Deci e foarte probabil ca si al treilea pod peste Dunare va fi gata in deceniul urmator.
La ora actuala punctele de traversare a Dunarii intre Romania si Bulgaria sunt:
- Giurgiu - Ruse (pod rutier si feroviar),
- Calafat - Vidin (pod rutier si feroviar).
Treceri cu bacul peste Dunare:
-Calafat,
-Bechet,
-Turnu Magurele,
- Giurgiu,
- Oltenita,
- Calarasi.
Fluviul desparte cele doua tari pe o distanta mare - 450 de kilometri - astfel ca punctele de trecere nu sunt suficiente.

Pod facut de o firma cu un angajat

In 2012, un consortiu chinez-spaniol si-a exprimat interesul pentru constructia unui pod intre Calarasi si Silistra, insa aceasta nu s-a materializat. Si tot in 2012, primarul municipiului Calarasi le-a prezentat consilierilor locali un alt proiect de constructie similar, de data aceasta insa al unei firme romanesti.
Pe hartie, proiectul costa 750 de milioane de euro si urma sa creeze mii de locuri de munca, astfel incat consilierii locali s-au grabit sa-l aprobe. In realitate, insa, s-a aflat curand ca firma care il realizase avea sediul intr-un apartament de bloc si un singur angajat, astfel ca podul nu s-a mai facut.