MAGAZIN: Desecretizari amanate si siguranta zborurilor (Autor : DAN D. FARCAS)
(Continuare)
Sunt si unele exceptii. Guvernul francez si-a mentinut o vigilenta oficiala, aproape constanta, cu privire la fenomenele aeriene neidentificate. In 1977, el a infiintat GEPAN, ca un grup de cercetare pentru studiul fenomenelor aerospatiale neidentificate, in cadrul CNES (Centrul National pentru Studii Spatiale). Acest grup, cu unele reorganizari, a avut o existenta continua, azi numindu-se GEIPAN (Groupe d'Études et d'Informations sur les Phénomčnes Aérospatiaux Non-identifiés). El este o organizatie, finantata de la buget si cu o activitate reglementata prin lege, care colecteaza rapoartele prin politie, jandarmerie si din intreaga birocratie franceza, inclusiv de la autoritatea aeronautica. In felul acesta stau la un loc si toate rapoartele privind incidentele OZN afectand siguranta aviatiei. Incepand cu sfarsitul anilor 1980, ca raspuns la propriile cazuri OZN, si guvernele din Chile, Peru si Uruguay au infiintat echipe oficiale de cercetare a fenomenului OZN, cu accent pe observatiile aviatorilor si pe incidentele legate de siguranta in domeniul aviatiei.
Dr. Richard. F. Haines, chief scientist la Centrul national de aviatie pentru raportarea fenomenelor anormale (NARCAP) din SUA, a colectat peste 3400 de cazuri de observatii si incidente aviatice, care implica fenomene aeriene neidentificate (FAN). Richard Haines a fost anterior sef al biroului pentru factorii umani ai spatiului la NASA si a servit timp de 21 de ani drept cercetator principal la Centrul de cercetare aerospatiala Ames al NASA. NARCAP a fost fondata in anul 1999 in mod specific pentru a investiga si a documenta rapoartele OZN ale aviatiei, in beneficiul sigurantei zborurilor. Rapoartele sunt tratate in mod confidential pentru a proteja reputatia autorilor. NARCAP are un personal de aproximativ 50 de specialisti care pot efectua investigatii, analize, prezentari si alte actiuni legate de siguranta aviatiei in contextul OZN. NARCAP a publicat numeroase rapoarte si studii. Primul sau raport tehnic, Siguranta aviatiei in America: un factor pana acum neglijat, a fost pregatit si lansat de Dr. Richard Haines in 1999. Acest document prezinta peste 100 de exemple de incidente OZN, care au implicat factori de siguranta a aviatiei, pe o perioada de 50 ani.
Dominique Weinstein, specialist tehnic international al NARCAP si membru al colegiului de experti al CNES-GEIPAN, a intocmit o colectie de 1300 observatii din aviatia internationala, din perioada 1916-2000, privind incidente care implica OZN. Carlos Guzman si Alfonse Salazar asociati de cercetare NARCAP din Mexic, au publicat in 2004 o carte â€" Ovnis y la Aviacion Mexicana â€" documentand multe exemple de observatii OZN facute de aviatie si de incidente legate de siguranta zborurilor. In anul 2006, ministerul britanic al apararii, a dat publicitatii raportul CONDIGN, privind Fenomene Aeriene Neidentificate in regiunea de aparare aeriana a Regatului Unit, care afirma raspicat:
- Existenta FAN (deci a OZN-urilor n.n.) este indiscutabila. Si ele sunt, probabil, o amenintare la adresa sigurantei aviatiei.
Rapoartele Airprox publicate de Autoritatea Aviatiei Civile a Regatului Unit releva in mod clar ca anumite cazuri OZN implica intr-adevar factori de siguranta a aviatiei si ca multe cazuri de OZN din Regatul Unit prezinta caracteristici comune cu cele raportate in alte tari. Organismul oficial de cercetare OZN al guvernului chilian â€" CEFAA â€" a fost infiintat in anul 1997. In anul 2010, NARCAP semnat un acord oficial de cercetare cu CEFAA, participand apoi la investigarea mai multor cazuri din Chile. In 2010 NARCAP a publicat Project Sphere, un efort international pentru a examina observatiile si incidentele legate de siguranta aviatiei, care implica OZN-uri de tipul luminilor sau al obiectelor sferice. Acest raport include cazuri din sase tari, inclusiv din Statele Unite ale Americii.
(Va urma)