Gandul informeaza: Campania electorala, ridiculizata de sociologi si analisti: Bizara, plicticoasa
Campania pentru alegerile parlamentare este bizara, plicticoasa si lipsita de politicieni carismatici, liderii din lumina reflectoarelor nefiind tocmai varful de lance al partidelor, cei care ar putea aduce cel mai usor voturi, au declarat pentru MEDIAFAX mai multi sociologi si analisti.
- Stranie, alt termen nu gasesc pentru acesta campanie electorala, a declarat pentru MEDIAFAX sociologul Alin Teodorescu, adaugand ca cele doua mari partide au acelasi slogan, cuvant cu cuvant. Nu intelegi!. Campania PNL este in linie cu ceea ce au facut pentru Primaria Capitalei, adica din lac in put, a mai spus Alin Teodorescu.
Sociologul a criticat si strategia PNL de a se asocia cu un premier in functie, afirmand ca de la Petre Roman pana la Victor Ponta, toti stiu ca eroziunea functie este atat de mare incat sansele de reusita sunt putin probabile.
- Liberalii s-au asociat cu numele lui Dacian Ciolos uitand ca niciodata nu te asociezi cu numele unui prim-ministru in functie pentru ca eroziunea functiei este atat de mare incat pierzi si asta stiu multi, de la Petre Roman pana la Victor Ponta. Atunci cand faci o campanie fie pentru prezidentiale, fie pentru parlamentare nu te asociezi cu numele prim-ministrului in functie care este deja erodat, a explicat Alin Teodorescu.
Sociologul a mai remarcat ca USR si PNL sunt foarte apropiate in sondaje si a pus sub semnul intrebarii intrarea ALDE in Parlament, dar si a PMP, spunand ca Traian Basescu este o figura foarte buna, dar nu intra in Parlament.
Sociologul Barbu Mateescu a afirmat ca vizibilitatea organizatiilor de partid in strada este mai redusa decat in ultimii 10 ani din cauza legislatiei in vigoare. Absenta liderilor carismatici din aceasta campanie electorala a fost evidentiata si de Barbu Mateescu, care a declarat ca liderii din lumina reflectoarelor nu sunt tocmai varful de lance al partidelor, cei care ar putea aduce cel mai usor voturi.
- Lipsesc liderii carismatici din aceasta campanie. Cine este in lumina reflectoare nu este neaparat si varful de credibilitate al partidului, varful de lance, jucatorul numarul 1, persoana care ar putea sa aduca cel mai usor voturi. Cei mai credibili oameni din Romania, in ordine alfabetica, pentru ca cifrele fluctueaza, sunt toti trei in plutonul din fata la distante foarte mici, in marja de eroare, sunt Ciolos, Iohannis si Ponta. Niciunul nu este chiar in prim planul campaniei, din motive diferite, a argumentat Barbu Mateescu.
Sociologul a afirmat ca din acest motiv exista o tentatie mai vizibila la Liviu Dragnea decat la Alina Gorghiu de a se promova, de a emite mesaje care sa mobilizeze. Cat priveste fructificarea imaginii premierului Dacian Ciolos, Mateescu a mentionat ca PNL a fost mult mai direct in a se asocia cu Ciolos, in afise, in materiale care circula pe internet si sunt promovate de partid, spre deosebire de USR.
- Ciolos nu prea face pasi in a se asocia cu PNL sau cu USR, a mai remarcat el.
Desi exista o similitudine intre PSD si PRU, care au identificat un dusman exterior cu aliati in interior si de care Romania trebuie protejata, PSD are un discurs mai moderat decat PRU si asta de obicei ajuta, a spus sociologul. Cat priveste rezultatul alegerilor din 11 decembrie, el a afirmat ca traim intr-o epoca a surprizelor.
- De cativa ani si la nivel global s-a vazut ca traim intr-o epoca a surprizelor si este posibil sa existe o mutatie semnificativa in favoarea unui partid sau al altuia, insa este foarte greu de estimat care dintre ele va beneficia de o asemenea scanteie, mobilizare la vot care sa nu fie cuprinsa de sondaje, de mecanismele clasice de cercetare a opiniei publice, a spus Mateescu.
Acesta a mai subliniat ca actual climat este volatil si sensibil si ca anuntul ALDE ca Tariceanu va fi premierul sustinut de partid sau declaratiile lui Ciolos, mai indepartate de PNL si USR, sunt evenimente care pot sa duca la o reactie de cateva procente.
- Conteaza evenimentele care vor avea loc in perioada urmatoare si mai ales exact inainte de vot cu cateva zile. Tocmai pentru ca este o campanie aparent terna si fara mari evolutii cand are loc un eveniment acesta poate sa schimbe situatia, nu radical, dar suficient incat sa schimbe rezultatul, a concluzionat Mateescu.
La randul sau, Marius Pieleanu a declarat ca actuala campanie electorala este o completare si o prelungire a campaniei de la alegerile locale care nici aceea nu a fost spectaculoasa, cu unele mici exceptii, la fel de plicticoasa. De vina ar putea fi lipsa de bani, ca urmare a restrictiilor impuse de lege, precum si penuria semnificativa de personalitati publice care sa atraga si sa coaguleze in jurul lor dezbatere in campania electorala.
- Consultantii partidelor cred ca nu au avut suficient timp sau finantare care sa le permita sa analizele in profunzime, sa faca analize calitative tip focus grup, astfel incat sa scoata un slogan care sa fie acceptat de bazinul electoral respectiv si au mers mai departe usor manifacturier, pe repede inainte pentru ca asa spune regula sa ai un mesaj de campanie, dar nu a fost analizat in profunzime. Am remarcat si eu lipsa de imaginatie a partidelor politice si a consultantilor acestora in ceea ce priveste propunerea de un mesaj central, slogan, care sa fie unul extrem de consistent si sa produca dezbatere, a spus sociologul.
Pieleau a adaugat ca un slogan foarte mult centrat pe persoana care candideaza este cel al Elenei Udrea, O femeie cat 10 barbati, macar din perspectiva faptului ca produce dezbatre, sigur, cu ironiile de rigoare, dar a produs o dezbatere. El a accentuat ca, spre deosebire de campaniile electorale anterioare, de pe scena politica lipsesc oratorii si politicienii carismatici.
- Noi nu avem lideri politici care sa aiba calitati carismatice astfel incat sa produca ei insisi prin prezenta lor o dezbatere la nivelul public. Practic, Parlamentul Romanie este lipsit cu desavarsire de oameni care sa aiba calitati oratorice. Nu discutam de ideologie, ci de calitatile oratorice. Daca era Vadim Tudor la televizor, in campania electorala, nu conta neaparat ca iti placea sau nu, dar te uitai ca erai curios sa vezi ce spune si mai ales modalitatea in care o spune, a sustinut Pieleanu.
In opinia sa, Liviu Dragnea (PSD), Alina Gorghiu (PNL) nu au atribute carismatice, iar Traian Basescu se infatiseaza electoratului intr-o varianta mult atenuata fata de anii percedenti.
- Noi nu mai avem astazi lideri carsimatici. Nici Alina Gorghiu, nici Liviu Dragnea, nu sunt lideri carismatici, poate intr-o oarecare masura Traian Basescu, dar mult atenuat fata de anii percedenti. Sunt lideri birocratici care stiu sa conduca un partid, care in organizeaza relativ bine, dar nu au explozia oratorica a lui Crin Antonescu sau Vadim Tudor. Chiar si Victor Ponta, in calitate de presedinte PSD avea momente cand era foarte bun. Este adevarat ca erau si momente cand era foarte slab, a spus sociologul. Nici presedintele USR, Nicusor Dan, nu are carisma, dar vine cu anumite elemente de noutate, in timp ce toti ceilalti candidati ai USR sunt in termeni sociologici birocrati, a mai sustinut Pieleanu, nu dau nastere la emotie sociala sau individuala.
Pieleanu a mai spus ca in aceste ultime doua saptamani populatia are deja cristalizata o optiune de vot, voteaza in functie de interesele imediate si mai ales de capacitatea unora sau altora dintre partide de a le satisface aceste interese sau nevoi, nu voteaza ideologii sau mari proiecte. Date sociologice amintite de acesta arata ca prezenta la urne in 11 decembre va fi pana in 45%.
- Este posibil sa creasca putin, dar nu semnificativ pentru ca aceasta campanie nu creeaza emotie colectiva, nu dezbate teme care sa fie pe agenda populatiei in mod real si care sa provoace o iesire la vot. In 2014 era vorba de doua personalitati, era o identificare mai usoara, ieseai pentru un nume, in general, oamenii nu ies pentru idei, ies pentru oameni, a conchis Pieleanu.