Realitatea din Calarasi informeaza: Memorandumul de la Calarasi - cu degetul pe rana!
Ca urmare a problemelor curente ce afecteaza sistemul medical din Romania, in contextul in care migratia medicilor romani si a asistentilor medicali constituie o problema vitala pentru statul roman si in urma dezbaterilor sustinute in cadrul Conferintei Nationale Hemoragia sistemului medical din Romania - de ce ne pleaca medicii, desfasurata pe data de 16 septembrie 2016, in sala de sedinte a Consiliului Judetean Calarasi, organizatorii acestei manifestari, Consiliul Judetean Calarasi prin Presedinte, domnul Vasile Iliuta impreuna cu Spitalul Judetean de Urgenta Calarasi prin Director Medical, Conf. Univ. Dr. Laurentiu Belusica au redactat si transmis catre Ministerul Sanatatii si Ministerul Educatiei, astazi, 4 octombrie 2016, urmatorul memorandum pentru a fi aprobat in completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii republicata:
MEMORANDUMUL DE LA CALARASI - CU DEGETUL PE RANA!
Ca urmare:
- A plecarii unui numar foarte mare de studenti medicinisti pentru a lucra in strainatate chiar si inainte de a incepe un rezidentiat in Romania;
- A plecarii din tara a personalului medical inalt calificat si totodata a lipsei de perspectiva privind intoarcerea acestora;
- A legislatiei greoaie privind accesul medicilor in tarile non-UE de a primi dreptul de libera practica pentru a profesa in Romania;
- A pierderii anuale a unui numar mare de medici tineri, dintre cei mai competitivi, datorita plecarii acestora pentru a lucra in afara tarii;
- A conditiilor improprii de lucru din spitalele de stat;
- A accesului dificil al pacientilor la medicamente si asistenta medicala de calitate;
- A sigurantei scazute impotriva infectiilor intraspitalicesti;
- A nivelului ridicat al birocratiei in cadrul Ministerului Sanatatii si Colegiului Medicilor;
- A salariilor mici ale medicilor si asistentilor medicali;
- A unei legi a salarizarii incorecte, medicii trebuie sa fie platiti la fel indiferent de spitalul in care lucreaza, atata timp cat realizeaza aceeasi munca;
- A numarului mare de studenti scolarizati de stat comparativ cu numarul mic de posturi disponibilie in cadrul spitalelor;
- A distribuirii incorecte a banilor pentru consumabilele dintr-un spital;
- A decontarilor incorecte a serviciilor medicale de inalta performanta: ex. Interventia de bypass;
- A necunoasterii statisticilor pe patologii pentru a se putea stabili in mod corect o strategie de cost per pacient, mai exact a lipsei registrelor nationale;
- A lipsei unei strategii coerente privind atragerea, mentinerea si repartitia uniforma a fortei de munca in domeniul sanitar;
- A absentei unui mecanism central de control al protocoalelor spitalului si armonizarea lor cu ghidurile precum si cu protocoalele spitalelor de grad superior sau cu cele ale altor spitale colaboratoare, face ca in multe situatii medicul de garda sa rezolve probleme administrative de transfer al pacientilor sau alte probleme care in mod normal ar trebui sa se rezolve automat fara pierdere de timp pretios;
- A distribuirii incorecte a medicilor in functie de responsabilitatile pe care le au;
- A lipsei cooperarii Profesorilor universitari medici cu tinerii medici;
- A lipsei noilor categorii de personal, ex: exista asistente medicale comunitare, dar nu exista normare;
- A lipsei unei strategii in domeniul sanatatii care sa fie ancorata in actualitate;
- A degradarii statutului medicului din Romania, mai exact a respectului fata de medic;
- A lipsei garantarii integritatii fizice a medicului - nu exista legislatie care sa protejeze medicul in fata unui atac fizic din partea unui pacient;
- A dificultatilor de raportare in sistemul DRG (Diagnostic + proceduri) care ingreuneaza foarte mult activitatea medicala, in conditiile in care numarul de cadre medicale este mic, proportional cu numarul de pacienti care nu scade niciodata;
- A absentei unei comunicarii adecvate a corpului profesional al medicilor cu populatia;
- A situatiilor frecvente in care medicii sunt obligati sa efectueze anumite servicii pentru care nu sunt calificati depasindu-si astfel competentele si asumandu-si astfel in nume propriu anumite riscuri;
- A lipsei initiativei legislative care sa permita primariilor din teritoriul unui spital sa contribuie la bugetul spitalului;
- A absentei unei delimitari clare intre culpa datorata medicilor si deficientele de sistem (absenta medicamentelor, materialelor si mijloacelor de diagnosticare);
- A procedurilor complicate din cabinetul medicilor de familie;
- A lipsei repartitiei corespunzatoare a medicilor pe diferitele lor specialitati in teritoriu;
- A lipsei formelor legale de angajare a medicilor rezidenti in spitale dupa terminarea rezidentiatului;
- A deficitului de medici pediatrii datorat lipsei unei facultati de PEDIATRIE;
- A lipsei medicilor de familie in orasele mai mici;
- A lipsei unui venit adecvat pentru cabinetele medicilor de familie: un cabinet cu sub 1800 asigurati pe lista nu poate functiona, in tara sunt peste 30% cabinete sub acest numar. Pentru a avea un venit cat de cat normal, medicii trebuie sa faca reduceri la functionarea lui. Asta inseamna cabinete care nu corespund, care nu ofera mai nimic dacat un stetoscop si un tensiometru. Acest fapt conduce catre o calitate slaba a actului medical la nivelul asistentei medicale primare.
- Tinand cont de toate problemele mentionate mai sus, se solicita implementarea urmatoarelor masuri pe termen scurt, dar si a unora pe termen mediu si lung:
1. In ceea ce priveste dreptul de libera practica:
Trimiterea diplomelor si actelor doveditoare de catre medicii din alte tari se impune a fi facuta online, urmand ca la prima vizita in Romania solicitantul sa prezinte originalele pentru confirmare;
Acordarea dreptului de libera practica sa fie facut in regim de urgenta de la prima vizita a cetateanului strain in Romania, (imaginati-va cat de inconfortabil ar fi pentru un medic din India, de exemplu, sa vina cu actele in Romania si sa fie rechemat peste trei luni pentru a le completa);
In cazul in care se considera ca un medic non-UE trebuie sa efectueze o parte din rezidentiat in vederea echivalarii studiilor, aceasta perioada de studiu se impune a fi facuta in spitalul angajator si nu in marile universitati din centrele universitare in care sunt deja multi rezidenti sau medici specialisti. Ex. in Anglia actele se trimit online, dupa care urmeaza o programare exacta a vizitei, moment in care medicul se prezinta cu actele originale, care sunt autentificate pe loc. Tot atunci are loc si plata cotizatiei anuale, dar si acordarea imediata a dreptului de libera practica. Practic, medicul iese de la prima audienta cu dreptul de libera practica emis.
Medicilor care au drept de lucru in Marea Britanie, de exemplu, sau in alta tara membra a Uniunii Europene, sa le fie automat recunoscut dreptul de libera practica in Romania, sa devina automat membrii in Colegiul Medicilor din Romania, fara formalitati suplimentare;
Medicii din tarile non-UE care se angajeaza medici la un anumit spital din Romania, in conditiile legii, in cazul in care parasesc unitatea angajatoare sa piarda si dreptul de sedere in spatiul european, sau cel putin dreptul de libera practica in Romania.
2. Medicii rezidenti trebuie sa faca un stagiu obligatoriu in spitalele judetene cu o durata minima de 2 ani;
3. Serviciul de garda trebuie sa fie de 12 ore urmat de liber obligatoriu de 12 ore;
4. Reinfiintarea facultatilor de Pediatrie;
Medicii pediatri, absolventi ai facultatii de pediatrie, admisi la concursul de rezidentiat, care au facut stagiul de 3 ani si in urma examenului de specialitate au primit titlul de specialist medicina generala-pediatrie si au o experienta de peste 5 ani in serviciile de urgente pediatrice si/sau in unitatile cu paturi, ar trebui sa primeasca echivalarea ca medic specialist pediatru fara a mai fi necesara efectuarea integrala a rezidentiatului, dupa modelul propus pentru medicii din afara spatiului Comunitar.
5. Recalibrarea rezidentiatelor si Universitatilor, in sensul ca se impune implementarea unei politici sanatoase de personal, astfel incat necesarul de cadre medicale sa fie evaluat corect tinand cont de numarul celor care parasesc sistemul, prin urmare se impune ca numarul locurilor scoase la concursul de admitere in Universitatile de Medicina sa fie in acord cu necesarul de medici; scoaterea posturilor la concurs astfel incat la terminarea rezidentiatului medicii sa fie ajutati sa se angajeze la spitale cu deficit de personal si sa fie descurajata ramanerea lor in marile centre universitare fara post (asa cum se intampla in prezent); cei care fac rezidentiat pe post, sa faca cel putin ultimii doi ani la unitatea platitoare, in caz contrar, acestia vor pierde dreptul de a absolvi rezidentiatul. Exista si varianta ca acestia sa faca un rezidentiat mai lung, de exemplu, in Irlanda, durata rezidentiatului pe post prin admitere fara examen este dubla fata de durata unui rezidentiat obisnuit in centrul universitar obtinut prin concurs. Rezolvarea situatiei posturilor medicale dupa terminarea rezidentiatului, prin scoaterea la concurs a posturilor, dar si prin posibilitatea data conducerii spitalelor cu deficit de personal de a angaja medici fara concurs;
6. Promovarea unor initiative legislative: de aparare a medicilor; a unora care sa permitaadministratiilor publice locale sa dea din bugetul lor catre Spitalele Judetene pe care le au in subordine, bani pentru salariile medicilor, prime de instalare a medicilor, plata cu ora, plata chiriilor medicilor etc.; a unora care sa permita primariilor din teritoriul unui spital sa contribuie la bugetul spitalului; existenta unei legislatii de aparare a libertatii medicului astfel incat acesta sa nu mai fie pus in situatia in care sa isi depaseasca competenta si implicit sa suporte consecintele;asigurarea cadrului legislativ de dezvoltare si implementare a sistemului de telemedicina in toate specialitatile in care acest sistem se preteaza: infarct miocardic, accident vascular cerebral, radiodiagnostic, etc.;
7. Legea salarizarii ar trebui sa revina la prevederile conform carora medicii ar trebui platiti la fel indiferent de spitalul la care lucreaza atata timp cat fac acelasi lucru;
8. Imbunatatirea calitatii actului medical;
9. Implementarea unei strategii coerente in domeniul resurselor umane din sistemul sanitar;
10. Valoarea reala a unui grup DRG trebuie sa fie in concordanta cu ghidurile de practica pentru fiecare tip de boala aprobate de Ministerul Sanatatii si cu protocoalele rezultate din ghiduri si aplicate in fiecare spital. Conform acestor ghiduri si protocoale de practica se poate stabili o valoare medie reala a costurilor pentru fiecare grup DRG;
11. Implementarea unor ghiduri si protocoale care sa genereze o finantare corecta si care sa limiteze pierderile din buget; Protocoale implementate la nivel national in toate spitalele de stat;
12. Masuri pentru integritatea fizica a medicului;
13. O buna guvernare astfel incat statul sa asigure finantare spitalelor si cadrelor medicale;
14. Atragerea de medici din Republica Moldova mai ales in contextul actual in care se pune un deosebit accent pe bunele relatii cu aceasta tara. Posibilitatea completarii locurilor vacante prin aducerea de medici din India, de exemplu, trebuie luata in calcul, acolo existand personal medical calificat de foarte buna calitate, unii avand chiar drept de munca in UK, dar care nu isi gasesc de lucru in acea tara;
15. Debirocratizarea sistemului medical;
16. Revizuirea protocolului de transfer interspitalicesc;
17. Restabilirea respectului fata de medic;
18. Repartitia uniforma a medicilor in intreaga tara, nu numai in marile centre universitare;
19. Cursuri obligatorii de comunicare pentru medici, actiune ce poate reduce si numarul acuzatiilor aduse medicilor.
De asemenea, va rugam sa tineti cont in deciziile de elaborare a normelor in ceea ce priveste angajarea de personal medical in zonele defavorizate de ghidurile de buna practica si recomandarile Organizatiei Mondiale a Sanatatii.
Unul dintre semnatarii acestui memorandum si initiatorul organizarii Conferintei Nationale de la Calarasi din data de 16 septembrie 2016, Conf. Univ. Dr. Laurentiu Belusica, Directorul Medical al Spitalului Judetean de Urgenta Calarasi va informeaza cu privire la dorinta acestuia de a se implica si de a face parte din comitetul care va redacta normele de aplicare ale Ordonantei de Urgenta din data de 31 august 2016, emisa de Ministerul Sanatatii pentru completarea Legii 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii republicata.
Semnatarii acestui memorandum isi rezerva dreptul de a apela la toate formele democratice de actiune pentru ca aceste solicitari sa fie puse in practica.
Sursa: Realitatea din Calarasi