Senatorul Coca Lauretiu Florian a sustinut o declaratie politica intitulata
Raportul UNICEF privind reducerea abandonului scolar.

La sfarsitul lunii mai a.c. s-a dat publicitatii un Raport al UNICEF privind abandonul scolar intr-un numar de 25 de state, intre care si Romania.
Potrivit estimarilor Institutului de Statistica al UNESCO, in 2010, la nivel global, 61 de milioane de copii de varsta invatamantului primar si 71 de milioane de copii de gimnaziu nu mergeau la scoala. In Romania, pe grupe de varsta, cercetarea arata ca 20% din numarul total al copiilor de varsta prescolara nu merg la gradinita, 8% din numarul total al copiilor cu varsta scolara nu mergeau la cursuri, iar 5% din numarul elevilor de gimnaziu nu frecventau scoala. Majoritatea copiilor romani care nu sunt cuprinsi in invatamantul preuniversitar, au avut, la un moment dat, contact cu scoala, potrivit raportului. Acestia au fost la gradinita si au intrat in invatamantul primar, dar au abandonat scoala in primii ani. Raportul ii imparte in patru categorii: copiii proveniti din medii sarace, cei din mediul rural, copiii de etnie roma si copiii cu dizabilitati, ei fiind cei mai afectati de fenomenul abandonului scolar. 70% din cauzele abandonului scolar tin de contexte din afara scolii, tin de mediul familial, de saracie. Conform metodologiei omologate international, nu se considera ca un copil a abandonat scoala decat dupa ce nu a mai figurat statistic in sistemul de educatie timp de doi ani. De aceea exista si un decalaj al datelor statistice in privinta acesui proces.
Abandonul scolar este o problema care face obiectul unor politici speciale si la nivelul Uniunii Europene. Facilitarea accesului la educatie de la varste fragede, reducerea numarului de elevi cu performante slabe si a absentelor nemotivate si recuperarea scolara prin programe de tipul "a doua sansa" sunt cateva dintre aceste politici.
Obiectivul principal al acestor politici este acela de a se ajunge la o rata de abandon scolar la nivelul UE sub 10% pana in 2020. Potrivit statisticilor, in statele UE sase milioane de tineri renunta, anual, la studii (aproximativ 14% din numarul total de elevi). Pentru acestia, viitorul inseamna, cel mai probabil, somaj, saracie sau marginalizare.Tinerii care renunta prematur la studii sunt considerati a fi cei care desi au varstele cuprinse intre 18 si 24 de ani, au terminat cel mult invatamantul gimnazial la data la care abandoneaza scoala. Pe langa dezavantajele la nivel de individ, abandonul scolar prematur limiteaza cresterea economica si competitivitatea: economiile moderne bazate pe inalte tehnologii au nevoie de personal calificat, iar cei care abandoneaza vor fi, cel mai probabil, in situatia de a fi asistati social, suprasolicitand resursele statului. Statele membre sunt invitate sa elaboreze politici care sa acopere intregul ciclu educational, eliminand factorii care determina abandonul scolar, rezolvand din timp
problemele care apar si oferind o a doua sansa tinerilor care regreta deciziile luate la un moment dat.
Cu ocazia dezbaterii raportului UNICEF la Bucuresti, Ministrul Educatiei, domnul Remus Pricopie a spus ca, pana la sfarsitul anului, Romania trebuie sa elaboreze o noua strategie privind abandonul scolar, pentru a primi fonduri structurale pentru educatie. Tara noastra trebuie sa reduca rata abandonului scolar la 15%, pana in 2014, si la 11%, pana in 2020, conform Strategiei Europa 2020. Obiectivul acesta poate fi realizat daca in prezent ne situam la o rata de circa 17%, numai ca, asa cum spuneam, tendinta este de crestere. Iar la noi trebuie sa luam in considerare si alti factori in afara de saracie, cum ar fi faptul ca multi copii au parintii la lucru in strainatate, ca trebuie lucrat nu numai cu tinerii, ci si cu familiile lor care sa-i ajute si sa-i trimita la scoala, mai ales in randul familiilor si comunitatilor rome. Suntem, de asemenea, informati si incurajati ca reducerea abandonului scolar pana in 2020 este o prioritate a Comisiei Europene. Incepand cu anul scolar 2013-2014 asteptam nu numai noua strategie de reducere a abandonului scolar, ci si rezultate pozitive pe aceasta directie.
Politica actualei majoritati guvernamentale in domeniul reducerii abandonului scolar este pe larg reprezentata in Programul de guvernare al actualului executiv. Se cunoaste ca fenomenul abandonului scolar la noi in tara a fost mai vizibil si mai pronuntat dupa decembrie 1989 iar in ultimii ani a luat proportii ingrijoratoare. Nu va voi retine acum cu citarea prevederilor din Programul de guvernare, dar toti factorii responsabili trebuie determinati sa le gaseasca o aplicare cat mai adecvata si urgenta, deorece, asa cum ne prezinta situatia raportul UNICEF, abandonul scolar nu a scazut in ultimii ani, ci, probabil si pe fondul crizei economice, el s-a mentinut in general pe o tendinta de crestere. Din nefericire pe aceasta tendinta negativa se inscrie si tara noastra. Asa cum precizam, Uniunea Europeana a luat atitudine fata de acest fenomen negativ si invita statele membre sa nu ramana pasive, ci sa adopte masuri de reducere. Eu sper ca in acest domeniu sa se inscrie si Romania in aria de preocupari si de prioritati ale Uniunii Europene. Mai ales si pentru faptul ca, la nivelul conducerii Comisiei Europene, exista o deschidere pentru finantarea unor programe dedicate reducerii abandonului scolar.