Jurnalul National: Depresia, o infectie bacteriana?! (Autoare: Magda Marincovici)
Ipoteza apartine doctorului american Turhan Canli si sustine ca unele bacterii din sistemul digestiv ar putea fi cauza tulburarilor emotionale
Doctorul Turhan Canli, cercetator la Stony Brook University din New York, este autorul unei ipoteze potrivit careia anumite bacterii, virusuri sau paraziti ar putea fi la originea depresiilor majore. Ipoteza este sustinuta de studii si face obiectul unui articol publicat in revista de stiinta Biology of Mood and Anxiety Disorders. Doctorul Turhan Canli este de parere ca depresia se aseamana, prin unele particularitati, cu o infectie microbiana cerebrala. Astfel, in ciuda a decenii de cercetare si a numeroase tratamente antidepresive, recidivele sunt frecvente. Pacientii depresivi au un comportament similar celui al bolnavilor, prin lipsa de energie, dificultate de a se da jos din pat, pierderea de interes pentru aspectele cotidiene. Biomarkerii evidentiaza o inflamare care adesea corespunde procesului de activare a sistemului imunitar, pe fondul unei infectii provocate de un germene. Ipoteza doctorului Turhan nu este una deplin demonstrata, dar se bazeaza pe mai multe studii stiintifice recente care subliniaza la randul lor legatura intre microbi si depresie. Astfel, in 2012, in Journal of Clinical Psychiatry, un studiu american arata ca parazitul Toxoplasma gondji, prezent in stare latenta la 10% pana la 20% din populatie, ar fi asociat cu cresterea riscului de tentativa de sucid in cazul persoanelor infectate. Ele ar prezenta un risc de sapte ori mai mare de suicid comparativ cu celelalte persoane neinfectate cu Toxoplasma gondji. Trebuie sa precizam ca purtatorul natural al acestui parazit, Toxoplasma gondji, este pisica si ca persoanele care cresc acest animal in casa sunt mai expuse riscului de infectare si, implicit, tentativelor de suicid.
Pe de alta parte, doctorul Turhan aduce in prim plan influenta florei microbiene intestinale, subliniind ca anumite bacterii ce fac parte din sistemul nostru digestiv ar putea fi cauza depresiei sau a tulburarilor emotionale. In cadrul unei meta-analize de 28 de studii, citate de doctorul Turhan, si anumite virusuri, cum ar fi cel al herpesului, au fost identificate ca fiind responsabile de depresii. In opinia doctorului Turhan, ar trebui sa regandim corpul omului ca fiind un ecosistem cu microorganisme. Si ca genomul uman ar fi gazda pentru secvente de ADN non-umane, apartinand unor microorganisme.
Principalele simptome care ne duc cu gandul la depresie sunt: diminuarea interesului sau placerii, tulburari de somn, agitatie sau lentoare psihomotorie, oboseala, sentimente de vinovatie excesiva, diminuarea capacitatii de a gandi, tentative de suicid etc.
Depresia deschide calea spre suicid. La nivel global, OMS estimeaza ca aproximativ un milion de oameni se sinucid anual, iar un procent insemnat dintre acestia sufera de depresie. Mai mult, pentru fiecare persoana care comite suicidul, exista 20 sau mai multe care au tentative de suicid.
In tara noastra, peste 2 milioane de romani sufera de depresie, iar numarul celor care prezinta semne ca vor suferi de aceasta boala este intr-o crestere alarmanta, se arata intr-un raport al OMS. In acelasi raport, OMS avertizeaza ca depresia reprezinta prima cauza de boala si handicap in cazul fetelor si baietilor cu varste intre 10 si 19 ani.