Cotidianul: Targul tuturor posibilitatilor. Luna fotografiei

Cu miriada sa de expozitii pariziene, "Luna Fotografiei" a oferit prilejul descoperirii unor adevarate pepite in cel putin 80 de manifestari.
Galvanizata de cei aproximativ 50.000 de vizitatori, care au trecut pe sub boltile de la Petit Palais anul trecut, cea de a 16-a editie a manifestarii "Paris Photo" si-a dovedit din nou calitatea, reflectand diversitatea fotografiei printr-o selectie de 128 de galerii din 22 de tari. Participarea galeriilor "Karsten Greve", din Koln, "Gagosian", "Pace/MacGill" din New York arata dimensiunea de targ international de referinta a "Paris Photo".
Colectionarii genului s-au orientat catre valori sigure, cum ar fi americanii Philip-Lorca diCorcia, la Galeria "Davis Zwirner", Helen Levitt la "Laurence Miller" sau frantuzoaica Valerie Belin la "Jerome de Noirmont".
"Baudouin Lebon", dupa expozitiile fotografului din New Mexico Joel-Peter Witkin, din primavara trecuta, a dedicat din nou standul sau acestui artist.
Au fost etalate, de asemenea, noi tiraje de brazilianul Vik Muniz, inspirate de tablourile lui Fantin-Latour, Caravaggio sau Cezanne, la preturi in jur de 35.000 de euro. S-au putut achizitiona carti de Martin Parr cu 235 de euro sau de Atsushi Okada pentru cateva zeci de euro. Editarea cartilor de fotografie a fost pusa in valoare de 23 de standuri specializate, de expozitia "Livre ouvert", de publicatiile semnate de Bernd&Hilla Becher si de Premiul "Aperture" al Fundatiei "Photobook".
Organizatorii s-au decis anul trecut sa renunte la focalizarea asupra unei tari, in favoarea scoaterii in evidenta a unui nou parcurs, sub titlul "Vu par..." (Vazut de...). Pentru aceasta prima editie in noua formula a fost ales cineastul David Lynch, care a acceptat sa dezvaluie propria sa viziune estetica asupra fotografiei. Salonul a prezentat, de asemenea, achizitiile recente a trei muzee: "Los Angeles County Museum of Art", "Huis Marseille" din Amsterdam si "Fotomuseum Winterthur" din Elvetia.
O panorama uluitoare a avangardelor din 1920 pana in 1950, sub genericul "Voici Paris", este numai o mostra a unei achizitii recente a Centrului Beaubourg, colectia de 6.700 de clisee, semnate de 120 de artisti, a colectionarului si istoricului fotografiei Christian Bouqueret, achizitie finantata de "Grupul Yves Rocher". Colectia intregeste operele de acest gen din perioada moderna, muzeul posedand cele mai frumoase ansmbluri semnate de Brassai si de Man Ray.
Cu 480 de imagini de Germaine Krull, 1.200 de clisee de Jean Moral, 784 de Andre Steiner, 400 de Daniel Masclet, 166 de Francois Kollar, 30 de Emmanuel Sougez, Muzeul poate recrea imaginea "perioadei in care Parisul iubea toate fortele vii ale creatiei internationale si in care avangardele abordau fotografia pentru a inventa o viziune moderna", cum explica Quentin Bajac, responsabilul departamentului de fotografie de la Beaubourg.