Senatorul Sorin-Constantin Lazar a sustinut o declaratie politica in plenul Senatului, intitulata "Lacune legislative", pe care o puteti citi in continuare.

Aproape orice subiect prezentat in presa si la televizor poate fi interpretat dintr-un punct de vedere politic, caci politica nu este doar conceptul stiintei si al practicii de guvernare, este un element atotprezent in viata oamenilor, un element necesar pentru dezvoltarea umana si sociala.
Chiar filozoful englez Thomas Hobbes vorbea de politica in sensul unui model de dezvoltare umana, pentru a justifica aparitia asociatiilor umane. Starea ideala a oamenilor era cea naturala, in care fiecare avea drepturi egale la orice resursa a naturii, insa conflictele nu lipseau, ba chiar era un razboi continuu al tuturor impotriva tuturor. Prin contractul social-politic, oamenii cadeau de acord sa renunte la drepturile absolute pentru niste drepturi, beneficii si obligatii echilibrate, in ideea unei societati functionale si pasnice.
Daca ne uitam in prezent, observam ca acel contract social de baza functioneaza, insa este imperfect, ca orice creatie umana. Datoria noastra este sa facem cat mai multe lucruri bune cu ceea ce avem la indemana pentru a perfectiona sistemul.
Da, aceasta ultima completare vine ca o anticipare a vocilor unora care spun ca nu avem cum. Ba avem, stimati colegi. Putem incepe cu elemente simple, care se vor dovedi esentiale in descongestionarea aparatului birocratic si care vor ajunge beneficii concrete. Un exemplu este notiunea traficului de influenta. Atat de des se vorbeste de aceasta, incat nu se mai stie exact sensul ei.
Chiar asa, unde incepe si unde se termina traficul de influenta? Cum se poate sa avem legi peste legi privind reglementarea conduitei functionarilor publici si a demnitarilor, dar si lacune privind aspecte esentiale?
Necesitatea reglementarii stricte a notiunii este majora. Sa nu uitam ca fiecare dintre noi ar putea ajunge in situatia recenta a unui coleg de-al nostru.
Aspectul ramane esential, indiferent ca ne aflam la putere sau in opozitie. Reaua-vointa ar putea sugera, in lipsa actuala a reglementarii notiunii de trafic de influenta, ca un demnitar se afla in situatii de incompatibilitate, de conflict de interese sau chiar ca face trafic de influenta prin simpla actiune de a ajuta cetateanul care i se adreseaza cu o problema. Prin eliminarea cetii legislative ce planeaza asupra acestei notiuni, se vor putea reduce cheltuielile din justitie si din toate institutiile ce vizeaza in mod specific coruptia, precum DNA si Agentia Nationala de Integritate.
Zilele trecute se vorbea de redistribuirea unor sume din bugetul de stat catre ministere si institutii ce vizeaza aspecte precum controlul, justitia, coruptia. Aceasta redistribuire nu va mai fi necesara in conditiile in care legea va fi precisa in aspectele anterior precizate. Mai mult, reglementarea aceasta ar putea duce la schimbarea perceptiei publice privind coruptia, la atenuarea naturii conflictuale a natiei noastre si, implicit, la instante mai putin aglomerate. Eficienta si calitatea actului de justitie vor spori, nevoile cetatenilor fiind solutionate mai rapid.
Pentru a face reglementari precise si bine inradacinate, trebuie sa dam mai multa atentie felului in care se face o lege. Raportul MCV este deosebit de clar despre cum sa fie o lege pentru a fi eficienta. Sa invatam, asadar, din sursele cele mai bune cum ne putem perfectiona munca.
Un fost ministru al justitiei promitea, la vremea sa, redactarea unui Cod al integritatii. Nu mai este acum momentul sa ne gandim cate am pierdut in acest timp, in care s-a luptat, de multe ori, orbeste si ineficient impotriva coruptiei. Fiecare dintre noi trebuie sa constientizeze importanta problematicii in cauza si trebuie sa ne asumam impreuna, indiferent de culoarea politica, modificarea si clarificarea precisa a legilor din domeniile pe care le-am amintit.