Senatorul Ovidiu Liviu DONTU a sustinut o declaratie politica intitulata:Modificarea Codului de Procedura Penala prin introducerea caracterului temporal controlului judiciar , maxima urgenta pentru Parlamentul Romaniei”. Puteti citi in continuare textul integral al declaratiei politice.
Intr-un stat de drept, oricarei persoane trebuie sa i se garanteze o serie de aspecte care tin de siguranta, libertatea si insasi viata persoanei respective.
Ca cetateni ai unui stat, avem drepturi, dar avem si indatoriri care sunt reglementate si stipulate in primul rand prin legea fundamentala a fiecarui stat (Constitutia), dar, mai ales, prin sistemul de legi care alcatuieste cadrul de manifestare si interactiune a omului cu ceilalti oameni in societate.
Pentru ca, doamnelor si domnilor, institutiile statului nu sunt golite de sens sau de insemnatate, ele fiind niste constructii abstracte in masura in care raman doar niste constructii, fara a avea la temelie entitatea umana si viata acesteia.
Pornind de la aceasta, Romania, ca tara cu regim democratic si ca tara care, pana nu demult, a traversat o perioada in care drepturile si libertatile umane au fost incalcate intr-un mod ireparabil pentru generatii intregi de oameni a caror viata a fost distrusa la modul real (nu literar sau metaforic) de catre un sistem politic in primul rand si institutional care a abuzat de cadrul legal tocmai din cauza faptului ca omul, ca fiinta, nu a fost mai presus de institutii sau de organismul politic discretionar, are nevoie in momentul de fata de o cuantificare, revizuire si fundamentare a legilor sale, incepand cu Constitutia si terminand cu oricare dintre codurile de legi care functioneaza si asigura principiul si cadrul juridice romanesti si internationale.
Referitor la toate aceste aspecte, asa cum bine se cunoaste, in data de 4 decembrie a.c., Curtea Constitutionala a Romaniei a declarat ca fiind neconstitutionale articolele 211-217 din Codul de Procedura Penala. Aceste articole fac referire la sectiunea a treia privitoare la controlul judiciar, insemnand: conditiile generale, luarea masurii controlului judiciar de catre procuror, calea de atac impotriva masurii controlului judiciar dispuse de procuror, luarea masurii controlului judiciar de catre judecatorul de camera preliminara sau instanta de judecata, continutul controlului judiciar si continutul cautiunii.
Stimate doamne si domni parlamentari, nu cred ca exista vreun membru al Parlamentului Romaniei care sa nu stie sau sa nu inteleaga importanta Codului de Procedura Penala. Iar daca totusi ar mai exista cineva care nu ar cunoaste profunda importanta a acestei parghii judiciare, atunci am putea face urmatoarea paralela pentru a sublinia mai bine gravitatea necunoasterii si neintelegerii acestui instrument as spune vital pentru orice stat al lumii: lupul, paznic la oi!
E mai mult decat sugestiv pentru ca, doamnelor si domnilor, atunci cand vorbim de aspectul penal judiciar facem referire, mai inainte de orice, la infractionalitate, crima, atentat la viata, libertate, demnitate, libertatea cuvantului, proprietate, familie, in fine, la entitatea statului in sine pe care o reprezinta cetateanul. Atunci cand un stat nu poate garanta siguranta cetateanului sau, atunci, stimati colegi, vorbim de un stat care accepta sau este o amenintare la adresa propriei identitati si fiintari.
Iata, deci, de ce, intorcandu-ma putin in timp, si speculand ar putea spune unii o situatie, as putea remarca faptul ca Romania are nevoie urgenta nu doar de politica, ci, mai ales, de legi.
Legi care sa creeze ceea ce pana in urma cu doi ani s-a dorit a fi- doar s-a dorit a fi!- un stat de drept in care Justitia sa fie cu adevarat masura cu care dreptatea este nu doar aplicata si aplicabila, ci reala si corect impartita fiecaruia dupa fapte si atitudinea sa ca om, dar, in special, ca element social.
Pentru ca, doamnelor si domnilor, daca presedintele tarii, intaiul om care trebuie sa se supuna Justitiei pentru a da nu doar un exemplu, ci mai ales pentru a o face viabila si a o consfinti ca piatra de temelie a statului de drept democrat, promulga un articol de lege din Codul de Procedura Penala fara a avea habar de continutul sau si daca un ministru al Justitiei poate propune in 2010 un Cod de Procedura Penala plasat ca o culpa in spatele unui Parlament aflat sub presiunile presedintelui in cauza si a unui cabinet ce sta in umbra sa, atunci, cetateanul roman care chiar daca nu cunoaste in termeni profesionisti calificati circuitul legislativ al tarii si nu a studiat in termeni aplicabilitatea si functionarea legilor tarii are tot dreptul sa reclame aceasta stare de fapt.
Astfel, in conditiile in care s-a declarat neconstitutionalitatea partii privitoare la controlul judiciar din cadrul Codului de Procedura Penala, in mod special cel legat de caracterul exceptional al masurilor preventive ce implica restrangerea unor drepturi si libertati fundamentale, exista urgenta necesitate a impunerii unui caracter temporal, limitat in timp, a acestora, care sa se armonizeze cu exigentele articolului 53 din Constitutie, fara a mai crea o contravenienta sau un conflict.
Trebuie sa intelegem cu totii ca restrangerea in forma coercitiva si punitiva a unor drepturi fundamentale cum sunt cele privitoare la libertatea individuala, libera circulatie sau a vietii intime, familiale si private, etc., fara a exista o delimitare stricta legala in timp, creeaza disfunctionalitati atat de ordin judiciar, cat, mai ales, de ordin psihologic si social in randul indivizilor. De aceea, ca membru al Comisiei juridice, de numiri, disciplina, imunitati si validari, sugerez ca aceste restrangeri de drepturi si libertati de natura temporala sa decurga intr-un termen bine stabilit, bine cuantificat, atent inteles si studiat, cum ar fi acela in cazul arestului preventiv cu 90 de zile maxime, iar dupa ce speta si cazul au fost reanalizate si rejudecate cu toate marturiile si probele acesta sa poata fi extins de catre instantele de judecata cu noi perioade de maximum 90 de zile, dar care sa nu depaseasca mai mult de 18 luni. Repet, asta in cazul in care, conform procedurii, celui cercetat nu i s-au gasit temeiuri de retinere continuata sau definitiva.
Nu voi detalia aici restul propunerilor pe care le am in vedere si pe care le voi prezenta intr-un proiect legislativ pe care il voi initia, insa ceea ce vreau sa subliniez in final este faptul ca acest Cod de Procedura penala necesita o urgenta si definitiva revizuire corecta de pe termeni si temeiuri constitutionale si, evident, democratice.
Inchei prin a va spune ca lucrul la care trebuie sa fim cu atat mai atenti de aici inainte cu totii si, mai ales, noi, parlamentarii tarii, reprezinta crearea unui cadru legislativ perfect adaptat si armonizat cu nevoile cetatenilor tarii si cu eliminarea definitiva a oricaror erori judiciare care, in final, nu fac altceva decat sa mentina statul si institutiile acestuia intr-o stare de anarhie si, nu in ultimul rand, neadaptare la realitatile lumii in care traim, creand un adevarat pericol pentru cetateni si democratie.