Adevarul.ro: Nasterea lui Christos, un moment misterios: care sunt, de fapt, data si anul nasterii
Toata lumea crestina sarbatoreste Nasterea Domnului pe 25 decembrie, dar aceasta nu ar fi data reala a nasterii, dupa cum au aratat cativa cercetatori si istorici. Nu doar data nu corespunde, dar nici anul nu ar fi cel corect, conform unor calcule astronomice. Una din patru persoane crede ca Iisus s-a nascut in ziua de 25 decembrie, chiar daca in Biblie nu se face nicio referire la o data, conform unui studiu comandat de Bible Society, organizatie nonprofit care se ocupa cu traducerea, publicarea si comercializarea Bibliei la preturi decente, militand pentru credibilitatea scrierilor biblice la nivel cultural. In realitate, data la care sarbatorim Craciunul se trage de la festivalul roman Saturnalia, iar ziua de 25 decembrie era indicata in calendarul roman drept ziua nasterii Soarelui. Biserica crestina a adoptat aceasta data drept zi de nastere a lui Iisus Christos spre a imbina cultura pre-crestina cu cea crestina, in dorinta de a-i converti pe oameni la crestinism. De fapt, cand s-a nascut Christos? Mai multi cercetatori, clerici sau pasionati de mistere au incercat sa raspunda, de-a lungul timpului, la aceasta intrebare. De pilda, Papa Clement I (92-99 d.Chr.) a ales data de 18 noiembrie, in timp ce un document scris in anul 243 d.Hr plaseaza Nasterea pe 28 martie. De remarcat ca aceste surse, ca si multe altele, exclud luna decembrie si, in general, lunile de iarna. Si exista, chiar in Evanghelii, cel putin doua dovezi solide ca Nasterea nu s-a petrecut iarna. Prima: Iar la acea vreme, pastorii erau pe camp, pazindu-si turmele pe timpul noptii (Luca:2:7-8). Este exclus ca pastorii sa fie pe camp iarna, cand vremea in Iudeea e foarte rece. In general, relatarea evanghelistului Luca sugereaza ca Nasterea a avut loc vara sau toamna. A doua se refera la faptul ca Iosif si Maria pornisera spre Bethleem pentru recensamantul ordonat de imparatul Cezar Augustus. Tot din cauza vremii, dar si a drumurilor proaste, recensamintele nu erau organizate iarna. Alte elemente din Evanghelii sugereaza ca data probabila este in septembrie sau octombrie, in timpul Sarbatorii Tabernacolelor. Concordant, un alt studiu, care calculeaza data in functie de nasterea lui Ioan Botezatorul, concluzioneaza ca Nasterea Domnului a avut loc la sfarsitul lui septembrie. Nu numai data nu este cea traditionala, nici anul nu corespunde: dovezile astronomice sugereaza ca Nasterea nu ar fi avut loc in anul 0, ci mai devreme, in anul 5, 6 sau 7 i.Chr. In fine, o alta teorie pleaca de la date din Evanghelia dupa Matei si formuleaza premiza ca Steaua din Bethleem era, de fapt, conjunctia planetelor Venus si Jupiter. De aici, un studiu recent, realizat cu softuri specializate de astronomul australian Dave Reneke, ajunge la un rezultat precis: 17 iunie, anul 2 i.Chr. insa aceasta data plaseaza Nasterea dupa moartea lui Irod (4 i.Chr.), ceea ce nu corespunde cu datele Bibliei.
Tinerii cunosc Biblia de la televizor Biblia, cea mai citita carte din lume, este adesea interpretata, iar informatiile sunt denaturate urmare a altor influente din jurul nostru. Iar acest lucru a fost relevat de studiul comandat de Bible Society. Studiul a aratat ca 99% din cele 1.000 de persoane care au raspuns la intrebarile din cadrul sondajului nu cunosc exact ceea ce scrie in Biblie. Astfel, numai 4% din respondenti au stiut ca in Sfanta Scriptura nu se precizeza modul in care Maria a ajuns la Betleem, chiar daca cei mai multi au retinut ca a calatorit pe spinarea unui magar. De asemenea, 20% au indicat corect faptul ca Maria si Iosif au plecat spre Betleem dupa ce acest lucru a fost ordonat de Cesar Augustus, in timp ce mai putin de o treime au stiut ca Maria era logodita cu Iosif in momentul in care a aflat ca ii va da nastere lui Iisus. Nici in ceea ce priveste locul unde s-a nascut Pruncul Sfant lucrurile nu stau mai bine, cu numai 1% din respondenti care au stiut ca in Biblie nu sta scris ca Iisus a venit pe lume intr-un staul. Nu in ultimul rand, scrierile din Sfanta Scriptura nu stipuleaza un numar exact referitor la magii care i-au adus daruri micului Iisus, detaliu corect retinut de numai 3% din cei care au participat la sondaj, in timp ce restul respondentilor au indicat trei intelepti. Reprezentantii Bible Society au precizat ca se inregistreaza un declin in ceea ce priveste cunoasterea scrierilor biblice de catre tineri, majoritatea rapunsurilor corecte fiind oferite de persoane cu varsta peste 55 de ani. Mos Craciun, de la pastorul crud la rotofeiul american Legenda lui Mos Craciun difera de la o zona a lumii la alta, insa la acest moment reprezentarea care se bucura de cea mai mare popularitate la nivel mondial este cea conturata de cultura americana, fie ca ne place sau nu, a Mosului corpolent care isi mana sania trasa de reni. Cultura consumerista i-a determinat si pe romani sa-l inlocuiasca pe Mos Gerila cu Mos Craciun in varianta americana, dupa Revolutia din 1989. Insa cea mai veche legenda romaneasca, aproape uitata de multi dintre noi, il are la originea lui Mos Craciun pe proprietarul de oi bogat si extrem de violent, care a ajuns sa-si desfigureze in bataie cele trei fiice si sotia. Ba chiar, Craciun i-ar fi interzis nevestei, care era moasa, sa nu ajute femeile insarcinate sau sa le ofere adapost strainilor. Legenda mai spune ca Maica Domnului, cuprinsa de chinurile facerii, a rugat-o pe sotia lui Craciun, numita Craciuneasa, sa o ajute. Miloasa, femeia o adaposteste in grajd, unde stateau vitele. Drept pedeapsa pentru ca i-a iesit din cuvant, Craciun ii taie sotiei mainile. Craciuneasa isi spala cioturile in scalda Mantuitorului si astfel isi recapata mainile. Craciun, uimit de miracolul la care este martor, se crestineaza si devine primul sfant. De atunci se spune despre Craciun ca a inceput sa imparta cadouri oamenilor, incercand sa-i faca pe toti fericiti. O alta legenda, inspirata de povestea magilor, vorbeste despre un pastor batran, care avea un caine credincios. Dorind sa gaseasca un loc unde sa ramana peste noapte, batranul aude cum cainele incepe sa-i vorbeasca cu grai omenesc si ii spune ca vede o stea frumoasa pe cer pe care trebuie sa o urmeze. Dupa o vreme, omul gaseste in pustiu un grajd unde se afla o femeie si Pruncul Ei. Vitele incercau sa-L incalzeasca, cu respiratia, pe cel mic si pe mama Lui. Pastorul da o mana de ajutor si acopera mama si copilul cu blana de oaie pe care o avea pe el. Dimineata, cand vrea sa plece din grajd, pastorul este inconjurat de o lumina alba si stralucitoare. Pentru ca i-a oferit Maicii si Pruncului haina lui, Dumnezeu il rasplateste si il desemneaza ca sub numele de Mos Craciun sa aduca bucurii in fiecare an. Nu este singura legenda despre Mos Craciun, insa regimul comunist l-a folosit pe Mos Gerila pentru a inlocui credinta in nasterea lui Iisus si a-i face pe copii sa se indeparteze de traditia crestina. Mos Gerila este la origini o poveste de origine sovietica, acesta venind sa imparta daruri nu in Noaptea de Ajun, ci inainte de Craciun sau dupa data de 25 decembrie. Pe de alta parte, dupa cum declara muzeograful Ana Pascu pentru Adevarul, in ceea ce priveste traditia populara romaneasca, obiceiul oferirii de cadouri copiilor este o urmare a influentei vestice sau urbane, pentru ca in satele romanesti copiii nu primeau daruri, ci erau rasplatiti la colindat cu mere, colaci, nuci si bani. Asttfel, exista ideea de rasplata, de dar care se intoarce, nu de cadou, ca un gest de necesitate, de milostenie.