Radu Tudor: Demiteri si demisii : STS, Romatsa si MAI - vinovati
• Pilotul comandant a efectuat pregatirea zborului care a condus la accidentul aviatic din Cluj, inclusiv informarea meteo inainte de decolare, iar decizia privind amanarea/anularea unui zbor din considerente de siguranta a zborului apartine in totalitate pilotului comandant al aeronavei.
Mentiunea este inclusa in raportul redactat de vicepremierul Gabriel Oprea si prezentat premierului Victor Ponta.
• Documentul prezinta, pe ore, filmul evenimentelor, si anume: la ora 13.38: aeronava a decolat; la ora 14.35: pilotul a solicitat ROMATSA coborarea la 3050 m, din cauza givrajului (pelicula de gheata formata pe structura aeronavei), iar ROMATSA l-a informat ca inaltimea minima de siguranta in zona este de 3.200 m; la ora 14.42: pilotul a solicitat coborarea la 2.450 m si a comunicat ca schimba frecventa cu cea a Centrului de Informare a Zborurilor, corespunzatoare zborurilor dupa regulile "la vedere" coborand sub nivelul regulamentar de zbor controlat de ROMATSA; la ora 15.18: fiind la circa 36 km, dupa ce a trecut de Sibiu, la altitudinea de 2600 metri, nereusind sa contacteze centrul de informare a zborurilor Bucuresti, pilotul a intrat in legatura cu Centrul de control zonal Cluj; intre orele 15.32-15.33, pilotul a incercat sa comunice cu un sector de control al traficului aerian aferent zonei de Nord-Vest a tarii, dar mesajele nu au fost intelese; la ora 15.35 ROMATSA solicita pilotului sa comunice pozitia aeronavei, dar apelurile nefiind receptionate, o alta aeronava aflata in zona (BMS 215B), conform procedurilor, a intermediat dialogul cu aeronava aflata in misiunea umanitara. ROMATSA a fost informata ca aeronava in dificultate se afla la altitudinea de 2.450 m, la orele 15.45 si 15.49 operatorul ROMATSA a incercat sa ia legatura cu aeronava, dar nu a raspuns.
• In raport se mai arata ca ROMATSA nu a manifestat un rol activ in cazul accidentului aviatic din Cluj, nu a luat masurile necesare pentru stabilirea zonei de cautare a aeronavei, nu a declansat operatiuni de cautare si nu a cerut sprijinul Centrului de Operatii Aeriene din MApN.
• "Ca urmare a analizei efectuate in conformitate cu procedurile standard reglementate de actele normative in vigoare si avand in vedere modul efectiv in care au actionat institutiile cu responsabilitati, putem afirma ca se impune instituirea unei coordonari ferme in situatii similare, revizuirea procedurilor operationale din perspectiva respectarii acestora, precum si implementarea unor sisteme noi care sa asigure in sistem de urgenta stabilirea cu acuratete a locatiilor in care se petrec evenimente aviatice, dupa cum urmeaza:
A. Sistem de localizare a terminalelor mobile in retelele operatorilor de telecomunicatii (pe cheltuiala operatorilor) asemanator obligatiilor prevazute de lege de implementare a functiei legale de interceptare
B. Implementarea unui sistem cu statii automate meteo si camere WEB pe infrastructura operatorilor de telecomunicatii si STS, in zonele neacoperite de statiile meteo ale Administratiei Nationale de Meteorologie, de regula in zonele montane
C. Procedura operationala in baza careia structurile responsabile sa solicite date si informatii, iar institutiile cu atributii sa le furnizeze in format integrat
D. Exercitii de alarmare periodice in scopul verificarii modului de actiune a structurilor cu responsabilitati in situatia producerii unor accidente aviatice in zone dificile", sunt propunerile prezentate premierului Victor Ponta de catre vicepremierul Gabriel Oprea.
• In document se arata, in baza informatiilor furnizate de Ministerul de Interne, Ministerul Transporturilor, Ministerul Apararii Nationale, Ministerul Sanatatii, Serviciul de Telecomunicatii Speciale,ca aeronava in cauza, de tip BN-2, inregistrata YR-BNP, apartinand Scolii Superioare de Aviatie Civila, a fost fabricata in anul 1977, in Anglia, iar masa maxima la decolare este de 2.989 kg si poate avea la bord un numar de maxim 8 pasageri + 2 membri ai echipajului.
Documentele de navigabilitate ale aeronavei sunt in termen de valabilitate, fiind emise astfel:
- Certificat de Inmatriculare emis la data de 05.07.2011 (aeronava a fost inmatriculata in Romania pentru prima data la data de 01.12.1978)
- Certificat de Evaluare a Navigabilitatii emis la data de 20.12.2013, valabil pana la data de 27.12.2014.
• Premierul Victor Ponta a anuntat anterior ca secretarul de stat din Ministerul de Interne Constantin Chiper (PNL) va fi demis si va cere inlocuirea directorului general si a directorului de operatiuni ROMATSA, dar si a sefului STS, pentru deficiente inacceptabile in cazul accidentului din Cluj, aratand ca, la nivelul Ministerului de Interne, ROMATSA si STS, lucrurile au functionat inacceptabil de incet si fara asumarea autoritatii si a responsabilitatii, iar interventia de luni a fost un esec.
• Pilotul Adrian Iovan si o studenta si-au pierdut viata dupa ce un avion de mici dimensiuni de tip BN2 la bordul caruia se afla un echipaj medical a aterizat fortat, luni dupa-amiaza, intr-o zona muntoasa accidentata, la peste 1.400 de metri altitudine, la granita judetelor Cluj si Alba. Unul dintre medicii din aeronava a reusi sa sune la 112, la ora 16.16, anuntand incidentul.
• La bord se aflau patru medici - Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Elias, Catalin Pivniceru de la Spitalul "Sf. Maria" si Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beius, judetul Bihor -, o studenta si doi membri ai echipajului de zbor - pilotul Adrian Iovan si copilotul Razvan Petrescu.
• Pilotul Adrian Iovan a fost gasit incarcerat, iar studenta era in stop cardio-respirator, cu hipotermie severa, nemaiputand fi salvata.
• Toate cele cinci persoane ranite in accidentul aviatic, care au suferit multiple fracturi si traumatisme, sunt constiente si au fost internate la sectia de terapie intensiva a Spitalului Judetean de Urgenta, ultimii doi raniti fiind adusi la UPU Cluj marti dimineata, in jurul orei 4.30.

PS :
• Desi premierul Victor Ponta a cerut demisia sefului STS, generalul Marcel Opris, in raportul guvernamental se omite o responsabilitate clara a STS ce rezulta din atributiile definite clar pe paginawww.112.ro Reiau acest pasaj pentru "uituci" :
FUNCTIONALITATI
• Centrele unice pentru apeluri de urgenta dispun de o baza de date care ii ajuta pe operatorii 112 saidentifice numarul de telefon (ANI) de la care este apelat serviciul de urgenta, sa identifice apelantul sisa localizeze apelul (ALI), incidentul produs (in baza unui index de incidente) precum si resursele de interventie cele mai apropiate (AVL). Acest lucru este posibil cu ajutorul indicilor/sistemelor de identificare:
• ANI identificarea automata a numarului de telefon: pe monitorul operatorului apare numarul postului telefonic de unde este apelat sistemul.
ALI identificarea automata a locatiei: pe monitorul operatorului apar adresa apelantului, locul de unde acesta suna si o serie de informatii suplimentare necesare pentru a exploata toate resursele in vederea gasirii solutiei optime pentru a ajunge in timp util la locul incidentului.