Jurnalul National: Dugesia Japonica - un vierme mai tare ca antibioticele. Poate lupta cu 17 bacterii provocatoare de boli grele (Autoare: Magda Marincovici)
Viermele din familia Planaria, Dugesia Japonica, are capacitatea de rezista la atacul a 17 bacterii cauzatoare de boli, unele dintre ele chiar mortale pentru om, au descoperit cercetatorii francezi de la CNSR si Inserm. Este un vierme microscopic al carui atu exceptional, care-l face nemuritor, il reprezinta regenerarea tesuturilor. "Daca il taiati in zece fragmente, veti avea zece noi viermi, explica pentru AFP Eric Ghigo, cercetator, directorul Centrului National pentru Cercetare Stiintifica (CNSR) din Franta. Dar cercetatorii francezi au fost interesati si de o alta catacteristica a acestui vierme, mai putin cunoscuta. Ei au fost preocupati sa foloseasca acesti viermi pentru testarea rezistentei lor la atacul a 17 agenti patogeni, cum ar fi legioneloza, salmoneloza, tuberculoza sau liseterioza. "Suntem primii din Franta si din lume care am utilizat acest vierm plat, planaria Dugesia japonica, pentru studierea raspunsului imunitar. Si iata ca noua ipoteza de lucru a cercetatorilor francezi a dat roade: acest viermisor dispune de un incredibil sistem imunitar care-l protejeaza de acesti agenti cauzatori de boli grele. Aceasta capacitate de rezistenta bacteriana este pusa pe seama prezentei a 18 gene, dintre care MORN2, o gena existenta si la om, dar inactiva. Datorita secventierii ADN-ului, realizat de o echipa neo-zeelandeza specializata in asemenea operatiunii pe "modele bizare", s-a reusit depistarea uluitoarei gene MONR2.
In revista Cell Host and Microbe, cercetatorii francezi precizeaza ca au folosit gena respectiva in culturi de globule albe prelevate de la om. Si, paradoxal, au reusit sa distruga bacteriile patogene, dintre care unele cunoscute pentru rezistenta lor la antibiotice. Ceea ce reprezinta un inceput formidabil in conditiile in care lumea medicala este din ce in ce mai nelinistita din cauza amplificarii rezistentei bacteriilor la antibiotice. Dar este un inceput, deoarece cercetatorii sunt de parere ca studiile clinice pe om vor debuta in urmatorii 10 - 15 ani.
Organizatia Mondiala a Sanatatii si-a intetit semnalele de alarma privitoare la cresterea numarului de bacterii care provoaca boli severe si care au dobandit rezistenta la antibiotice. Pare ca antibioticele au ramas in urma bacteriilor contra carora nu mai avem cu ce lupta. Pilduitoare este forma de tuberculoza numita multidrog rezistenta, diagnosticata si in tara noastra. Este o boala severa, provocata de micobacterium tuberculosis rezistent la unele antituberculoase, ceea ce diminueaza dramatic sansele de vindecare.