Senatorul Nicolae MOHANU a sustinut o declaratie politica intitulata: Violenta in scoli, o realitate pe care nu o putem nega. Puteti citi in continuare textul integral al declaratiei politice.
Revin in atentia dumneavoastra cu o problema care isi face simtita prezenta din ce in ce mai mult in societate, iar de cativa ani si in scoala, violenta.
Dupa cum se stie, scoala trebuie sa profileze caractere, sa-i educe tanarului placerea de a invata, dorinta de a reusi si de a face fata schimbarilor pe piata muncii. In acest context, a vorbi despre violenta acolo unde ne asteptam sa gasim cele mai bune conditii pentru formarea si dezvoltarea armonioasa a personalitatii, poate parea un fapt cel putin neverosimil.
Si totusi, exista un nivel de indisciplina inerent in scoli, ca rezultat al faptului ca elevii sunt la o varsta la care sunt tentati sa treaca peste reguli, iar aceasta indisciplina poate duce la un comportament violent. Lipsa modelelor sociale, mediatizarea excesiva a cazurilor de violenta si indisciplina pot influenta comportamentul elevilor, acestia putand fi tentati sa imite actiunile vazute la televizor.
In acelasi timp, exista si factori scolari care duc la violenta, incepand cu relatia profesor-elev si climatul social pana la metodele de predare, evaluare etc. Daca anterior violenta scolara nu se manifesta decat ocazional, intre elevi sau dinspre cadrul didactic spre elev, acum remarcam o violenta sporita atat intre elevi cat nu rareori dinspre elevi spre cadrele didactice.
Prin urmare, scolii ii revine sarcina de a corija abaterile, de a defini clar diferenta dintre moral si imoral.
Rolul invatatorului este acela de a omogeniza colectivul, de a determina tanarul sa-si respecte colegii si cadrele didactice. Elevii trebuie invatati ce inseamna a trai in societate: a te intelege reciproc, a asculta opiniile celor din jur, a exprima problemele in cuvinte nu in fapte, a lua decizii colective si a te supune deciziei majoritatii, a-si controla pornirile violente etc.
Totodata, s-au instalat sisteme de supraveghere in scoli, s-au angajat firme de paza, actiuni ce au avut ca rezultat o scadere a gradului de violenta dar insuficiente in a-l stopa.
De aceea, consider ca pentru a evita evolutia si perpetuare violentei in mediul scolar, este necesar ca Ministerul Educatiei Nationale sa aiba o mai stransa colaborare cu Ministerul de Interne, cu alte institutii ale statului si nu in ultimul rand cu mass-media si impreuna sa elaboreze si implementeze programe care sa aiba ca scop stoparea violentei in scoli.