B365.realitatea.net informeaza : De ce sunt ilegale pistele de biciclisti din Bucuresti
Utilizarea pistelor pentru biciclete, in forma in care sunt acum proiectate, avizate si executate, obliga biciclistii sa incalce legea pe toate pistele din Bucuresti. Este concluzia pe care a tras-o un ONG in urma mai multor analize in teren.
Potrivit Codului Rutier, "participantii la trafic sunt obligati sa anunte administratorul drumului public ori cea mai apropiata unitate de politie atunci cand au cunostinta despre existenta pe drum a unui obstacol sau a oricarei alte situatii periculoase pentru fluenta si siguranta circulatiei". Chiar daca textul legii ne trimite cu gandul doar la conducatorii auto, acesta face referire inclusiv la biciclisti si conducatori de mopede. Mai ales ca in noțiunea de "drum" intra si pistele de biciclisti prezente pe mai toate trotuarele din Capitala. Plecand de la faptul ca majoritatea dintre acestea sunt blocate de multe ori de banci, gropi, masini sau terase, ori sunt discontinue, cei de la Organizatia pentru Promovarea Transportului Alternativ in Romania(OPTAR) trag un semnal de alarma cu privire la situația creata, mai ales ca textul de lege face referire la "ocrotirea vieții, integritații corporale si a sanatații persoanelor participante la trafic sau aflate in zona drumului public".
Practic in acest moment, potrivit legii, mopedele si bicicletele sunt obligate sa circule pe trotuare, acolo unde sunt trasate piste speciale.
In Capitala, pistele pentru biciclisti aduna 140 de kilometri, potrivit Administratiei Strazilor din cadrul Primariei Generale. "Prin parcurgerea acestora, din primul moment este clar faptul ca se incalca cel mai elementar principiu al fluiditatii traficului: manevrele de depasire sunt imposibile, daca vrei sa respecti legea. Asa cum sunt materializate, indiferent ca este vina proiectantului, a executantului, a Politiei care a avizat lucrarile sau a administratorului de drum care a receptionat lucrarile, pistele nu sunt utilizabile", explica pentru B365.ro repezentantul OPTAR, Marian Ivan. In cazul in care biciclistii aleg sa nu efectueze depasiri, pistele pentru biciclete sunt inutilizabile. Situatiile contravin Dispozitiilor Generale din Codul Rutier, art.1, alin (2): "dispozitiile prevazute in prezenta ordonanta de urgenta au ca scop asigurarea desfasurarii fluente si in siguranta a circulatiei pe drumurile publice".
In consecinta, sustine acesta, pentru a putea utiliza respectivele piste, biciclistii si utilizatorii de mopede au doua alternative: fie incalca legea si parasesc pista in timpul manevrelor, fie, incercand sa respecte legea, pun in pericol viata lor si a celor din jur. Situatia creata a ajuns pana si pe masa Comisiei Tehnice de Circulatie din cadrul Primariei Municipiului Bucuresti. "Toata lumea mi-a dat dreptate si la urma au ridicat din umeri", mai spune Marian Ivan.
In Bucuresti, avizarea pistelor pentru biciclete exclusiv pe trotuare, aplicand latimea minima de un metru pentru o banda si un sens de circulatie, au facut ca aceste investitii costisitoare sa fie inutile. Cei de la OPTAR sustin ca prin comparatie, municipalitatea orasului Sibiu, aplicand aceleasi dimensiuni pentru proiectarea pistelor pentru biciclete, dar pe carosabil si nu pe trotuar(VEZI FOTO), a creat o infrastructura functionala, pe care se poate circula si efectua legal depasiri fara pune in pericol viata pietonilor si implicit a biciclistilor si conducatorilor de mopede.

Solutia...

Pentru a reglementa situatia, oengistii cer desfiintarea actualelor piste pentru biciclete din Bucuresti, dar pastrarea traseelor sub forma trotuarelor cu acces comun pentru pietoni si biciclisti, acolo unde este posibil. "In acest fel, pe respectivele trasee, se va institui interdictia mopedelor de a circula pe trotuare, dispare obligativitatea biciclistilor de a circula pe trotuare, dar se mentine posibilitatea pentru acestia din urma de a rula pe trotuare, cu obligativitatea biciclistilor de a proteja pietonii", conchide reprezentantul OPTAR, Marian Ivan.