Senatorul Ion Toma a sustinut o declaratie politica intitulata "Decontarea cheltuielilor cu transportul pentru elevii navetisti", pe care o puteti citi in continuare.

De curand, Ministerul Educatiei s-a confruntat cu o situatie, pe cat de neplacuta, pe atat de jenanta si nefireasca, respectiv greva japoneza declansata de elevii din mai multe judete, ca urmare a faptului ca nu si-au primit deconturile cheltuielilor cu transportul. Consiliul National al Elevilor acuza nepasarea manifestata la nivelul Ministerul Educatiei Nationale vis a vis de situatia elevilor navetisti, dat fiind faptul ca Ministerul nu a prevazut in bugetul de stat suma necesara decontarii transportului elevilor care studiaza intr-o alta localitate decat cea in care sunt domiciliati. Aceasta lipsa de interes pentru probleme concrete ce afecteaza o categorie specifica de elevi este discriminatorie si cat se poate de ilegala, intrucat contravine prevederilor articolului 84, alin (3) din Legea Educatiei Nationale. Acesta prevede ca elevilor care nu pot fi scolarizati in localitatea de domiciliu li se deconteaza cheltuielile de transport din bugetul Ministerului Educatiei, prin unitatile de invatamant la care sunt scolarizati, pe baza de abonament, in limita a 50 de kilometri, sau li se asigura decontarea sumei ce reprezinta contravaloarea a opt calatorii dus-intors pe semestru, daca locuiesc la internat sau in gazda. Nealocarea fondurilor destinate acoperirii cheltuielilor cu transportul reprezinta o grava eroare. O astfel de "scapare" in structura bugetului poate avea repercusiuni extrem de nocive, incurajand fenomene sociale deviante cum ar fi abandonul scolar. Pe fondul unor resurse financiare extrem de reduse, mai ales in mediul rural, copiii renunta la a mai frecventa cursurile iar fenomenul capata proportii ingrijoratoare. In Romania, rata abandonului scolar a fost de 17,4% in anul anterior, in scadere comparativ cu 2010, cand aceasta a fost cu un procent mai mare. Cu toate acestea, ne aflam mult peste media europeana (de 12,8%) dar sub Spania - care are o rata a abandonului scoalar de 24,9%, sub Malta - cu 22,6% sau Portugalia, care inregistra o rata de 20,8%.
Astfel, la nivel national in Romania exista aproape 100.000 de copii si adolescenti care nu sunt inscriti la scoala, insa UNICEF sustine ca numarul lor ar fi mult mai mare. Mai mult, intr-un raport al Comisiei Europene pe Educatie, se arata ca fiecare al 17-lea roman este analfabet. Cei mai multi dintre cei care recurg la abandon scolar provin din mediul rural, din familii cu venituri extrem de scazute. Tocmai de aceea, autoritatile trebuie sa actioneze prin toate parghiile de care dispun pentru descurajarea acestui proces, inclusiv prin asigurarea transportului acelora dintre elevi care se vad nevoiti sa faca naveta pentru a avea acces la educatie.
Deblocarea celor 30 de milioane de la Ministerul Finantelor, prin care s-au achitat doar 40 de procente din datoria acumulata in ultimele 17 luni (anul 2012 si primele 5 luni din anul curent) dovedeste indolenta cu care autoritatile au tratat aceasta problema. In conturile Inspectoratelor Scolare Judetene trebuie virat in regim de urgenta si restul de 20 de milioane de lei, astfel incat datoria acumulata sa fie achitata complet.
Evitarea acestui precedent, incepand chiar cu debutul anului scolar 2013-2014, depinde de efectuarea unor modificari legislative care sa corijeze maniera de plata dar si lipsurile in ceea ce priveste parcul auto pus la dispozitia elevilor. Astfel, una dintre solutii ar fi aceea ca plata sa fie facuta in mod direct, prin acordarea unei burse suplimentare destinate platii transportului. Cuantumul acesteia va fi personalizat, calculat individual, in functie de distanta pe care o parcurge elevul navetist, de la adresa de domiciliu, la scoala. In acest mod s-ar inlatura toate neregulile si suspiciunile existente in prezent, si care au fost in repetate randuri semnalate in presa centrala.. Exista cazuri in care, din datele furnizate de autoritatile locale, sumele decontate de stat pentru transportul elevilor sunt de peste patru ori mai mari decat in alte localitati, desi este vorba despre aceeasi distanta parcursa. De exemplu, 8 km de trasport costa diferit in functie de autoritatea locala care plateste sau de transportatorul contractat. Concret, in judetul Timis, pentru Liceul "Traian Vuia" Faget, transportul este asigurat de primarie, fiind decontate in total zece abonamente. Valoarea unui abonament pentru distanta de opt kilometri este de 45 de lei pe luna. La Liceul Tehnologic Vladeni din judetul Iasi, transportul este asigurat de o companie privata (Fila Company SRL). Desi distanta este tot de 8 Km compania percepe 220 de lei pe luna, pentru un numar de 140 de abonamente. In Covasna, tot pentru opt kilometri, compania transportatoare (Ro-D Trans SRL) percepe 217 de lei pentru un abonament lunar, in vreme ce varianta de abonament care asigura transportul pentru distanta de 20 de kilometri costa 286 de lei. Un alt inconvenient ce trebuie de asemenea solutionat vizeaza programul de furnizare a acestui serviciu. Astfel, la nivel national, exista situatii in care compania de transport nu functioneaza si pe perioada de week-end, desi adesea copiii desfasoara activitati extra-curiculare in cursul acestor zile. Exemplele pot continua, iar la o scurta analiza a acestora este simplu de observat cum externalizarea transportului catre companii private este in fapt mai costisitoare si deci dezavantajoasa penru copii, decat situatia in care se implica primaria. Actualmente, in bugetul Ministerului Educatiei sunt alocati bani pentru doar 40-45 de microbuze, adica cinci la suta din necesar, in conditiile in care inspectoratele scolare au estimat ca, la nivel national, sunt necesare 960 de microbuze scolare. Tocmai de aceea, consider imperios necesara rezolvarea cu celeritate a acestei situatii, prin achizitionarea necesarului de microbuze scolare, astfel incat, in noul an scolar, copiilor sa le fie respectat dreptul la educatie, asa cum insasi Constitutia Romaniei garanteaza.
Raman insa o serie de aspecte ce trebuie clarificate de urgenta la nivelul Ministerului Educatiei, in colaborare directa cu Ministerul Transporturilor dar si Ministerul Finantelor sau Consiliile locale, respectiv:
- In ce masura au fost identificate sursele financiare pentru achitarea restului de 20 de milioane de lei din totalul datorat, si la ce data va fi efectuata plata catre Inspectoratele Scolare Judetene;
- Care este solutia legislativa pentru ca pe viitor metoda de decontare sa fie una directa, prin suplimentarea alocatiei fiecarui elev navetist cu suma aferenta necesitatilor sale individualizate de trasport;
- In ce stadiu este propunerea de achizitie a celor 800 de microbuze necesare acoperirii deficitului existent la momentul actual, data fiind estimarea facuta de inspectoratele scolare in ceea ce priveste necesitatea de 960 de microbuze, la nivel national.