Federatia Asociatiilor Bolnavilor de Cancer din Romania impreuna cu IMAS, au realizat un studiu despre nivelul de informare a populatiei cu privire la cancer, acordandu-se o atentie sporita cancerului intestinului gros. Studiul a fost realizat pe un esantion de 1010 de persoane, reprezentativ pentru populatia cu varsta peste 18 ani din Romania. Au fost incluse in studiu 560 de localitati, dintre care 400 de localitati din mediul rural si 160 de orase.
Raportandu-ne la informarea populatiei cu privire la cancerul colorectal, studiul arata ca aproape 85% dintre cei intervievati au auzit de acest tip de cancer. Totusi un nivel ridicat al notorietatii nu implica si o informare crescuta in raport cu modalitatile de investigare si diagnosticare. Astfel, desi cei mai multi dintre respondenti au auzit de cancerul intestinului gros, dintre acestia aproape 70% nu cunosc investigatiile medicale sau analizele care permit diagnosticarea lui.
In acest context, se remarca o informare relativ redusa in raport cu subiectul dezbatut, mai ales in randul persoanelor de gen masculin, a tinerilor (18-29 ani), a persoanelor cu educatie joasa (care au absolvit pana la 8 clase), precum si in randul persoanelor cu venituri reduse, din mediul rural.
Pana la momentul realizarii interviurilor, aproximativ 7% dintre respondenti au fost supusi unor investigatii pentru diagnosticarea cancerului de intestin gros. Dintre acestia, cei mai multi au facut astfel de investigatii o singura data: aproximativ un sfert au facut investigatiile mai rar decat o data pe an si alti 23% si le-au facut anual.
Colonoscopia este principala investigatie pentru diagnosticarea cancerului colorectal mentionata atat de cei care au auzit de boala, cat si de cei care s-au confruntat propriu-zis cu boala.

Surse de informare

Emisiunile televizate, precum si prietenii, rudele, cunostintele, raman principalele doua surse de informare cu privire la cancerul intestinului gros. Doar 15% dintre respondentii informati spun ca au aflat despre acest tip de cancer de la medic. Ierarhia se schimba insa daca ne referim la un context dezirabil. Asadar, procentul celor care si-ar dori sa primeasca informatii medicale prin intermediul emisiunilor televizate ramane la fel de mare, insa creste semnificativ procentul celor care si-ar dori sa fie informati de catre medic in ceea ce priveste prevenirea si diagnosticarea cancerul intestinului gros. Persoanele varstnice sunt mai inclinate sa declare ca si-ar dori sa primeasca informatiile necesare prin intermediul televiziunii, in timp ce, la polul opus, tinerii privesc internetul ca principala sursa de informare cu privire la acest subiect.
Cezar Irimia, presedinte FABC: Este imperios necesar ca toata opinia publica sa constientizeze pericolul cancerului colorectal si al cancerului, in general. Un rol mai activ ar trebui sa il aiba mai ales televiziunile, canalul media care se adreseaza cu precadere celor aflati in grupa de varsta cu grad ridicat de risc. Investigatiile se pot face si inainte de 50 de ani, asa ca este mai bine sa va informati la medicul de familie din timp, mai ales daca exista si antecedente in familie

Despre cancerul intestinului gros

Cancerul intestinului gros este a doua cauza de deces dintre toate tipurile de cancer din Europa si, anual, in lume mor 700.000 de oameni din aceasta cauza. Conform Globocan 2008, incidenta anuala a acestei forme de cancer, in tara noastra, este de 8.696 cazuri noi, fiind pe locul al doilea ca frecventa a celor mai intalnite forme de cancer la ambele sexe.