Anunturile agentiilor imobiliare referitoare la vA¢nzarea de case sau terenuri abunda in informatii false. Fie ca este vorba despre un imobil care nu este situat exact in zona specificata in anunt, fie ca este vorba despre dotarile promise si care nu exista in realitate sau chiar de suprafata reala, aproape toate agentiile imobiliare apeleaza la publicitatea mincinoasa, in goana dupa clienti. Cu toate acestea, nicio institutie de control sau de protectie a consumatorilor nu se sesizeaza, iar cei care doresc sa cumpere un imobil sau un teren trebuie sa dispuna de mult timp liber si sa se inarmeze cu rabdare.

Totul incepe cu citirea anunturilor din ziare. Fie ca este vorba despre un apartament, o casa sau un teren, cumparatorul ia la rA¢nd ofertele din rubricile de profil si isi alege ceea ce el crede ca poate corespunde cu preferintele sale. Numai ca intre anuntul din ziar si oferta reala este de cele mai multe ori o mare diferenta. Difera zona, suprafata, pretul, chiar si numarul de camere. Dupa cum ne-a declarat un agent imobiliar, cauza unor anunturi eronate o reprezinta chiar unii proprietari care-si publica oferta cu informatii false. Acelasi agent imobiliar a recunoscut insa ca este tot vina agentiei imobiliare care publica oferta ca nu a verificat mai intA¢i veridicitatea ei. Adica, un agent care preia o oferta de vA¢nzare trebuie sa se duca la fata locului si sa verifice cA¢t de reale sunt informatiile, actele de proprietate si alte date necesare unei ofertari corecte.

Ce se poate face?

a€žPe lA¢nga faptul ca este imorala, publicitatea mincinoasa este sanctionata si legal, iar de acest lucru se ocupa institutiile cu atributii in protectia consumatorilora€œ, ne-a declarat analistul imobiliar Ion Radu Zilisteanu. Mai mult, acesta incurajeaza cetatenii care se confrunta cu aceasta problema sa sesizeze institutiile statului. Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC), singura institutie a statului in masura sa a€žprotejeze consumatoriia€œ, are la rA¢ndul ei alte probleme, iar modul de actiune este unul cel putin bizar. Directorul executiv adjunct, Mateescu Ion AŸerban, ne-a declarat ca numarul inspectorilor ANPC este prea mic pentru a se putea ocupa de toate problemele aparute. a€žANPC are 70 de angajati cu tot cu contabili, iar inspectorii sunt putinia€œ, a afirmat Mateescu. Mai mult, directorul adjunct ne-a mai spus ca Autoritatea nu se poate ocupa decA¢t de cazuri concrete si in niciun caz nu poate stopa un fenomen de piata. a€žVeniti la sediul ANPC, faceti o reclamatie, iar inspectorul va merge la societatea respectivaa€œ, ne-a spus directorul Mateescu.
Un alt fenomen aparut pe piata imobiliara romA¢neasca este si acela care face ca oferta agentiilor imobiliare, existenta pe hA¢rtie, sa o depaseasca cu mult pe cea reala. Fenomenul apare din cauza faptului ca acelasi imobil sau teren apare in oferta mai multor agentii. A§n privinta acestui lucru, parerile sunt impartite. A§n timp ce cumparatorii se arata nemultumiti, surse din piata spun ca este un fenomen absolut normal.
a€žAtA¢ta vreme cA¢t institutia contractului de exclusivitate este putin raspA¢ndita in RomA¢nia, daca un proprietar ofera imobilul catre mai multe agentii imobiliare, nu vad niciun motiv ca proprietatea sa nu fie promovata de catre oricare dintre agentiile imobiliare care au primit ofertaa€œ, sustine analistul Radu Zilisteanu.

Cum fac americanii

Dan Peia, director al unei mari agentii imobiliare ne-a explicat cum se fac tranzactiile imobiliare in tarile dezvoltate. a€žA§n SUA, vA¢nzatorul nu se intA¢lneste niciodata cu cel care cumpara. CA¢nd un american se decida sa vA¢nda un apartament, el contacteaza o singura agentie imobiliara, cu care incheie un contract care stipuleaza cA¢teva lucruri foarte importante. Agentia preia actele de proprietate ale vA¢nzatorului si este imputernicita sa vA¢nda apartamentul la un pret convenit de comun acord cu proprietarul. Agentia se obliga sa vireze in contul proprietarului intr-un termen de trei luni, sa zicem, contravaloarea stabilita prin contract. Din acest moment, agentia imobiliara preia cheile apartamentului, iar proprietarul pleaca linistit stiind ca va primi in cont banii in termenul stabilit. Asa se incheie orice contract de vA¢nzare pe piata imobiliara americanaa€œ, ne-a explicat Dan Peia.
El a mai tinut sa adauge ca va mai dura ceva timp pA¢na cA¢nd piata imobiliara romA¢neasca va fi reglementata cum trebuie.