Ziarul Financiar: Noua fata a comertului: in Franta comanzi alimentele pe internet si te duci doar sa le ridici (Autor: Catalina Apostoiu)

O noua formula de vanzare situata intre comertul electronic si cel traditional incepe sa se dezvolte ca reactie la relativul declin inregistrat de hipermarketuri, potrivit Les Echos.
Principiul este unul simplu: clientul comanda pe internet si merge sa-si ridice produsele. Odata ce-si parcheaza automobilul, clientul nu este nevoit sa coboare, pentru ca un angajat al punctului de livrare depune produsele comandate in portbagajul masinii. Este un nou serviciu inspirat de McDonald‘s Drive.
In Franta Auchan a fost primul care a testat conceptul. Auchan Drive a inceput in 2006, insa astazi Systeme U se lauda cu cea mai mare retea de 230 de unitati. Totusi, potrivit specialistilor, Leclerc dispune de cel mai mare potential.
In februarie directorii grupului numarau 65 de unitati pentru o cifra de afaceri de 179 de milioane de euro si anticipau ca vor depasi nivelul de un miliard de euro in 2015, cu 400 de unitati. Cei de la U genereaza "cu mult" peste 100 de milioane de euro.
Auchan opereaza 31 unitati Auchan Drive si 28 Chronodrive, entitati care nu au un magazin si care sunt administrate de o structura juridica independenta.
Fara a dezvalui cifre, Xavier de Mezerac, director financiar al grupului, a admis ca aceasta noua forma de comert a reprezentat "un factor esential al cresterii Auchan France" in 2010.
Carrefour este inca in faza de teste. Conform unor surse, formula ar putea reprezenta 4,5% din vanzarile alimentare ale hipermarketurilor.
Luand in calcul mai multe date, cifra de afaceri a unui punct de livrare oscileaza intre 7 si 12 milioane de euro pe an. Potrivit companiei de consultanta Kurt Salmon, care se pregateste sa publice un studiu pe acest subiect, noul concept reprezinta unul din noile motoare de crestere a distributiei alimentare. "Nu reprezinta decat 0,5% din comertul alimentar francez, insa contribuie deja, in cazul Leclerc, cu 7% la cresterea inregistrata in 2010", estimeaza Gregory Boulanger, consultant.
Cifra de afaceri generata de acest mod de comert a crescut de la 350 de milioane de euro in 2009 la peste 500 de milioane de euro in 2010 si ar putea atinge peste 2 miliarde in 2015. Conceptul va reprezenta 15% din cresterea anuala a pietei alimentare.
Pentru distribuitori, punctele de livrare constituie un vector de dezvoltare cu atat mai interesant, cu cat acestea nu sunt supuse autorizarilor de urbanism comercial, in cazul unitatilor create de la zero, care sunt simple antrepozite in care nu patrund clientii.
Noul concept prezinta un alt avantaj in opinia lui Gregory Boulanger: "Amortizarea investitiei se face in cinci sau sase ani, comparativ cu zece ani pentru un magazin traditional."
In timp, specialistii nu exclud incheierea de parteneriate cu alte marci care sa permita livrarea de comenzi si din alte sectoare decat cel alimentar.