Mai multi utilizatori de cartele reîncarcabile au fost pagubiti în ultimele luni prin promotii false, din ce în ce mai ingenioase, anuntate prin e-mail, mesaje scrise sau apeluri telefonice, în care sunt folosite numele unor companii de telefonie mobila.Tepele cu cartelele reîncarcabile au facut victime si în Craiova. Una dintre ele povesteste ca a pierdut 28 de euro în câteva minute, dupa ce a facut ce îi cerea o persoana care a sunat pe telefonul mobil si s-a prezentat a fi angajat al Orange. „Persoana care a sunat s-a recomandat a fi Andrei Ionescu, de la Orange, si a sustinut ca numarul sotiei mele a fost ales pentru obtinerea unui premiu de 1.500 de euro. Barbatul a precizat ca, pentru a fi validat premiul, trebuie facuta dovada cumpararii unei cartele de 25 de euro sau a patru cartele valorice de sapte euro fiecare în maximum 20 de minute“, a povestit V.D., din Craiova. Dupa convorbirea telefonica, femeia a mers la un chiosc din apropierea locuintei, de unde a cumparat patru cartele valorice de sapte euro, iar când cel care se recomandase angajat al Orange a revenit, aceasta i-a comunicat codurile de reîncarcare. Craioveanca a fost anuntata ca premiul a fost validat, acesta urmând a fi ridicat de la o sucursala BCR Craiova, din contul VHP.BCR.ORANGE-7298294951626132. În aceeasi zi, când s-a încercat folosirea codurilor de reîncarcare s-a constatat ca acestea fusesera deja utilizate, iar la BCR femeia a aflat ca totul nu este decât o înselatorie.Barbatul a indicat numarul de telefon de pe care a fost sunata sotia sa, însa ieri, când am încercat sa aflam cine ofera aceste „promotii“, am aflat ca acel numar este alocat, dar nefolosit.Atacuri de tip „phishing“ la clientii OrangeSituatia povestita de craiovean nu este singulara, în ultimul timp fiind înregistrate o multime de cazuri de fraudare a utilizatorilor de cartele reîncarcabile. Orange a comunicat pe 24 mai ca o parte din clienti au fost supusi unei tentative de frauda prin intermediul metodei de „phishing“. Clientii Orange au semnalat primirea unor SMS-uri cu identitate ascunsa, prin care erau anuntati ca au primit un bonus si erau invitati sa acceseze contul Web Care, prin care îsi administreaza contul, însa adresa indicata era falsa, dar foarte putin diferita de cea reala, iar pagina de web avea un design identic cu cel original. Reprezentantii Orange România au precizat într-un comunicat ca site-ul www.orange.ro este singura adresa de web pentru care Orange România garanteaza autenticitatea informatiilor, securitatea datelor si a tranzactiilor. De asemenea, Orange nu solicita niciodata clientilor sai prin e-mail, mesaje scrise, scrisori sau apeluri telefonice informatii referitoare la conturi bancare, parole personale sau coduri de reîncarcare.Premii de la AltexAlta metoda de a frauda utilizatorii de cartele telefonice reîncarcabile este folosirea numelor unor companii cunoscute. În ultimul timp, mai multi utilizatori de cartele preplatite GSM au primit mesaje prin care erau anuntati ca au câstigat un premiu de 500 de dolari si un telefon mobil oferit de ALTEX. Pentru a intra în posesia premiului, li se cerea sa achizitioneze, din cel mai apropiat loc, o cartela în valoare de 21 de euro si sa trimita codul de reîncarcare la numarul de la care primisera SMS-ul, în termen de 30 de minute. Când asa-zisii câstigatori sunau la numerele respective, le raspundea un barbat care sustinea ca este reprezentant ALTEX si le dadea detalii despre falsa promotie.Fiind presati de timp si entuziasmati de un asemenea câstig, oamenii trimiteau codul de reîncarcare de pe cartela înainte de a activa creditul pe propriul telefon. Urmarea fireasca era ca „tâlharii prin SMS“ îsi reîncarcau propriile telefoane si pagubitii ramâneau fara creditul achizitionat. Si compania ALTEX a emis un comunicat în care îsi atentiona clientii sa nu raspunda la astfel de SMS-uri. Politistii doljeni spun ca pâna acum nu a fost înregistrata nici o plângere privind astfel de fraude prin intermediul telefoanelor mobile sau internet, dar îi sfatuieste pe cei care au fost pagubiti în acest mod sa sesizeze politia. „Aceste cazuri sunt înselaciuni, însa pâna acum nu am fost sesizati despre astfel de fapte. Totusi, îi sfatuim pe cei care primesc astfel de mesaje sa nu raspunda cererilor, pentru ca este greu de verificat cine le trimite. Daca totusi un cetatean cade victima infractiunii de înselaciune prin intermediul acestor metode este rugat sa se adreseze politiei“, a declarat subcomisar Maria Vasile, purtatoare de cuvânt a IPJ Dolj.Infractor retinutLa jumatatea lunii februarie, ofiterii Serviciului de Combatere a Crimei Organizate Vâlcea au prins un minor de 16 ani, din Vâlcea, care a atras diversi cetateni cu oferte mincinoase, folosindu-se de numele unei companii interne de telefonie mobila. În urma perchezitiei la domiciliul minorului, s-a gasit un calculator în functiune, pe care rulau mai multe programe, printre care pagini de vânzare on line, adrese cu mesaje în care erau oferite spre vânzare pachete promotionale, precum si alte date ale unor produse oferite fictiv spre comercializare. Cazul a fost preluat de procurorii DIICOT - Biroul Teritorial Vâlcea, care continua cercetarile, pentru stabilirea întregii activitati infractionale.