dataprivacyblog.tuca.ro: Dreptul la imagine in contextul distribuirii fotografiilor pe retelele de socializare (Autori: Bogdan Halcu si Andreea Lisievici )
III. Distribuirea portretelor in cazul particular al retelelor de socializare
Retelele de socializare au si conditii proprii referitoare la distribuirea de fotografii, inclusiv cele in care sunt portretizate persoane. In cele ce urmeaza vom analiza situatia particulara a distribuirii fotografiilor pe Facebook, fiind reteaua de socializare cu cei mai multi utilizatori si, deci, cea mai reprezentativa.
Politica Facebook este, in linii mari, ca utilizatorii sunt raspunzatori pentru legalitatea continutului postat. Cu titlu special, Standardele Comunitatii Facebook prevad faptul ca inainte sa distribui continut pe Facebook trebuie sa te asiguri ca ai dreptul sa faci acest lucru, si totodata ca nu trebuie sa publici informatiile personale ale altor persoane daca nu ai consimtamantul acestora, ceea ce inseamna ca fiecare utilizator in parte trebuie sa aiba consimtamantul persoanelor fotografiate pentru a le distribui pe Facebook. Facebook are implementate si remedii pentru situatiile in care cerintele indicate nu sunt respectate. Mai exact, persoanele care se considera lezate prin publicarea unor imagini fara acordul lor, au la indemana posibilitatea raportarii imaginilor. In cazul in care raportarea se intemeiaza pe incalcarea drepturilor de proprietate intelectuala, exista doua optiuni: solicitarea ca utilizatorul sa stearga imaginea, sau raportarea catre Facebook pe motiv ca imaginea incalca drepturile persoanei vizate. In cel de-al doilea caz daca, in urma verificarii, Facebook constata ca intr-adevar au fost incalcate Standardele Facebook, atunci va inlatura imaginea respectiva fara a solicita implicarea utilizatorului care a distribuit imaginea.
O chestiune mai putin perceptibila utilizatorilor obisnuiti ai retelelor de socializare este faptul ca termenii si conditiile serviciilor respective pot prevedea faptul ca utilizatorii acorda detinatorilor retelei dreptul de a utiliza fotografiile postate. De exemplu, in 2013 s-a creat ceva valva atunci cand Facebook a propus modificarea conditiilor sale pentru a dobandi dreptul de a folosi continutul utilizatorilor in legatura cu publicitatea facuta de terti pe reteaua de socializare, insa limbajul foarte invaziv a fost modificat. La fel, termenii Instagram se doreau modificati in asa fel incat reteaua (detinuta tot de Facebook) sa poata folosi fotografiile postate.
Este important de precizat ca Facebook poate fi considerat spatiu public, cu unele nuantari. Cea mai clara situatie este cea in care postarile au setarea de audienta ca public. Aceasta deoarece postarea respectiva devine accesibila oricui, fie ca vorbim de prieteni sau followeri carora postarea le apare in fluxul de stiri, de alti utilizatori care au un link direct la postarea respectiva, sau chiar persoane care nu sunt logate sau nu au cont de Facebook, si care gasesc postarea respectiva prin motoare de cautare sau linkuri postate pe alte pagini de internet. Practic, in momentul in care un utilizator distribuie ceva pe Facebook cu setare de audienta publica, diseminarea informatiei respective este teoretic nelimitata.
Situatia mai putin clara este cea in care utilizatorul are setarea de audienta limitata la prieteni. Intr-o decizie recenta, Curtea de Apel Mures a decis careteaua de socializare Facebook nu poate echivala, sub aspectul controlului mesajelor difuzate cu o casuta postala electronica, iar profilul personal pe Facebookchiar daca este accesibil doar prietenilor adica unui grup restrans de persoane, tot public este, oricare dintre prieteni putand distribui informatiile postate de titularul paginii, aspecte pe care reclamantul il cunoste. Cu alte cuvinte, in opinia instantei nici setarea de audienta limitata la prieteni nu modifica publicitatea continutului distribuit, pentru simplul motiv ca oricare dintre acei prieteni poate re-distribui continutul in cauza. Rationamentul este insa discutabil pentru ca, in cazul redistribuirii de catre un prieten (B) unei poze pe care titularul (A) a distribuit-o prietenilor sai, redistribuirea lui B va fi vizibila numai prietenilor comuni ai celor doua persoane (care aveau acces la continutul cu pricina dupa prima distribuire), pentru toti ceilalti prieteni doar ai lui B aparand cel mult un mesaj care anunta ca respectivul continut nu este disponibil. Totusi, din motivarea Curtii de Apel Mures putem intrevedea si posibila rezolvare a problemei: daca titularul restrictioneaza audienta, in asa fel incat din punct de vedere tehnic sa dispara posibilitatea redistribuirii, ar rezulta ca acel continut nu mai are caracter public.