descopera.ro : Terra 2.0 - cursa spre computerul planetar
(Continuare)

Senzorii in locuinte
"Revolutia senzorilor" incepe sa-si faca simtita prezenta si in locuinte. In 2011 au fost lansate mai multe produse care folosesc senzorii pentru a consuma resursele mai eficient si care fac totodata viata de zi cu zi mai usoara.
Un astfel de exemplu este termostatul digital Nest, lansat in octombrie de compania americana Nest Labs. Fondata de un fost sef al Apple, compania Nest Labs a conceput un termostat ca niciun altul de pana acum, ce combina senzorii, algoritmi sofisticati si conectivitatea la Internet. Termostatul Nest detecteaza temperatura si umiditatea din aer, miscarile oamenilor prin casa si momentul in care acestia parasesc incaperile sau chiar casa. Acesta acumuleaza date despre modul in care functioneaza casa si ajusteaza automat temperaturile incaperilor. De asemenea, este conectat la Internet pentru a fi mereu la curent cu prognoza meteo, pentru a lua in calcul temperatura de afara si felul in care aceasta influenteaza temperatura din casa. Toate aceste elemente contribuie la reducerea consumului de energie.
"Termostatul gestioneaza 50% din consumul de energie al unei gospodarii, iar 10% din consumul de energie al SUA este controlat de un termostat", explica cei de la Nest Labs. "De aceea, am conceput primul termostat care invata la utilizatori. Cu timpul, termostatul nu mai trebuie programat de oameni, ci se programeaza singur", afirma oficialii Nest Labs.
Aparatele electrocasnice devin si ele, la randul lor, dotate cu senzori. Samsung a lansat un frigider dotat cu WiFi si cu un display LCD. Temperatura frigiderului poate fi ajustata de la distanta, gratie conexiunii la Internet, iar senzorii cu care este dotat permit ca proprietarii sa fie anuntati atunci cand alimentele risca sa se deterioreze.
Senzorii in comert
Companiile colecteaza tot mai multe date despre clientii lor, ceea ce le permite sa ii inteleaga mai bine. In Marea Britanie, compania Tesco colecteaza lunar 1,5 miliarde de informatii despre clienti, a caror prelucrare ii permite sa adapteze preturile si campaniile promotionale la nevoile acestora. Amazon foloseste datele despre clienti pentru a le propune acestora alte produse care i-ar putea interesa. Algoritmul folosit de retailerul online este foarte eficient, astfel ca aproximativ 30% dintre vanzarile site-ului sunt rezultate directe ale propunerilor facute de acest software inteligent.
Pe langa integrarea senzorilor in tot mai multe obiecte, progresul tehnologic permite o mai buna analiza a datelor care sunt deja acumulate. Un astfel de exemplu vine din SUA: compania Montblanc, un retailer de lux, a lansat un program pilot in magazinul sau din Miami. In cadrul acestuia, imaginile surprinse de camerele de supraveghere sunt analizate de un algoritm sofisticat ce analizeaza comportamentul clientilor.
Software-ul conceput de compania RetailNext combina datele inregistrate de camerele video cu cele de vanzari si cu alti indicatori (precum datele inregistrate de senzorii de miscare sau de cipurile RFID atasate marfurilor) pentru a identifica factorii care contribuie la vanzari. Angajatii Montblanc au folosit acest sistem pentru a genera harti care arata care parti ale magazinului sunt cele mai populare in randul clientilor si pentru a decide unde sa fie amplasate decoratiunile, marfurile si cum sa fie distribuit personalul. Rodrigo Fajardo, reprezentantul Montblanc, spune ca acest sistem a condus la o crestere a vanzarilor cu 20%, astfel ca va fi implementat si in alte magazine ale companiei. Montblanc este doar una din cele 40 de companii care utilizeaza serviciile RetailNext.
Operatorul american de telefonie mobila T-Mobile foloseste serviciile companiei 3VR pentru a contoriza cat timp petrec clientii in fata fiecarui display, ce telefoane testeaza si pentru cat timp. 3VR a anuntat ca testeaza un software de recunoastere faciala, ce permite identificarea sexului si varstei clientilor si va permite comerciantilor sa conceapa noi promotii in functie de comportamentul persoanelor din fiecare segment. Seful companiei, Al Shipp, estimeaza ca "in viitor vom putea sa masuram mii de variabile, acum suntem abia la inceput".
(Va urma)