Jurnalul National publica un interviu intitulat '"Mainile pe volan si asculta-l pe politist!". Seful Directiei Rutiere, despre politistul arogant si soferul inconstient', din care puteti citi in continuare a treia parte.

"Relaxarea" rutiera, teribilism pe sosele

Jurnalul National: Domnul Dinita, senatorii vor sa mai "slabeasca" putin Legislatia Rutiera. Au votat ca depasirea vitezei legale cu maximum 20 km/h, vorbitul la mobil si nepurtarea centurii de siguranta sa fie sanctionate cu avertisment la prima abatare. E un moment potrivit pentru "o relaxare" rutiera?
Lucian Dinita: Am mai spus-o si o repet. Societatea va trebui sa-si stabileasca prioritatile. Pentru ca sunt doua chestii diferite. La un moment societatea romaneasca a afirmat ca Legislatia Rutiera din tara noastra este una ultra-drastica. Se intampla prin 2008-2009. Sa ne aducem aminte ca in 2008 au urmat doua Ordonante de Urgenta care au modificat legislatia in sensul unei relaxari. Constatul amiabil, spre exemplu. Ulterior , au fost voci care au spus ca e prea permisiva. Iarasi ma intorc si spun. La momentul in care un sofer a fost depistat circuland cu un autoturism mult peste viteza legala admisa, atunci se elibera dovada fara drept de circulatie. Era clar o atitudine care nu mai tinea de lipsa de control al autoturismului, era o fapta premeditata. Nu poti sa spui ca ai viteza maxima 130 si ca nu ti-ai dat seama cand ai mers cu 200. Masura care se lua era retinerea permisului cu suspendarea dreptului de a conduce pe o perioada de 90 de zile, cu dovada fara drept de circulatie. In momentul in care s-a modificat legea, cand cineva comite astfel de fapte, ii eliberezi dovada de circulatie 15 zile si ii dai posibilitatea sa conteste aceasta masura. Sigur, e deja o relaxare. Deci, revenim. In conditiile in care vezi foarte bine ce se intampla in fiecare zi, principala cauza a accidentelor in Romania, cel putin in primele cinci luni, este viteza excesiva, iata ca noi mergem pe relaxari in Legislatia Rutiera. Comisia Economica pentru Transport a Uniunii Europene a transmis o scrisoare Romaniei in care arata ca tara noastra nu-si poate permite relaxarea rutiera in momentul de fata, cu atat mai mult cu cat UE inaspreste sanctiunile. Toate celelate state pana la granita cu Romania au inasprit sanctiunile.

Jurnalul National: Sa intelegem ca propunerile senatorilor nu prea sunt potrivite, raportat la ceea ce se intampla la noi pe sosele?
Lucian Dinita: Sigur, sunt niste propuneri, urmand ca, dupa analizare, Camera Deputatilor sa le admita sau sa le respinga. Daca in momentul de fata, cand ii aplici o sanctiune, plus sanctiunea complementara prin aplicarea punctelor de penalizare, daca acum, ele nu au caracterul de corectie, credeti ca un avertisment o sa aiba caracter de corectie? In conditiile in care luam in discutie vorbitul la telefon, care poate sa fie periculos, nepurtarea centurii de siguranta... Aduceti-va aminte cate astfel de evenimente rutiere au fost... Mai mult decat atat, tratam cu avertisment nepurtarea centurii de siguranta, dar in Ungaria primesti 300 de euro amenda pentru asta... Exista o directiva privind portul centurii pe care noi am implementat-o, dar nu o sanctionam. Sigur, noi aplicam ce stabileste Parlamentul Romaniei, dar in acelasi timp Asociatia Profesionala Europeana nu va intreba Parlamemtul, ne va intreba pe noi: pai cum, noi marim amenzile pentru nepurtarea centurii de siguranta tocmai in ideea ca omul sa constientizeze utilitatea ei, si voi mergeti pe avertisment?

Fenomenul rutier din Romania: inconstienta amestecata cu smecherie

Jurnalul National: Cum s-ar caracteriza la ora actuala fenomentul rutier din Romania?
Lucian Dinita: Cel putin, ultimii zece ani au insemnat pentru Romania o modernizare continua a parcului auto. Foarte rar mai gasesti Dacia 1300, Dacia 1100 sau eu stiu eu ce masini cu o vechime mai mare. Eu am mai spus. E valabil pentru tineretul din ziua de astazi. La varsta lor este specifica adrenalina, care, din pacate, se consuma in contextul asta de trafic. Fiecare incearca sa aiba o masina cat mai puternica sau un motor mai puternic. Exista aceasta meteahna si totul pleaca de la educatie, privind circulatia cu viteza excesiva, indiferent de conditiile de trafic. Mai exista acel tupeu, pe care unii il manifesta in trafic sau merg la risc, in ideea ca lasa ca celalalt ma va feri. Viteza excesiva, lipsa de experienta, masinile sunt fiabile - cea mai fina miscare de volan poate sa te rastoarne - depasiri neregulamentare, viteza sau neacordari de prioritare. Ele caracterizeaza fenomenul rutier din Romania de astazi. Dupa, vine aceasta agresivitate sau, daca vreti, este vorba despre un comportament inconstient, amestecat cu smecherie... Cat de repede pot sa-l fentez pe unul sau pe altul, sa intru in fata, sa pun frana. Unii nu suporta sa aiba masini in fata, sa ajunga mai repede. Accidente multe nu au fost in ultima perioada, dar ele impresionaeza prin gravitate.

Jurnalul National: Aveti vreo explicatie pentru aglomerarea asta permanenta a traficului de la noi?
Lucian Dinita: Eu sunt foarte multumit de intrebare, deoarece vine in totala antiteza cu ceee ce s-a afirmat ca scaderea accidentelor si a personelor decedate este urmare a reducerii valorilor de trafic pe seama economiei. Sa ne aducem aminte de valorile de trafic intregistrate in preajma sarbatorilor de Paste, de 1 Mai, cele inregistrate acum de Rusalii. Haideti sa ne uitam dimineata intre orele 7.30-9.30. Pentru ca, din cate cunosc de la Directia Inmatriculari Permise, se facuse o medie ca o familie are cam doua masini. Ceea ce este corect si este similar statelor din UE. Dar, in statele din UE exista programe de promovare a transportului public de persoane, programe pentru utilizarea bicicletelor, programe pentru promovarea mopedelor. Deci promovarea unui management de trafic care sa fie din ce in ce mai putin aglomerat. Sunt taxe care se pun pentru utilizarea autoturismelor in marile aglomerari urbane. In Germania, la fel se intampla si la Paris, Roma, Milano. Uitati-va in Romania, daca intr-o familie de patru persoane fiecare are masina, atunci fiecare pleaca cu autoturismul. Nu este normal sa ai aglomeratie de la ora 7.30 - 9.30 si nu e normal ca aceeasi aglomeratie sa existe si de la 11.30 la 14.30, sau intre 17.30 si 19.30... Iar noaptea in Bucuresti valorile de trafic sunt comparabile cu cele de la 12.00 ziua. Acuma, intrebarea mea este ce se intampla?

Jurnalul National: Ati fost afectati de disponibilizari? Cati oameni aveti in subordine?
Lucian Dinita: Nici nu au fost disponibilizari. 4872 pe toata Romania.

Jurnalul National: In conditiile de astazi, cand politistului ii este diminuata norma de hrana, salariile au tot scazut, absolventii scolilor de politie stau pe bara, ca nu sunt posturi pentru ei... Mai este stimulat politistul?
Lucian Dinita: Eu vorbesc despre oamenii de la Rutiera. In meseria asta, dincolo de toate, trebuie sa existe si vocatie, sa-ti placa ceea ce faci. Discutand despre politia rutiera in 2009, in perioada cand salariile erau inca cele care erau... Atunci au fost 87 de cazuri de luare de mita, in 2010 - au fos 21, iar in primele cinci luni doar 7 cazuri. Deci, e pardoxal, cu cat masurile au afectat, iata ca numarul cazurilor de luare de mita a scazut vertiginos, in timp ce cazurile de desistare au crescut. Mai este inca un aspect, chiar si in conditiile astea, uitati-va la dinamica rezultatelor accidentelor rutiere obtinute de oamenii nostri. In 2010, am scazut cu 10% la morti.

Jurnalul National: Planuri rutiere?
Lucian Dinita: O mare provocare sezonul estival. Ceea ce previzionam noi, anul acesta s-ar parea ca mai multi romani isi vor petrece concediile in tara, ceea ce implica un tranzit mai intens. Deci ne vom confrunta cu o crestere a valorilor de trafic...