Senatoare Roxana Paturca a sustinut de la tribuna Senatului Romaniei o declaratie politica, intitulata: Un proiect urgent: PODUL CALARASI - SILISTRA!, declaratie pe care o puteti citi in continuare.
- Subiectul pe care il abordez astazi este, cu siguranta, unul de interes national, nu doar local, chiar daca, in calitatea mea de senator de Calarasi as putea indrepta interesele proiectului, in primul rand catre aceasta zona. Practic, insa, acest proiect este mult mai important decat simplele interese ale granitelor unui judet din nordul Dunarii, fiind un proiect de interes national si chiar international, fara niciun fel de exagerare! Despre ce ar fi vorba? Pai, in ultima vreme, in cadrul actiunilor de dezvoltare a cailor de comunicatie din Europa, cele doua tari (Romania si Bulgaria) mult vaduvite, de-a lungul timpului, tocmai de aceste spatii de transport au cautat si cauta solutii, interesul fiind comun. Dintre variantele prezentate pana acum (doua existente, iar cel de la Ruse necesitand modernizare in primul rand) toate studiile de fezabilitate au generat interesul catre posibilitatea de trecere, peste Dunare, in zona Calarasi - Silistra. De ce este atat de important acest pod? Din mai multe motive. Sa le luam pe rand:

1. Singura cale de comunicare dintre zona asiatica si marginea estica europeana catre sudul continentului!

Este cunoscuta dezvoltarea traficului din zona tarilor aflate la inceputul anilor '90, in sfera de influenta a fostei Uniunii Sovietice, astazi tari independente si dornice, la randul lor, de dezvoltare. In primul rand - Ucraina, dar nu numai! Pentru a ajunge in zona de sud a continentului, in primul rand in Turcia si Grecia, toate mijloacele de transport care vin din zona extremului estic al continentului trebuie sa se abata pe la Giurgiu - Ruse sa strabata mult aglomerata zona a capitalei Romaniei, Bucuresti ca sa nu mai vorbim despre conditiile dificile de transport existent in aceasta zona. Prin realizarea podului de la Calarasi - Silistra practic s-ar elimina toate aceste inconveniente, atat pentru transportatori, iar pe de alta parte ar fi eliminata o cantitate uriasa de mijloace de transport care nu ar mai aglomera trecerea de la Giurgiu - Ruse!

2. Cea mai rapida cale de acces pentru turismul catre Marea Neagra!

Este evident faptul ca tot mai multi turisti sunt interesati de accesul in sezonul estival la plajele Marii Negre din Romania si Bulgaria pentru accesul la aceste zone, in primul rand atat al locuitorilor din zona balcanica fara iesire la mare, dar, mai ales, al celor din nord- estul Europei. Calea de trecere de la Silistra ar scurta si ca distante, dar mai ales ca timp accesul la litoralul romanesc si bulgaresc! De altfel, in formule de prezentare ale acestui pod, in studiile de fezabilitate s-a vorbit despre cel mai scurt si accesibil drum catre Albena!

3. Posibilitatile nebanuite de dezvoltare atat pentru Romania cat si pentru Bulgaria!

Nu este o noutate ca aceasta tema a fost si in interesul noilor factori de raspundere ai zonelor administrate din Bulgaria - Romania, zone riverane Dunarii avand un potential exceptional care, din pacate, nu a fost si nu este exploatat suficient! S-au facut si seriale de televiziune in care s-a atras atentia asupra lipsei de interes si a faptului ca nu sunt folosite la modul real - cu adevarat exceptional, toate aceste avantaje ale Dunarii! Atat in zonele de sud ale Romaniei, dar si nordul Bulgariei, un asemenea pod ar aduce un potential de dezvoltare foarte mare, atat prin potentialele investitii, dar mai ales, prin numarul urias de treceri care s-ar realiza, prin interesul accesarii in aceasta zona care ar deveni una dintre cele mai interesante din sud-estul Europei!

4. Podurile peste Dunare - o prioritate pentru Romania!

In ultima vreme s-a vorbit foarte mult despre podul de la Braila, o investitie exceptionala si extrem de necesara, intr-o zona in care Dunarea are ambele maluri in interiorul Romaniei. Cu atat mai mult podul de la Calarasi - Silistra poate atrage factori de interes exceptional pentru ca de data aceasta interesul de dezvoltare este pentru doua tari apartinand Uniunii Europene chiar ale celor doua tari care, de ani multi se zbat pentru indeplinirea conditiilor de integrare europeana!

Sunt doar cateva dintre motivele care fac necesara o astfel de investitie despre care s-a tot vorbit, din pacate, fara a se trece la fapte concrete, de-a lungul ultimilor ani. Mai mult de atat, o pot spune fara tendinta de a gresi ca subiectul acesta a fost abordat indeosebi in perioada campaniilor electorale! Si odata cu trecerea alegerilor respective el a fost abandonat! Ramanand un simplu subiect de campanie bun de abordat la alegerile viitoare! Ori, noi acum ne gasim in situatia in care nu suntem sub presiunea alegerilor, din contra, este o perioada in care lansarea acestui subiect extrem de important conteaza, mai ales ca acum exista interes pentru stabilirea de finantari pentru podurile care fac trecerea intre Romania si Bulgaria.Iar aici nu este vorba despre concurenta cu alte orase riverane atata timp cat zona Calarasi - Silistra este cea mai apropiata de zona de nord-est a Europei, vaduvita de posibilitatile de trecere in toata aceasta perioada de zeci de ani, cand dezvoltarea transporturilor a fost una extrem de puternica. Dar cea a retelelor rutiere a ramas, cu foarte mult in urma! Cred ca sunt motive importante pentru ca subiectul acesta sa fie abordat intr-o intalnire la care invitam reprezentantii autoritatilor din ambele tari ( unii s-au mai intalnit, dar - atentie - fara implicarea directa a Parlamentului Romaniei!) ceea ce eu doresc sa fac alaturi de colegii mei din Judetul Calarasi, dar si de alti parlamentari din alte zone care ar putea beneficia, cu siguranta, de dezvoltarea unei asemenea cai de acces care, sa nu uitam, este foarte apropiata si de un alt punct de referinta al transportului rutier romanesc, Autostrada Soarelui ce face legatura intre capitala Romaniei - Bucuresti si importantul port al Marii Negre - Constanta! Din toate aceste motive va invit sa ne indreptam catre acest subiect, cu speranta ca vom si reusi atata timp cat buna credinta si interesul pentru interesele zonelor pe care le reprezentam trebuie sa fie unele viabile! Asa sa ne ajute Dumnezeu!