Gheorghe Constantin (Constiinta unui Liberal de Stanga) : Ce punem in loc?
Mi se pare stupid si periculos sa dam vina doar pe clasa politica pentru esecurile, nu putine, din ultimii 25 de ani. Mi se pare si mai stupid, si infinit mai periculos, sa credem ca doar "reforma" clasei politice este suficienta pentru a schimba lucrurile in bine. Cu atat mai mult cu cat aceasta reforma este una din exterior, facuta de un organism, DNA, care este profund anti-democratic, si crede ca respectarea Constitutiei si legilor tarii a devenit facultativa. O reforma care se reduce, in esenta, la trimiterea in puscarie a unor lideri politici, si, mai nou, incercarile de a distruge partide intregi, este un non-sens. Nu rezolva nicio problema de fond a societatii, nici macar problema coruptiei, si genereaza probleme suplimentare, pe care o Justitie profund opaca la problemele de natura economica si sociala nu are nici instrumentele, nici capacitatea, de a le gestiona.
Transformarea DNA in principalul actor de pe scena politica, in aceasta campanie electorala, este cadoul pervers si otravit facut de basism societatii, in semn de ramas bun. Basismul este un sistem care trebuie studiat cu mare atentie, pentru ca el a cuprins toate sferele vietii sociale, si are deja caracteristicile unui totalitarism.
Nu doar in Romania s-a ajuns la un soi de dualism, care, in paranteza fie spus, continua cu succes sistemul din comunism: exista o structura institutionala formala, si una informala, care in comunism se numea Pile, Cunostinte, Relatii, pe scurt PCR. Lucrurile au functionat bine cata vreme sistemul formal a prevalat in fata sistemului informal. Cand sistemul informal a devenit adevaratul gestionar al societatii si economiei, s-a produs divortul intre societate si politic. Acum suntem in exact aceeasi situatie.
Esenta basismului asta este. El a scos societatea de sub gestiunea sistemului formal, care inseamna institutii, Constitutie, legi, reguli, si a pus-o sub controlul sistemului paralel de structuri de gestiune, format din parti ale Justitiei, ale serviciilor secrete, grupuri de interese economice, romane si straine, fragmente ale societatii civile, constituite in forme cvasi-politice, care au promovat si promoveaza o agenda privata, departe de agenda publica si de interesul national.
Din aceasta perspectiva DNA si campaniile ei impotriva "coruptiei politice" nu au cum servi interesul public. Nimeni nu poate explica, de o maniera rationala si credibila, de ce, in ultimii zece ani, coruptia a crescut, in loc sa scada, de ce, in ciuda condamnarii unor importanti lideri politici, condamnari programatic "exemplare", menite sa le bage frica in oase politicienilor, nu se intampla nimic pozitiv in domeniu.
Se uita prea repede faptul ca o incercare asemanatoare de a reforma clasa politica prin intermediul Justitiei, operatiunea "Maini curate", din Italia, a facut infinit mai mult rau decat bine, si a pervertit si mai mult sistemul politic italian. Daca despre magistratii italieni care au condus aceasta operatiune s-a spus, nu fara temei, ca ar fi reprezentat un soi de nucleu de radicali de stanga, DNA poate fi acuzata, fara a gresi prea mult, ca actioneaza din perspectiva extremei dreapta, la limita a neo-fascismului. Fie numai si prin dispretul ei fata de drepturile si libertatile cetatenesti. Dar DNA a mers si mai departe, in comparatie cu Justitia italiana: a devenit si un arbitru al vietii economice, fara sa aiba nici cea mai mica expertiza in domeniu. Practic se substituie mecanismelor institutionale de arbitraj, pune la indoiala oportunitatea unor politici publice, vrea sa controleze si sa cenzureze deciziile unor organisme alese, cum sunt Parlamentul, consiliile locale si judetene, primari si consilieri.
Din pacate, acest sistem informal, care guverneaza acum Romania, este unul indreptat impotriva romanilor. Pentru ca a fost acaparat de interese straine, si este folosit impotriva interesului national. Nu veti gasi pe lista DNA niciun "corupt" care sa reprezinte entitati economice straine, multinationale care corup la greu politicieni si responsabili guvernamentali romani. Cata vreme un ambasador american spune, cu subiect si predicat, ca tara sa are dreptul sa numeasca sefii parchetelor, pentru ca a investit in ei, si de vreme ce MCV este un instrument de control politico-economic in mana unora de la Bruxelles, ce sanse mai avem sa schimbam lucrurile in favoarea noastra? Niciuna.
Si atunci, ce sens si ce continut mai are mult trambitata "reforma" a clasei politice? Sa fim seriosi! De zece ani se fac si se desfac partide, Romania este bantuita de Feti Frumosi, de Ilene Cosanzene si de Albe ca Zapada ale politicii, care, ori de unde le-ai si i-ai privi, se dovedesc niste forme fara fond, niste gloabe rapciugoase. Toate aceste partide si partidulete sunt adesea masini de spalat bani, obiecte de unica folosinta. Am avut cele mai bizare miciurinisme politice, gen ADA, USL, ACL, a aparut PMP, madam Macovei vrea si ea partid, am avut partide ale tinerilor, ale clasei de mijloc, ale intreprinzatorilor. Suna crud, dar toate au fost niste onanisme politice, expresia incapacitatii politicului de a raspunde nevoilor si asteptarilor cetatenilor.
Nu stiu daca asta face parte din teoria politica, si nici nu-mi pasa. Dar sigur oamenii astia nu au inteles ca degeaba genereaza tot felul de structuri goale de continut, cata vreme nu inteleg dinamica sociala si faptul ca oamenii nu pot, nu au de ce se identifica, totusi, cu ei. Caror nevoi politice raspunde PMP, in afara de a pune balsam pe mandria ranita a Nuticai, si a fi un soi de refugiu pentru basescu, la plecarea de la Cotroceni? Partidul lui Macovei va fi un soi de secta "Martorii DNA"? Ce reprezinta, de fapt, crestin liberalismul, altoirea unui neamt pe un buldog portocaliu? De ce mai este de stanga PSD?
Reforma clasei politice este simpla, si nu trebuie s-o faca DNA, SRI si altele ca ele. Este suficient ca partidele sa fie partide, nu niste alcatuiri timorate, care lupta pentru supravietuire, in ciocnirea lor cu grupurile de interese promovate de DNA, ca parte a basismului. Adica sa se intoarca la ideologii si la cetateni. Complicat? Nu, deloc. Trebuie doar sa intelegi despre ce este vorba.
Din pacate, campania asta electorala ne arata ca suntem departe de asta. De unde si lipsa cetatenilor din spatiul public. De ce sa alegi pe cineva, cand acel cineva este fie exponentul sistemului informal de guvernare, fie nu are nimic in comun cu realitatea. Romanii nu mai sunt reprezentati si aparati de liderii lor. Iar cetatenii isi urasc profund liderii, care i-au mintit si ignorat, i-au umilit si le-au produs multe suferinte.
Asadar, ce punem in locul actualei clase politice? Greu de spus. Un lucru este clar: cata vreme Romania vrea sa fie o democratie, nu se poate lipsi de politicieni si de institutii politice. O tara democratica nu poate fi condusa de procurori si de spioni, de judecatori sau de militari. De aici incolo totul este de reconstruit. Impreuna, cetateni si partide. Nu exista solutii individuale, in astfel de cazuri. Iar pentru ca sa vedem revenirea cetatenilor in spatiul public, trebuie sa le dam o miza. Iar acea miza este recucerirea suveranitatii furate de sistemul ticalosit al basismului. Dar fara recucerirea suveranitatii cetateanului nu vor exista nici buna-guvernare, nici prosperitate, nici nici libertate.