Senatoarea Gabriela Firea a sustinut marti, 24 septembrie 2014, in plenul Senatului, o declaratie politica cu titlul: "Codul Rutier: Intre viata si zmeii de pe sosele", pe care o puteti citi in continuare.

Proiectul de modificare a Codului Rutier elaborat de Ministerul de Interne si supus dezbaterii publice a provocat in ultimele zile discutii aprinse, focalizate insa in majoritate pe chestiuni de amanunt. Sunt, desigur, importante si amanuntele, caci din ele se intrupeaza intregul, dar de cele mai multe ori ne lasam purtati de valurile polemicilor si scapam din vedere fondul problemei.
Ca proiectul prezentat este perfectibil era de la sine inteles, dovada in acest sens fiind si promptitudinea cu care initiatorii s-au dovedit receptivi la critici, modificand anumite articole controversate. Raman insa in discutie anumite principii care stau, sau ar trebui sa stea la baza unui astfel de demers.
Cele mai multe critici la adresa proiectului pot fi grupate in doua mari categorii: cele care vizeaza cuantumul amenzilor si cele care vizeaza perioadele sensibil marite de suspendare a permisului de conducere auto in cazul unor abateri de la Codul Rutier.
In ce priveste prima categorie, este invocat faptul ca amenzi de ordinul miilor sau zecilor de mii de lei ar fi disproportionate in raport cu veniturile populatiei, ceea ce nu ar duce la efectul dorit de preventie, ci doar la cresterea alarmanta a coruptiei in randul politistilor de la Circulatie.
Referitor la cea de-a doua categorie de critici, venite in special din partea asociatiilor profesionale ale transportatorilor, acestea sustin faptul ca suspendarea timp de cateva luni sau chiar ani a permisului auto echivaleaza, pentru un sofer profesionist, cu interzicerea dreptului la munca.
Oricat de indreptatite ar fi aceste critici, nu putem sa ignoram faptul ca la sfarsitul anului 2012 erau inregistrate pe teritoriul Romaniei 9.355 de accidente grave de circulatie, soldate cu 2.040 de decese si 8.848 de persoane ranite grav. In fata acestor cifre trebuie sa admitem, cu totii, ca trebuie luate masuri, iar inasprirea pedepselor pentru abateri de la regulile de circulatie se impune aproape de la sine.
Sunt de acord ca o amenda de 16.000 de lei aplicata unui conducator auto care castiga 1.000 de lei pe luna nu va avea niciun efect, pentru ca pur si simplu nu va putea s-o plateasca. Amenzile trebuie sa fie mari, mai mari, dar suportabile, avand ca termen de referinta castigurile reale din Romania. In aceste vremuri grele pentru toata lumea, ma tem ca orice masuri pecuniare exagerate vor avea efect opus celui scontat.
Nu insa acelasi lucru se poate spune despre suspendare permisului auto. Condusul masinii nu este, pentru marea majoritate a soferilor, o necesitate vitala. Prin urmare, exista abateri de la Codul Rutier, in special cele care presupun asumarea voluntara, cum ar fi conducerea sub influenta bauturilor alcoolice, viteza excesiva, ignorarea culorii rosii a semaforului, care ar trebui penalizate cu suspendarea permisului pentru mai mult de 90 de zile, cat este limita maxima in prezent. Iar pentru recidiva, suspendarea ar putea sa creasca progresiv, mergand pana la anularea dreptului de a conduce autovehicule.
In ce-i priveste pe soferii profesionisti, despre care multi spun ca sunt printre cei mai agresivi participanti la trafic, mai ales cei care conduc autovehicule de gabarit mare, nu exista niciun temei rezonabil pentru a le aplica un regim de discriminare pozitiva. Faptul ca din condusul pe drumurile publice isi castiga existenta ar trebui sa fie un motiv in plus pentru a respecta legea, si nu un motiv sa fie iertati atunci cand o incalca.
In concluzie, subliniez faptul ca modificarile care vor fi aduse Codului Rutier, in urma dezbaterii publice si a celei parlamentare, vor trebui sa reaseze pe baze noi sistemul de sanctiuni, astfel incat rezultatul sa fie descurajarea incalcarilor voite ale regulilor de circulatie. Daca nu vom reusi sa intarim caracterul preventiv al acestor pedepse, toata agitatia va fi fost inutila. Indiferent de nivelul acestor pedepse, ele nu vor putea readuce la viata sau la normal victimele accidentelor.