Fostul premier, Mihai Razvan Ungureanu, a declarat intr-un interviu acordat GdS ca un oras cu pretentii legitime, cum este Craiova, trebuie sa-si asume un profil economic real si nu doar unul care sa profite din cand in cand pe seama investitorilor straini. Ungureanu a mai spus ca incepe sa fie dezamagit de guvernul Ponta, dar ca inca ii acorda credit.
GdS: Ati inceput o serie de prezentari ale candidatilor PDL din tara. In ce calitate ii insotiti?
MRU: Intr-o dubla calitate care tine, pe de-o parte, de relatia pe care am avut-o cu PDL ca partid important al coalitiei de guvernamant, si pe de alta parte, pentru ca, sincer, cred in calitatea oamenilor pe care incerc sa-i ajut oferindu-le minimul unui profesor universitar. Este un angajament de ordin moral si, in egala masura, de ordin politic. In spate se afla o promisiune pe care am facut-o PDL in urma cu doua saptamani, cand am spus ca acest parteneriat care a inceput pe durata guvernului Ungureanu continua.
GdS: Cand va inscrieti in PDL? Lumea se asteapta la asa ceva, cel putin membrii partidului...
MRU: Ramane o intrebare deschisa. Deocamdata vorbim despre un parteneriat si eu consider ca PDL ca reprezentant al optiunii politice de centru-dreapta trebuie sa se consolideze. In Romania este nevoie de o formula de centru dreapta cuprinzatoare, capabila sa balanseze scena politica in asa fel incat succesiunea guvernamentala sa nu fie niciodata prada unei majoritati cu pretentii autoritariste.
GdS: Presedintele Traian Basescu a declarat ca nici fostii membri ai guvernului Ungureanu nu au fost cu mult mai buni decat cei ai guvernului Ponta. Asa este?
MRU: Nu pot comenta cuvintele presedintelui.
GdS: Dumneavoastra ii considerati mai buni?
MRU: Depinde ce intelegeti prin mai bun. Eu am fost foarte multumit de felul in care am colaborat. Au fost membri onesti ai unui guvern, care au muncit foarte bine, a fost un guvern care a functionat foarte bine, cu oameni care se imparteau in mai multe categorii...
GdS: Si atunci de ce a cazut?
MRU: ...Oameni care se imparteau in mai multe categorii. Erau membri care nu aveau nici un fel de experienta administrativa la nivelul varfului administratiei centrale, oameni care aveau multa experienta, si altii care isi incepusera deja cariera administrativa pe seama suportului politic. In toata aceasta combinatie a existat un numitor comun: interesul pentru o guvernare cu pretentie de drum lung, care nu vine sa acopere lacune de timp, sa umple timpul ramas pana la alegerile generale, ci o guvernare care construieste in speranta unui drum mult mai desfasurat.
GdS: Unii parlamentari ai PDL nu au considerat acest lucru...
MRU: E foarte bine. Exista evident, pareri si pareri. M-ati intrebat care este opinia mea si este opinia mea la care tin in continuare. Mai este ceva, si anume ca acesti ministri pe care guvernul Ungureanu i-a avut, si aici ma refer nu doar la partea asigurata de PDL, ci si la ministrii UDMR sau la domnul Diaconescu, sau la domnul Catalin Predoiu, pentru a carui activitate ii sunt dator in continuare cu recunostinta, acesti oameni au reprezentat cu adevarat un guvern coeziv si care nu a trecut - desi criticile s-au succedat din toate partile - niciodata printr-un proces continuu de remaniere, cum se intampla astazi. Eu sunt surprins de felul in care un executiv porneste intr-o anumita compozitie la investire, iar pe masura ce zilele trec, titularii se schimba, descoperindu-se in spatele biografiei fiecaruia cate o problema cel putin de credibilitate, daca nu de natura etica profunda.
GdS: Credeti ca este o greseala de selectie sau acesti ministri i-au fost impusi premierului Victor Ponta de baronii din USL?
MRU: Nu as vrea sa speculez acest lucru si cred ca la aceasta intrebare poate raspunde primul ministru in exercitiu, nu eu. Dar constat numai ca si primul ministru in exercitiu este, cred, pus intr-o situatie foarte dificila. Orisice prim-ministru are datoria sa isi crediteze colegii de cabinet pe seama competentei sau a biografiei personale in momentul in care acestia isi asuma portofoliile. Dar, in clipa in care constati diferenta dintre adevar si fals, iti pui pe buna dreptate intrebarea, eu din postura de cetatean si de prezumtiv beneficiar al activitatii guvernamentale, cum de asemenea oameni au avut indrazneala sa depuna un juramant fata de patrie. Minciuna, falsul, tot ce se ascunde intr-o biografie "imbunatatita" prejudiciaza numele guvernului, dar prejudiciaza dramatic si imaginea Romaniei. Se poate sa schimbi doi ministri ai educatiei pentru simplul fapt ca nu sunt in concordanta in primul rand moral, nu mai vorbesc de cea profesionala, cu asteptarile naturale ale populatiei? Si, din pacate, nu este singurul caz.
GdS: Cum vi se par primele masuri ale guvernului Ponta?
MRU: Am spus si o repet: voi fi un critic corect si obiectiv al guvernului Ponta tinand cont de doua lucruri: o data de orientarea mea ideologica la distanta diametrala de socialismul coalitiei care il sustine pe domnul Ponta, iar in al doilea rand prin faptul ca, stiind totusi ce inseamna administratie centrala, am habar de destule elemente care trebuie tratate cum se cuvine. Insa, creditez guvernul in continuare cu un cec in alb. Din pacate, in fiecare zi care trece, rup cate o fila din acest cec. Si nu va pot ascunde dezamagirea care, incetul cu incetul, se instaleaza in sufletul meu, pornind de la profilurile titularilor de portofolii si terminand cu enorma cantitate de vorba si foarte putinele fapte revelatorii.
GdS: Va referiti la criticile aduse fostului guvern de Victor Ponta?
MRU: Nu, ma refer la felul in care acest guvern se prezinta.
GdS: Victor Ponta a acuzat gaura de sute de milioane de euro din fonduri europene, contractele clientelare...
MRU: Imi astept momentul cand voi considera, pe seama tuturor datelor pe care le voi acumula, ca exista deja suficiente premise pentru a critica activitatea guvernului. Dar puteti fi convins ca, acolo unde vor face lucruri bune, o voi spune.
GdS: A facut vreun lucru bun, pana acum, guvernul Ponta?
MRU: Imi rezerv acel moment pentru viitor.
GdS: De ce va e teama cel mai mult la guvernul Ponta?
MRU: Va pot spune care este asteptarea mea normala de la orisice guvern: sa performeze. Daca performeaza, si dumneavoastra, si mie ne este bine.
GdS: Peste o saptamana se vor mari salariile bugetarilor...
MRU: Deocamdata asteptam ca lucrurile sa se intample, sa nu fie doar retorica. Eu nu vad altceva in acest moment decat o excesiva prezenta mediatica si foarte putine fapte. De aceea, cred ca este nevoie sa asteptam sa vedem si ce urmeaza sa se intample. Cat despre criticile pe care le aduc precedentelor guverne, bun, intra in practica politica, pe de-o parte. Pe de alta parte, altcineva poate sa interpreteze si ca ar fi un mod de a acoperi propria neputinta.
GdS: S-au luat masuri dure, cum ar fi sistarea Programului National de Dezvoltare a Infrastructurii, retragerea banilor din conturile primariilor, care afecteaza derularea programelor europene...
MRU: As vrea sa-l vad si eu, de exemplu, pe domnul primar Iohannis al Sibiului ca se plange de faptul ca a primit bani de la guvernul Ungureanu, voluntariindu-se apoi sa ii ofere inapoi guvernului actual. Sunt curios ce ar spune cetateanul din Sibiu in clipa in care stie ca propriul primar ii taie dreptul de a avea o viata mai buna.
GdS: Craiova a pierdut trei milioane de lei...
MRU: Nu stiu. Puneti-va in situatia unui cetatean din Sibiu care afla ca propriul primar, suparat ca primeste fonduri suplimentare pentru prosperitatea urbei pe care o conduce, cedeaza aceasta suma neconditionat guvernului in exercitiu. Eu, daca as fi locuitor al Sibiului, m-as simti jignit.
GdS: Stiti ce s-a intamplat la Inspectoratul de Stat in Constructii, unde noul director a decis sa retraga institutia din procesul in care este judecat Adrian Nastase si unde avea de recuperat cateva milioane de lei drept paguba... Daca s-ar fi intamplat acest lucru in mandatul dumneavoastra...
MRU: In primul rand, nu ar fi facut acest lucru, pentru ca nu i s-ar fi permis. In al doilea rand, nu cred ca ar fi trebuit sa se astepte evidenta pentru a fi inlocuit. Este foarte neplacut pentru domnul prim-ministru in exercitiu.
GdS: Care mai este relatia cu presedintele Traian Basescu?
MRU: O relatie foarte buna. Normala.
GdS: Mai vorbiti cu el?
MRU: Sigur.
GdS: Acum ati trecut de la o functie de mare importanta la discutii cu oamenii, faceti teren. Este o schimbare foarte mare.
MRU: Nu e o schimbare atat de dramatica pe cat s-ar putea crede. Ma intalnesc cu sute de studenti intr-o luna, ma vad cu foarte multa lume si cu foarte multa lume tanara care are sperante calibrate pe seama viitorului profesional. Nu intalnirile cu oamenii imi lipsesc mie. Nu e mai putin adevarat ca, dand curs acestor invitatii, am ocazia sa cunosc comunitati locale din alta pozitie. Ca prim-ministru, drumurile in cuprinsul Romaniei imi erau practic cenzurate pe seama programului de lucru. Ziua are doar 24 de ore, cinci de somn si restul de munca.
GdS: Ati inceput sa zambiti...
MRU: Zambesc foarte mult. Sunt un om serios, dar am o doza foarte buna de umor si de autoironie.
GdS: Ce ati fi putut face pentru Craiova daca mai erati prim-ministru?
MRU: Foarte mult. In primul rand pentru ca orasele mari, centrele de regiuni istorice, trebuie sa beneficieze de atentie sustinuta din partea administratiei centrale in eventualitatea dezirabila a unei reorganizari administrative a Romaniei. Pe seama acestei proiectii, un oras cu pretentii legitime, cum este Craiova, trebuie sa-si asume un profil economic real si nu doar unul care sa profite din cand in cand pe seama investitorilor straini care vin pe aici, profil economic generat si de activitatea interna intensa. Asezarea geografica a Craiovei, la intersectie de mari drumuri comerciale, este un context favorizant de care trebuie sa se tina cont, este o zona remarcabila ca rezervor demografic, cu multa forta de munca apta sa fie introdusa in circuitul economic. Traditional, Craiova a fost punctul de iradiere a prosperitatii zonelor din jur.
GdS: Craiova depinde mult de Ford. Recent au fost discutii despre anumite tensiuni intre guvern si compania americana.
MRU: Au fost cateva interpretari a ceea ce poate fi ajutorul de stat dat, dar acestea sunt chestiuni de detaliu. Ceea ce mi se pare esential in acest moment este ca Fordul porneste angajarile. Pe seama a 500 de oferte de angajare, putem trage o concluzie si nu una gresita, ca Fordul este aici ca sa reziste si sa produca. Dar mai este ceva: azi-dimineata, am vizitat, invitat fiind de domnul Popeci, intreprinderea de utilaj greu. Mi se pare remarcabil sa vezi ca industria romaneasca exista si exista pe seama indarjirii pozitive a unui om, care a fost consecvent in acest proiect si care a trecut peste toate piedicile. A reusit sa scoata un esec industrial din starea de dezastru si sa-l aduca in situatia de a exporta 95% din productie. Este un semn real de optimism economic.
GdS: Dupa votarea motiunii, cursul leului in raport cu euro s-a prabusit si continua tendinta...
MRU: Este, probabil, un simptom accesoriu senzatiei de instabilitate politica, iar instabilitatea politica exista. Pariul guvernului pe care l-am condus a fost exact contrariul situatiei de moment. Era mesajul de continuitate, de coerenta administrativa si de noutate, in acelasi timp, pe care l-am transmis incontinuu mediului de afaceri national si extern. Pe seama acelui semnal nu a existat nici o rupere de ritm in cazul paritatii in momentul in care guvernul Boc a plecat. Semnalul de continuitate este foarte important pentru ca el se asaza la baza investitiei straine si romanesti. Orisice om de afaceri va poate spune un lucru elementar: o afacere are, in primul rand, nevoie de un mediu predictibil. In situatia in care politica involburata doboara guverne intr-un record nefericit, orisice investitor trage o concluzie nefericita.
GdS: Domnul Marga pare sa fi dat semnalul unei apropieri de Rusia. Cum se impaca acest lucru cu axa presedintelui Basescu, Washington - Londra - Bucuresti?
MRU: Eu as spune ca este mult spus ca a dat un semnal. Eu cred ca este vorba de o inabilitate a domnului ministru. Domnia sa nu are experienta in ceea ce priveste relatiile internationale sau modul in care se desfasoara dialogul diplomatic. Tot ce pot spera este ca va avea rabdarea si modestia de a invata din experienta celor pe care ii conduce. Ministerul Afacerilor Externe este un minister care necesita intodeauna reglaje foarte fine. Politica externa a unei tari nu este o problema de retorica, ci de principiu, iar principiile din politica externa nu se schimba odata cu guvernul, ci in cu totul alte formule. Sunt convins ca domnul ministru a invatat aceasta lectie.
GdS: Cu cine ar putea guverna PDL daca va forma guvernul dupa alegerile din toamna?
MRU: Imi cereti o profetie.
GdS: Cu cine v-ati dori?
MRU: Cred ca UDMR a fost un partener, nu doar onest, ci si consecvent in propria optiune.
GdS: Si UNPR?
MRU: Pot sa va spun ca UNPR, pana in momentul aflarii rezultatului motiunii, a sprijinit guvernul. Ce va fi de acum incolo ramane de vazut.
GdS: Este bine ca a fost eliminat pragul electoral?
MRU: Depinde cum vedeti ratiunea politica a votului uninominal. El are si calitati, poate avea si consecinte negative. Daca ne imaginam ca sunt numai personalitatile politice adevarate sau culturale, sau sportive, sau oameni de afaceri de statura dreapta care intra in parlament, ne inselam. Votul uninominal are nevoie si de o buna pregatire culturala. Cred ca inca mai avem de asteptat. O sa fie, oricum, o lectie pentru toata lumea.