Voxpublica.realitatea.net: Comasarea alegerilor locale si parlamentare. Explicatia pragmatica: jumatate de an in plus de hotie (Autor: Mihai Gotiu)
Guvernul a dat de inteles ca e dispus sa treaca legea electorala prin care alegerile locale si cele generale vor fi comasate prin procedura angajarii raspunderii. In replica, Opozitia ameninta cu demisia in bloc din Parlament. In sprijinul comasarii, Puterea a invocat reducerea cheltuielilor cu alegerile. si au dreptate, insa nu atat la cheltuielile bugetare se refera, nu la protejarea buzunarului cetateanului de rand le e gandul, ci la propriul buzunar.
La nivel bugetar, economia e echivalenta cu un tun dat la construirea unui stadion din bani publici, la cat s-a "pierdut" prin diferite acte si documente la construirea unei centuri de ocolire a unui oras ceva mai mare din Romania ori in facturile umflate a 10 kilometri de autostrada (poate si mai putin). La nivel de partide obtinerea fondurilor necesare pentru acoperirea a doua runde de alegeri reprezinta, insa, cu adevarat o problema. Mai ales daca previziunile arata ca sansele de a te "conserva" la putere sunt minime. Intr-o astfel de situatie cine sa te "crediteze" in speranta ca-si va recupera "investitia" dupa alegeri? Acesta e primul "argument" pragmatic.
Al doilea se refera la prelungirea cu jumatate de an a mandatului alesilor actuali. Sa luam cazul primarului suspendat al Clujului, Sorin Apostu. Ce s-ar mai fi intamplat daca mandatul lui s-ar fi prelungit cu jumatate de an? Timp de jumatate de an ar fi decontat in plus benzina suficienta pentru a parcurge cate 600 de kilometri/lunar. In vara ar fi incasat o noua runda de taxe de protectie de la vanzatorii de pepeni din Dabuleni. Tot in vara, o firma care a castigat ceva licitatie la Primarie i-ar fi asigurat un concediu in Dubai ori in mai stiu eu ce destinatie exotica. Iar sotia lui ar mai fi avut parte de cateva sedinte de shopping la vreun magazin din mall platite, la fel, de o alta firma care a castigat o licitatie publica. Acesta e al doilea "argument" pragmatic.
Insumate, cele doua "argumente" arata un singur lucru: amanarea cu jumatate de an a alegerilor locale si comasarea lor cu cele parlamentare vizeaza un scop cat se poate de pragmatic: conservarea si stoarcerea la maxim a resurselor disponibile. O jumatate de an in plus la gestionarea fondurilor locale (si a "beneficiilor" colaterale ale licitatiilor publice) reprezinta cateva TIR-uri de ulei, faina si zahar in plus pe care le vor putea arunca "in razboi" in pragul iernii 2012/2013.
Daca in spatele ideii de comasare a alegerilor locale si generale ar fi existat o minima buna-credinta (asa-zisa reducere a cheltuielilor bugetare) solutia ar fi fost destul de simpla: comasarea sa se faca in primavara (cu ocazia alegerilor locale) si nu in iarna (cu cele parlamentare).
***
Desigur, se poate discuta si despre caracterul profund ne-democratic al comasarii alegerilor locale cu cele generale. Pentru ca o astfel de comasare va asigura si o uniformizare a optiunilor: parlamentari si alesi locali de aceeasi culoare (dupa cum s-a vazut si la "uninominalul" din 2008: tendinta majoritara a fost de a vota senatori si deputati din acelasi partid in colegiile de sentaori si deputati care se suprapuneau). Iar tendinta de uniformizare este cat se poate de periculoasa si nu doar din punct de vedere teoretic. Cu parlamentari (pe colegii) si alesi locali de aceeasi culoare, retelele de coruptie vor prospera la un nivel greu de inchipuit chiar si in acest moment. Orice control ori minim echilibru ar fi inlaturate. Asa-zile economii rezultate din renuntarea la o tura de alegeri electorale ar fi facute praf in cateva saptamani (cel mult cateva luni) de aceste retele. Pe termen mediu si lung, bugetele locale si nationale le vor "subventiona" cu varf si indesat. si nu in folosul marii majoritati a platitorilor de impozite si taxe.