Grimase de sezon, expozitie de caricatura, va avea vernisajul miercuri, 3 martie, la ora 15.00, la Centrul Cultural UNESCO Ionel Perlea, la Sala Atelier. Vor expune
Victor Grigore, Jimmy Stanescu si Florian Valsan.
Studiile de specialitate l-au facut pe Victor Grigore sa inteleaga ceea ce se intampla cu figura umana in momentul cand aceasta este trecuta prin mijloace plastice diferite de abordare, atat tehnic, cat si din punct de vedere al genului artistic implicat in reprezentare. Daca in portret, interesul pentru picturalitate este prima nota vizuala, in cazul caricaturii, fuziunea dintre datele de constructie academice si cele specifice tentei umoristice, realizate din planuri si grafieri, evoca o dinamica a suprafețelor chipului uman, alternate cu estompe provenite din abstragerea unor zone, prin jocul subtil al liniilor. Esențializand si analizand deopotriva intregul areal al figurii, de la amuzament pana la scopul critic, Victor Grigore fixeaza in date arhitecturale conturul modelelor, monumentalitatea lor provenind deseori din deconstrucția figurii pe care o fragmenteaza, impartind anatomia faciala in suprafete care sa ii confere mai degraba miscare, decat stabilitate. Exagerarile intenționate, care amplifica nota de umoristica, sunt realizate printr-un stil cand relaxat, cand transant, intențiile de geometrizare a figurilor, datorandu-se principiilor de prelucrare a fetei, conform normelor caricaturii. Impresia de volum si unghiurile cu asimetrii dau multa forta imaginilor, care integreaza in ele derogari mai stricte sau mai vagi referitoare la noțiunile caricaturii. Alfabetul specific acestui gen artistic il provoaca pe Victor Grigore sa fie inedit in fiecare lucrare, nu numai datorita faptului ca modelele sunt diferite, dar si grație capacitatii sale de a se reinventa in cadrul stilului sau.
Nascut la Slobozia, in data de 15 martie 1978, Victor Grigore este licentiat al Universitatii de Vest din Timisoara, Facultatea de Arte Plastice si Decorative, din activitatea sa artistica facand parte prezențe la manifestari de grup naționale si internationale, dupa cum si deschiderea unor numeroase expozitii personale, in cadrul carora subiectul permanent a fost portretul. Interesul pentru chipul uman, atat in pictura de sevalet sau acuarela, dar si in zona caricaturii, evidentiaza atentia pentru varietatea psihologiilor si expresivitatilor pe care acestea le poate imprima in viziunea unui artist, ce se exprima la fel de spectaculos in culoare, dar si atunci cand utilizeaza ductul grafic al liniei.

Jimmy Stanescu

Pentru Jimmy Stanescu desenul este masura potențelor sale artistice, dispunerea liniilor conturand calitatea formelor ce definesc portrete de personalitati culturale, prieteni si cunoscuti, dar si caricaturi, in care artistul nu reda doar chipuri anamorfozate amuzant, ci si situatii cotidiene, specifice romanului din popor, evidentiind felul de a fi al unor pierde vara. Astfel, cele doua paliere de analiza reflectand caricatura si satira, il plaseaza pe Jimmy Stanescu in discursul celui interesat nu numai de ceea ce se intampla cu geografia chipului uman atunci cand artistul doreste sa ia in deradere trasaturile naturale minimizate sau exagerate, ci ai contextele pline de umor in care isi plaseaza uneori reflexiile, impunand desenelor sale cunostințe de compozitie si o acuitate nelipsita pentru intamplarile hazlii ce pot fi de factura politica ori sociala sau pur si simplu manifestari ale oamenilor obisnuiți. La Jimmy Stanescu inclusiv descrierea generala a contextelor in care isi implica subiecții este intreținuta de o linie modulata, aflata in gravitatie, susținand vestimentația, chipul si gestica si o data cu aceasta, caracterul de toata bafta al personajelor.
Lucrand intotdeauna dupa model, dispunerea traseelor de creion sau carbune implica pe de o parte miscare si progres, pe de alta, ordine si echilibru. Complementaritatea dintre elementele de limbaj plastic si subiecte sunt intotdeauna adecvate mesajelor incarcate de umor. Jimmy Stanescu s-a nascut la 9 august 1972 la Calarasi si a absolvit Liceul Mihai Eminescu si Scoala Populara de Arte din orasul natal la clasa maestrului Corneliu Ratcu. Poet de talent, membru al Cenaclului Pheonix”, cu versuri publicate in reviste locale, acesta nu a ocolit nici pictura, unde exceleaza in peisaje, flori si in redarea corpului feminin, insa cel mai bine i se potrivesc datele desenului, indiferent daca abordeaza o tema oarecare sau caricatura. In majoritatea expozițiilor personale sau de grup, apetența sa de a surprinde caractere iese in evidența cu fiecare apariție. Elaborand cu usurința crochiurile caricaturale, executate la fața locului si dobandind dexteritate, Jimmy Stanescu s-a alaturat cu succes tagmei profesionistilor, expunand si la manifestari naționale. Atunci cand caricaturizeaza un personaj, forța vizuala a acestuia intareste ideea experientei dobandite de artist si priceperea sa in a surprinde fetele oamenilor.


Florian Valsan

Personajele lui Florian Valsan, realizate in tehnica acuarelei, sunt transpuse acum in datele stilistice ale caricaturii. Perfecțiunea pe care o cauta la portretele sale devine motiv de amuzament, atunci cand trasaturile faciale sunt modificate, fin exagerate. Artistul are un stil al sau de a compune astfel de imagini, greutatea chipului cazand imprevizibil pe un detaliu neasteptat, pe care accentuandu-l prin consistența negrului, intr-o pata plata de carbune sau prin intermediul unei linii apasate si hotarate, reuseste sa transmita un umor delicat si un mesaj subtil despre dominanta fizica si caracterologica a modelului. In caricatura, Florian Valsan se indeparteaza foarte puțin de domeniul portretului, usoarele derogari ale particularitatilor figurilor abordate fac parte din recuzita sa plastica de a alterna mijloacele de expresie, de a le aborda alternativ in acelasi cadru figurativ, pe care nu il mai regasim in alta suprafata bidimensionala. Exagerand trasaturile, el evoca spiritul incruntat si revoltat al modelului, adesea mirat, nemulțumit si contrariat. Chiar sila de lume o regasim glorioasa si metaforica in compoziții expresive si neaglomerate de elemente de limbaj specifice genului prefera. In zona desenului, exercitiul lui Florian Valsan are in spate ani buni de experienta, cuprinzand si ucenicia din anii 1985-1987, sub indrumarea primului sau profesor, sculptorul Vasile Ivan, care ii trimitea lucrarile la diferite concursuri, unde primea merituoase locuri I. Fara sa anunțe, maestrul sau a plecat brusc, lasandu-l pe tanarul Valsan sa continue realizarea unor portrete de personalitati din lumea spectacolului (Elvis, Bruce Lee, Gianu Morandi etc.), dar si din imediate sa apropiere. In 1990, cand s-a deschis la Calarasi Școala Populara de Arta George Folescu, acesta l-a intalnit pe pictorul Corneliu Ratcu, sfatuitorul sau in consolidarea cunostintelor despre portret. Participand in perioada urmatoare la numeroase expozitii de grup de pictura, grafica si caricatura, a constatat ca o privire plastica amuzanta asupra figurii umane se potriveste maiestriei sale, in ultima perioada preocuparea pentru acest deliciu artistic fiind constanta.
Ana Amelia Dinca