Capital informeaza: Bibiana Stanciulov si reteta dulce a succesului (Autoare: Diana State )
Renumita pentru resuscitarea brandului magiunul din prune de la Topoloveni, Bibiana Stanciulov este o antreprenoare cu o solida filosofie de business. Ea se poate mandri ca a readus la loc de cinste un produs de traditie, apreciat chiar si de Casa Regala. De profesie sociolog, Bibiana Stanciulov a pasit in lumea antreprenoriatului in urma cu 15 ani. Ideea de a infiinta o afacere a venit din ambitia de a demonstra unui barbat, fost director al fabricii din Topoloveni, ca in industria alimentara pot avea succes si produsele de cea mai buna calitate. Astfel, pornind de la o reteta traditionala de magiun din prune, Bibiana Stanciulov a stiut sa creeze un business profitabil.

Primele ingrediente

Povestea magiunului de prune de Topoloveni a inceput in 1914. Atunci a fost infiintata prima fabrica de profil din tara, cunoscuta sub denumirea de Cooperativa din Topoloveni. De-a lungul timpului fabrica a trecut prin numeroase transformari. Dupa Revolutie insa, lucrurile au mers din rau in mai rau. Astfel, la inceputul anilor 2000 unitatea de productie a ajuns in paragina. Sansa magiunului de Topoloveni a aparut o data cu ambitia Bibianei Stanciulov. Ea a decis ca, pentru a obtine reteta profitului, merita sa investeasca atat timp, cat si bani.
- Au fost vreo 3 ani, pana la finalizarea cumpararii unui morman de fier ruginit, asa cum era in 2001 sectia de magiun din Topoloveni, isi aminteste Bibiana Stanciulov.
La momentul respectiv, femeia de afaceri a platit in jur de 300.000 de lei pentru aceasta achizitie. Datorita cererii pietei europene, in perioada 2001-2008, productia anuala, de aproximativ 150 de tone, a fost dedicata unui singur produs: magiunul de prune Topoloveni. In prezent, portofoliul companiei s-a extins la 24 de produse. Explicatia este simpla: anul 2008 a reprezentat un punct de cotitura in activitatea afacerii. Astfel, a incetat vanzarea vrac a magiunului si a aparut o linie de productie sub brand propriu. Borcanele cu magiun de Topoloveni au inceput sa apara pe rafturile magazinelor si, de la inceput, s-au bucurat de mult succes. Aceasta schimbare a filosofiei de business a permis obtinerea unor premii internationale pentru calitate si inregistrarea ca produs cu Indicatie Geografica Protejata la nivel european. Intre timp, compania a obtinut si calitatea de furnizor al Casei Regale a Romaniei.

Prezentul si viitorul magiunului

La 15 ani de la achizitia unitatii de productie din Topoloveni, Bibiana Stanciulov, alaturi de fiica sa, a reusit sa ajunga la un business de circa un milion de lei. Insa, in ultimii ani, compania nu a mai facut profitul asteptat, se plange antreprenoarea, din cauza concurentei neloiale. Din 2012, pe piata locala a inceput sa fie invadata de dulceturi sub marca Topoloveni, dar care nu respectau retetele folosite de compania celor doua antreprenoare.
- Acest lucru ne-a afectat afacerea deoarece competitia a venit cu produse mai slabe calitativ, dar si mai ieftine. Iar cum noi nu am facut rabat la calitate si respectam reteta am ramas cu un produs mai scump pe piata. Am actionat in instanta pentru solutionarea acestor probleme. Speram in recunoasterea legala a brandului si eliminarea concurentei neloiale, prin Justitie, explica Bibiana Stanciulov.

Femeia in business

Bibiana Stanciulov a trecut de-a lungul timpului printr-o serie de incercari complicate. A reusit sa supravietuiasca in business si, mai mult, a crescut valoarea brandului pe care l-a resuscitat. De altfel, ea se considera un antreprenor roman care iubeste si respecta traditia, si este convinsa ca tot timpul, dar cu atat mai mult in business, trebuie sa te bazezi pe fapte, nu pe vorbe.
- Noi mai intai am avut produsul, dupa care am obtinut certificarea europeana, si dupa aceea pe baza meritelor am reusit sa promovam, a subliniat femeia de afaceri.
In viziunea Bibianei Stanciulov, Romania este la stadiul de gradinita in ceea ce priveste dezvoltarea afacerilor, iar educatia este cea mai mare piedica in evolutia antreprenoriatul romanesc. In masura in care se vor rezolva problemele legate de cutuma ca numai femeia trebuie sa stea acasa sau sa schimbe scutece nu vom evolua niciodata ca societate. Totodata, femeia-mama trebuie sa il educe pe baietel asa cum si-ar fi dorit sa fie sotul. Principiul ce tie nu-ti place, altuia nu-i face este una dintre regulile de aur, e convinsa femeia de afaceri. Daca ar fi sa dea cateva sfaturi tinerilor care vor sa porneasca o afacere, antreprenoarea le sugereaza sa se analizeze pe ei insisi si familia din care provin pentru a vedea daca pot face fata.
- Succesul inseamna multe nopti nedormite, multe renuntari si multe sacrificii. In acelasi timp o afacere proprie iti confera sentimentul libertatii absolute, al puterii asupra egoului. Cat produci, atat consumi. Faci ce iti place, a conchis Stanciulov.

sursa: capital.ro