Senatorul Mihai Fifor a sustinut o declaratie politica, de la tribuna Senatului Romaniei, intitulata: Situatia Companiei Nationale de Transport TAROM. Puteti citi in continuare textul integral al declaratiei politice.
Am luat cunostinta cu preocupare si urmarim cu deosebita atentie evolutia evenimentelor si situatia dramatica in care se afla compania nationala de transport aerian TAROM, aflata foarte aproape, din pacate, de un faliment rasunator. Vorbim despre un adevarat brand national in domeniu, despre o firma de transport care numara mai bine de 60 de ani de la infiintare si care, zeci de ani, s-a numarat printre cele mai prestigiose companii aeriene internationale, recomandata atat prin calitatea si siguranta serviciilor oferite, cat si printr-o cota de piata in continua crestere si diversificare si aceasta nu doar pentru sud-estul european, ci si la nivel european si international.
Sunt deja binecunoscute si discutate circumstantele care au condus la situatia limita in care se afla TAROM, in momentul de fata. Astfel, potrivit raportului Corpului de Control al Ministrului Transporturilor, recent dat publicitatii, compania a inregistrat, in ultimii doi ani, mai multe deficiente tehnice si administrative, cu consecinte negative directe in ceea ce priveste anularea sau intarzierea unui numar foarte mare de zboruri, ceea ce a afectat dramatic bugetul acesteia, inclusiv prin obligativitatea platii catre calatorii nemultumiti de despagubiri relevante, insumand circa un milion de dolari.
In acelasi timp, intre aspectele negative constatate, Raportul mentioneaza: nerealizarea indicatorilor financiar-bugetari prevazuti in bugetul companiei pentru anii 2014 si 2015, in sensul inregistrarii unor pierderi cu mult mai mari in raport cu nivelul estimat; gestionarea necorespunzatoare a resurselor umane, inclusiv prin nerespectarea prevederilor Codului Muncii si ale Regulamentului Intern al Companiei referitor la intocmirea pontajelor si evidenta prezentei personalului Directiei Tehnice, precum si salarii excesiv de mari si orele suplimentare fictive platite; nerespectarea procedurilor de angajare, inclusiv prin neangajarea de personal corespunzator numarului si specializarii personalului plecat din companie, prin pensionare si/sau plecari voluntare; intarzieri in incheierea contractelor de
furnizare/reparare piese, in paralel cu ne-asigurarea stocurilor minime necesare pentru sectiile de intretinere, cu consecinte directe privind aprovizionarea in regim de urgenta cu piese si componente, cu achitarea de preturi mult mai mari fata cele normale.
Neregulile mentionate si, in general, managementul defectuos si lipsa de viziune in conducerea Companiei au condus la scaderea dramatica a cotei ei de piata si la pierderi financiare subsecvente considerabile. Si aceasta intr-o perioada in care, pe plan international, majoritatea companiilor aeriene au inregistrat cote de profit substantiale, mai ales in contextul reducerii consistente a pretului petrolului si, implicit, a combustibilului utilizat de avioane, adica a kerosenului. Toate acestea au facut ca TAROM-ul, altadata un etalon de calitate, siguranta si eficienta la nivel regional, european si international sa traverseze, in prezent, momente extrem de dificile.
Desigur, in cursul diminetii de ieri, ni s-a adus la cunostinta o prima masura, asteptata si prefigurata deja de cateva zile: este vorba de demiterea managerului Companiei, dl. Christian Heinzmann. Demers necesar, dar credem noi, nu si suficient pentru redresarea TAROM!
Asteptam din partea Guvernului o implicare cat mai consistenta in domeniu si, mai ales, un pachet concret si coerent de masuri vizand readucerea pe linia de plutire, inclusiv din punct de vedere financiar a TAROM-ului, in paralel cu imbunatatirea semnificativa, in continuare, a calitatii si sigurantei serviciilor oferite, in acord cu asteptarile calatorilor.