Senatorul Alexandru Cordos a sustinut o declaratie politica intitulata: Municipiul Turda - nod rutier de importanta europeana. Puteti citi in continuare textul integral al declaratiei politice.
Una din prioritatile Romaniei este dezvoltarea infrastructurii rutiere. Guvernul a aprobat varianta finala a Master Planului General de Transport, iar negocierile cu Comisia Europena pe aceasta tema sunt stabilite pentru perioada 9-13 martie.
Varianta finala a Master Planului de Transport prevede construirea a 1.300 de kilometri de autostrada pana in 2030, dublu fata de nivelul stabilit in forma initiala a proiectului. Pe langa autostrazi, se mai are in vedere construirea a peste 1.878 km de drumuri expres, 2.854 de drumuri trans regio, 293 km de drumuri euro trans si 67 de variante de ocolire.
Planul cuprinde, pe langa alte investitii, demararea lucrarilor pentru autostrada Iasi - Targu Mures, centura Timisoarei, autostrada Sibiu-Pitesti si autostrada Sebes-Turda (denumita astfel Mures - Aries).
Finalizarea lucrarilor la autostrada Transilvania (Bors-Oradea-Zalau-Cluj-Tg. Mures-Brasov) si realizarea autostrazii catre Sebes care va face jonctiunea cu Coridorul IV paneuropean (Nadlac, Arad, Deva, Orastie, Sibiu, Bucuresti, Fetesti si Constanta) va transforma Turda intr-un nod rutier important pe harta retelei Trans-Europeane de Transport TEN-T.
Mai mult, Ministrul Transporturilor, domnul Ioan Rus, a precizat faptul ca se vor demara lucrarile si pentru noul drum expres care va lega Turda de Dej. Acest drum va continua spre judetele Maramures si Satu Mare, urmand sa aiba doua iesiri la granita Romaniei, la Petea si la Halmeu, avand o lungime de 321 de km.
Pentru a-si indeplini rolul de nod rutier, municipiul Turda are nevoie si de o sosea de centura care sa scoata traficul greu din localitate si sa realizeze jonctiunea intre cele doua autostrazi. Acest drum, care va masura 5,5 kilometri, va lega centura ocolitoare Valcele-Apahida de Autostrada Transilvania, fara sa mai fie nevoie de strabaterea oraselor Turda si Campia-Turzii.
De asemenea, consider necesara si vitala implicarea autoritatilor locale in repararea tronsoanelor de drum si a infrastructurii aferente care leaga municipiul de nodul rutier din apropierea localitatii.
Toate aceste proiecte de infrastructura rutiera sunt propuse pentru a fi demarate incepand din 2015. Sa nu uitam ca, in viitor, daca Romania va avea resurse financiare, drumurile expres vor putea fi largite si transformate in autostrazi.
Sumele necesare investitiilor in infrastructura vor putea fi asigurate in urmatorii ani din finantari europene, acciza la motorina, rovinieta, concesiuni si parteneriate public-private, credite de la Banca Mondiala, Banca Europeana de Investitii si Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare. In baza master planului vor fi accesate fonduri structurale de transport de peste 6 miliarde de euro, pentru perioada 2014-2020.
Stimati colegi, in incheiere imi exprim convingerea ca toate fortele politice vor sustine implementarea Master Planului de Transport al Romaniei.