Ziarul Financiar: Master Planul de Transport care ne va aduce 1.300 de km de autostrada in plus a fost aprobat, iar din martie incep negocierile cu Bruxellesul(Autoare: Andra Oprescu)
Guvernul a aprobat varianta finala a Master Planului General de Transport, iar negocierile cu Comisia Europena pe aceasta tema sunt stabilite pentru perioada 9-13 martie, potrivit ministrului transporturilor Ioan Rus.
Varianta finala a Master Planului de Transport - care a fost modificat de mai multe ori - prevede construirea a 1.300 de kilometri de autostrada pana in 2030, dublu fata de nivelul stabilit in forma initiala a proiectului. Pe langa autostrazi, se mai are in vedere construi¬rea a 1.878 km de drumuri expres, 2.854 de drumuri trans regio, 293 km de drumuri euro trans si 67 de variante de ocolire.
In urma dezbaterii publice, s-a hotarat construirea unor sectoare de autostrada care erau prevazute initial ca drum expres. In baza master planului fi accesate fondurile structurale de transport de peste 6 mld. euro, pentru perioada 2014-2020, proiectul avand astfel o importanta majora.
Astazi avem Master Planul pentru Transport si inteleg ca cel putin toti parlamentarii din comisiile de transport au fost de acord. Ca mai este cate un primar buclucas care face metroul acum, eu mi-as dori, s-ar bucura Daciana, dar, pana face primarul metroul, hai sa ii facem noi toate celelalte centuri si autostrazi pe care le avem in master plan. Puteti incepe de sapta¬mana viitoare nego¬cierile cu Comisia Euro¬peana, a comentat premierul Victor Ponta.
Printre autostrazile care urmeaza sa fie construite se numara autostrada Sibiu - Fagaras - Brasov, Sibiu - Pitesti, Bacau - Pascani, Targu Neamt - Iasi - Ungheni si Targu Mures - Targu Neamt.
Proiectul mai include si o autostrada in jurul Capitalei, dar si un drum expres intre autostrada Bucuresti-Ploiesti si aeroportul Henri Coanda.
Investitia in sectorul rutier din master plan se va ridica la 26,5 mld. euro din care 14 mld. euro, adica mai mult de jumatate din bani, vor fi folositi pentru construirea autostrazilor.
Ministrul transporturilor considera ca lucrarile prevazute in Master Planul de Transport ar aduce in tara o parte dintre romanii care lucreaza in strainatate.
Pentru sectorul feroviar, sunt prevazute investitii de reabilitare a coridoarelor feroviare (3.219 km), a unor cai ferate cu potential economic (1.131 km), electrificarea tuturor sectoarelor de pe reteaua TEN-T core (425 km) si dezvoltarea unor sectoare de cale ferata de mare viteza (peste 1.000 de km).
In sectorul naval, se are in vedere construirea a 752 km de cai navigabile si modernizarea a 12 porturi, investitiile fiind estimate la peste 2 miliarde de euro.
De asemenea, proiectul are in vedere efectuarea de investitii la 14 aeroporturi.

Ce cuprinde ultima varianta a Master Planului de Transport
- Constructia a 1.300 de kilometri de autostrada pana in 2030, dublu fata de nivelul stabilit in forma initiala.
- Autostrazile noi care urmeaza sa fie construite includ autostrada Sibiu - Fagaras- Brasov, Sibiu - Pitesti, Bacau - Pascani, Targu Neamt - Iasi - Ungheni si Targu Mures - Targu Neamt.
- Pe langa autostrazi vor fi construiti 1.878 km de drumuri expres, 2.854 de drumuri trans regio si 293 km de drumuri euro trans.
- Investitia in sectorul rutier din master plan se va ridica la 26,5 mld. euro, din care peste jumatate din bani vor merge in autostrazi.
- Construirea a 752 km de cai navigabile si modernizarea a 12 porturi, cu investitii estimate la peste 2 miliarde de euro.
- Investitii in valoare de 558 mil. euro pentru lucrari la 14 aeroporturi.
- Pe sectorul feroviar, sunt prevazute investitii de reabilitare a coridoarelor feroviare (3.219 km), a unor cai ferate cu potential economic (1.131 km), electrificarea tuturor sectoarelor de pe reteaua TEN-T core (425 km) si dezvoltarea unor sectoare de cale ferata de mare viteza (peste 1.000 de km).
Sursa: editia tiparita a Ziarului Financiar din data de 26.02.2015