Senatorul FIFOR MIHAI VIOREL a sustinut o declaratie politica intitulata: Romania â€" partener viabil in conexiunile energetice ale U.E. Puteti citi in continuare textul integral al declaratiei politice.
La nivelul Uniunii Europene, exista un plan de finantare a unor investitii menit sa consolideze retelele de transport si energie prin imbunatatirea permanenta a infrastructurilor cheie, contribuind atat la stimularea competitivitatii cat si la cresterea numarului de locuri munca la nivel european. In conformitate cu Strategia Europa 2020, obiectivele acestui plan vizeaza pe de-o parte eliminarea verigilor lipsa din aceste retele promovand astfel modalitati inovative de transport, pe de alta parte, integrarea mai puternica a pietei interne de energie, reducand astfel dependenta energetica si stabilizand securitatea in aprovizionare.
Cunoscut la nivel de regiune ca Mecanismul de conectare a Europei (M.C.E.), planul amintit mai sus, are ca obiectiv general sa contribuie la crearea pietei unice europene. Astfel, putem spune ca investitiile realizate prin Mecanismul de conectare a Europei trebuie sa actioneze ca un catalizator pentru atragerea unor fonduri suplimentare din sectorul privat si public, conferind astfel credibilitate proiectelor de infrastructura. Pentru prima data, Comisia Europeana propune un instrument de finantare unic pentru cele doua sectoare, respectand astfel angajamentul de a simplifica regulile si de a crea sinergii.
Acest mecanism functioneaza prin mai multi piloni, insa doi sunt relevanti, respectiv Transporturile si Energia. Astfel, pentru modernizarea infrastructurii de transport in Europa, se vor investi 31,7 miliarde de euro, in vreme ce pentru sectorul energetic investitia va fi de 9,1 miliarde de euro, scopul fiind acela de a imbunatati conexiunile dintre diferite parti ale UE.
Iata ca, prin intermediul celor doua paliere, sunt atrase investitii considerabile care au capacitatea sa contribuie la eliminarea deficientelor financiare si a blocajelor la nivel european, facilitand astfel dezvoltarea permanenta a pietei interne de energie.
In acest context, sustin ideea Presedintelui Jose Manuel Barroso, prin care Mecanismul de conectare a Europei este vazut ca o dovada perfecta a valorii adaugate ce poate fi obtinuta.
Romania poate deveni o tara cu rol de producator energetic in regiune, deoarece insasi pozitia tarii noastre reprezinta o oportunitate in acest sens. Pentru a ajunge la stabilitate economica, nu trebuie sa ramanem doar o tara de tranzit a produselor energetice pentru regiunea Marii Negre. Beneficiind de un mix energetic extraordinar, format din gaz, hidrocarburi, carbune, energie regenerabila, s.a. dar si de vecinatatea cu Marea Neagra, trebuie sa negociem mai bine cu partenerii nostri economico-politici, astfel incat sa se realizeze o diversificare a surselor de aprovizionare cu gaze naturale, ridicand astfel gradul de siguranta energetica zonala.
Reteaua de gaze a Romaniei este conectata cu cea a Ungariei si a Republicii Moldova, dar niciuna nu ii asigura un grad ridicat de independenta fata de importurile rusesti, intrucat din Ungaria se importa gaze ce provin tot de la Gazprom , iar in Republica Moldova, din motive tehnice, se exporta doar cantitati foarte mici. In acest context, Guvernul apreciaza ca Romania nu va mai avea nevoie de importuri de gaze dupa 2020, deoarece tara noastra deja beneficiaza de un set de prioritati de dezvoltare a infrastructurii de alimentare cu gaz care vizeaza completarea legaturilor lipsa precum si valorificarea unor noi surse.
De aceea, ar fi bine ca tara noastra sa se orienteze si spre alti parteneri politico-strategici, astfel incat sa dezvolte parteneriate durabile cu Bulgaria, Grecia si de ce nu Ungaria, prin care sa se creeze coridoare, precum initiativa - Aegean Baltic Corridor â€" menite sa asigure inter-conectarea in domeniul gazelor naturale a acestor state, crescand astfel securitatea alimentarii cu gaze naturale in Europa centrala si de Est.
Consider ca o retea performanta este esentiala atat pentru buna functionare a pietei unice cat si pentru stimularea competitivitatii. Insa pentru concretizarea unor astfel de proiecte, estimez ca pana in 2020 vor fi necesare aproximativ 500 de miliarde EUR in vederea realizarii unei retele integrate cu adevarat europeana astfel incat sa poata fi eliminate toate deficientele din retelele existente.