Senatorul Alexandru Cordos a sustinut o declaratie politica intitulata "Sustinem dezvoltarea brandurilor autohtone", pe care o puteti citi in continuare.
Una din provocarile actuale o reprezinta dezvoltarea unei economii nationale sustenabile. Un sector care are nevoie de sprijinul nostru este cel al brandurilor autohtone, care pot contribui semnificativ la cresterea valorii adaugate in procesul de productie precum si la promovarea produselor romanesti.
In prezent, in Romania accentul este pus in special pe volum, nu pe calitate, care sa concentreze productivitatea necesara unui nivel de trai european.
Evaluarea brandurilor romanesti prezente pe piata este dificila deoarece nu exista un clasament intocmit in functie de forta acestora si de valoarea adaugata pe care o aduc in economie. Cercetarile si estimarile fiind facute pe criterii de perceptie nu au luat in calcul nume din industrii inovative si cu valoare adaugata mare, cum sunt cele din domeniul IT.
Companiile de acest fel, creatoare si purtatoare de branduri autohtone, sunt orientate mai degraba catre pietele externe. Vectori de acest gen ar putea fi factorul cheie in promovarea unui concept de genul "produs in Romania".
Brandurile nationale sunt esentiale pentru Romania pentru a putea mentine trendul economic ascendent, in conditiile in care in prezent banii cheltuiti pe marci romanesti nu raman in tara, ci se duc la investitorii straini actionari ai marilor companii romanesti.
Un aspect constructiv este faptul ca in Romania valoarea brandului este recunoscuta, sunt atrasi si se investesc bani in promovare, insa economia nu poate beneficia de acest lucru pentru ca numarul brandurilor nationale este destul de mic.
Industria alimentara, de bauturi si tutun a continuat sa se dezvolte, de asemenea si industria mijloacelor de transport, unde avem cel mai puternic brand romanesc - Dacia, iar domenii, alta data bine reprezentate, precum productia de sticlarie - renumita fabrica de sticla de la Turda, judetul Cluj, sau productia de textile, imbracaminte si pielarie au facut fata cu succes cresterii costului fortei de munca.
Afacerile axate pe producerea unor articole folosind mana de lucru necalificata sau putin calificata locala, considerata ieftina pe plan international, care folosesc materii prime importate, prelucrate in tara si apoi exportate din nou, sunt principalele adversare ale brandurilor nationale.
Reprezentativ pentru o astfel de competitie sunt exporturile de incaltaminte care in anul trecut au depasit pragul de 2 miliarde euro, stabilind un nou record istoric. Dupa reducerea de 15% a activitatii din anul 2012, diminuarea efectului afacerilor de import in acest sector a stimulat producatorii autohtoni sa lanseze la export noi creatii, de data aceasta sub branduri proprii.
Din pacate, insa, zone foarte profitabile si unde aveam o traditie si o imagine construita cu mari eforturi, petrochimia, industria farmaceutica si de sticlarie, au pierdut considerabil teren. Importurile au crescut masiv pe acele zone, fapt reflectat de deficitul inregistrat de comertul exterior.
Mai mult, recesiunea economica si activitatea de restructurare industriala a afectat si alte segmente traditionale, precum industria metalurgica si productia de mobilier.
Armonizarea cu normele europene si stabilitatea legislativa nationala este un pas in acordarea unui sprijin vital celor care genereaza, intretin si promoveaza brandurile autohtone.
Stimati colegi senatori, printre masurile luate pe viitor, in aceasta directie, trebuie sa sustinem orientarea producatorilor romani spre domenii in care diferenta, intre costul investitiilor si cel al produsului final, sa fie cat mai mare, cum este cazul produselor autohtone.
O astfel de atitudine ar permite acordarea unor salarii mai mari si dezvoltarea serviciilor cu o forta de munca mai bine platita, cu un nivel de trai apropiat de media UE.