Tehnologia poarta denumirea de "reciclare la rece" a drumurilor de piatra sau a drumurilor cu imbracaminte asfaltica.
Senatorul PSD, Marius Sorin Bota, a facut la Seini, judetul Maramures, o demonstratie de intretinere/reparatie a unei strazi (strada Conacului), printr-o tehnologie noua, cu un cost scazut si durata de executie foarte rapida.
Aceasta tehnologie se dovedeste a fi o solutie optima pentru rezolvarea problemelor de infrastructura rutiera din localitati si nu numai, putand fi utilizata la fel de eficient si in cazul drumurilor comunale, judetene si nationale. Se foloseste o aditivare cu ciment special rutier, dupa care se asterne un strat de impermeabilizare pe baza de bitum si un asfalt cu o grosime de pana la 3 cm ca strat final. Tehnologia are o productivitate de 2 km pe zi ca viteza de executie si foloseste resursele existente in corpul rutier.
"Am dorit sa prezentam aceasta tehnologie pentru ca ea exista de foarte multi ani, fiind dezvoltata pentru prima data in Germania si Italia. Exista companii in Romania care detin utilajele necesare, insa, din pacate, solutia de proiectare pentru drumuri nu este dorita de catre proiectanti deoarece are un cost mai mic ca proiect si, implicit, acestia nu sunt multumiti cu suma ce le rezulta in urma proiectarii. Este un cerc vicios intre a folosi tehnologii moderne sau a folosi solutiile clasice, care sunt cu cel putin 30 - 40% mai costisitoare decat aceasta tehnologie a reciclarii. Aceasta solutie este viabila atat pentru drumurile locale, comunale si judetene, dar si pentru drumurile nationale si autostrazi. Practic, in Germania, viteza de constructie a autostrazilor este, in medie, de 400 Km/an si se datoreaza acestei tehnologii. Daca se foloseste acolo nu vad de ce nu am folosi-o si aici!
Am invitat primari din tot judetul Maramures sa vina in zilele acestea sa vada lucrarea executata si astfel, sa stie ce solicita cand doresc sa faca un proiect cu bani putini si intr-un termen extrem de scurt.
PSD ofera solutii concrete pentru drumuri locale, strazi, drumuri judetene si nationale, prin reciclarea celor existente" , a declarat senatorul Sorin Bota.
Reprezentantii firmei au dat detalii despre aceasta tehnologie:
"Avantajele acestei tehnologii, care s-a aplicat deja cu mult succes in tarile vest europene, sunt, pe langa cele legate de cost si durata de executie a lucrarii, si cele ecologice, prin reductia de noxe si protejarea naturii. Se foloseste o tehnologie 3 in 1, se fac trei operatii printr-o singura trecere a utilajelor. Calitatea rezultata este mult sporita fata de tehnologia clasica, capacitatea portanta a drumurilor este imbunatatita radical, iar costurile de intretinere a drumurilor, care apar in viitor, se reduc foarte mult deoarece intretinerea se face doar la suprastructura, la suprafata. Mixtura folosita este un liant special rutier pe baza de ciment, cu adaosuri care sa permita si prelucrarea anumitor materiale contaminate. La drumuri de categorie superioara (drumuri judetene, drumuri nationale), se mai adauga si alti lianti, insa procedura tehnica ramane aceeasi.
Garantia unui drum executat printr-o astfel de tehnologie este cel putin echivalenta cu cea a unui drum efectuat prin tehnologia clasica, in functie de reteta folosita si in functie de traficul existent pe acel drum."