Marele plan al lui Dan Sova pentru autostrazile din Romania. Care sunt traseele de pe harta
Pe holurile Parlamentului, Ministerul Transporturilor a prezentat marti primele harti din ceea ce pare a fi Master Planul General pe Transporturi, harti pe care figurau noi trasee nediscutate public pana acum. Ministrul Transporturilor, Dan Sova, a vorbit despre programul autostrazilor pana in 2020, a explicat cum spera sa fie finantate autostrazile Bucuresti-Alexandria, Targu Mures-Iasi, Sibiu-Brasov-Bacau, Buzau-Braila-Galati sau podul peste Dunare de la Braila.

Cu autostrazile pe holurile din Parlament

Pana in 2020, Romania va avea 2.020 de kilometri de autostrada, iar pana la finele acestui an vor fi in lucru nu mai putin de 651 kilometri, potrivit planului anuntat marti de catre ministrul Transporturilor, Dan Sova in cadrul Infrastructure Business Summit organizat la Parlament.
Potrivit acestuia, mare parte din autostrazile finantate vor fi realizate pe fonduri europene, insa in discutia autoritatilor intra si acciza pe combustibil din care Guvernul spera sa faca nu mai putin de 697 de kilometri.
Pe langa informatiile prezentate de ministrul Sova, pe holurile Parlamentului au fost agatate diverse harti cu imagini ce pareau a fi extrase din master Planul de Transport, documentul de capatai pentru strategia nationala de autostrazi in anii ce urmeaza si cu care vom merge la Comisia Europeana pentru aprobarea finantarilor nerabursabile.

Cati km de autostrada spera guvernul ca vor fi in executie in acest an. Cati sunt in executie in prezent

Printre toate informatiile prezentate de ministrul Sova, pana la finele anului 2014 guvernul spera sa aiba in constructie efectiva circa 651 km.
In prezent, din aceasta cifra anuntata de guvern, se afla in lucru 148,4 km. Din acestia, 28,6 sunt de fapt in intarziere masiva (Orastie-Sibiu Lot 3 si A3 Bucuresti-Centura), iar alti 97,45 (Timisoara - Lugoj Lot 2 si Lugoj-Deva lot 2,3,4) au fost atribuite la licitatie de catre CNADNR-ul din guvernul Ponta dupa mai bine de 18 luni de la lansarea achizitiei publice.
In plus, in 2015 guvernul se lauda ca va avea in executie nu mai putin de 1.428 de kilometri de autostrada, insa numara aici si cei 651 pe care ii anunta in 2014.

Problemele cu finantarea: Desenam mai mult pe harta decat putem finanta

In prezentarea ministerului, mai apare o problema: finantarea.
In esenta, ministrul Sova prezinta ca surse de finantare fie diversele fonduri europene, fie resursele de la buget sau cele adunate din acciza la combustibil.
Problema apare in doua puncte:
• Unele tronsoane pe care guvernul le vrea finantate din banii pe acciza intra de fapt pe reteaua centrala TEN-T Core si pot beneficia de finantare europeana substantiala, iar in total tronsoanele pe acciza s-ar ridica la un cost mult mai mare decat se spera ofcial ca se va colecta la bugetul de stat.
• Toate tronsoanele de autostrada pe care guvernul spera sa le finanteze doar prin Fondurile de Coeziune (85% fonduri europene nerambursabile) ar costa mai mult decat intreaga alocare pentru Romania pe Fondul de Coeziune - 3,7 miliade de euro (in care sunt incluse si Caile Ferate si cele maritime spre exemplu).

Fondurile de Coeziune disponibile

Concret, pe Fondurile de Coeziune in perioada 2014-2020 guvernul isi propune sa realizeze circa 690 km de autostrada astfel:
• Pitesti-Sibiu: 116,6 km
• Bucuresti-Alexandria: 80,5
• Ploiesti-Buzau-Focsani-Bacau-Pascani: 339,3 km
• Targu Neamt-Iasi-Ungheni: 100,14
• Centura Bucuresti Nord: 52,77 km
Total: 689, 31 km

Cu toate acestea, numai Pitesti-Sibiu (fiind o autostrada partial montana) ar costa circa 2 miliarde de euro. Pe langa aceasta, avem mai bine de 440 de km de autostrada in Moldova.
Si trebuie sa reamintim ca Fondurile de Coeziune includ si Caile Ferate si cele maritime, precum si fondurile din Facilitatea Connecting Europe destinate infrastructurii de transport (iar pe Connecting Europe guvernul spera sa finanteze autostrada Buzau-Braila-Galati (120 km) si podul peste Dunare de la Braila).

Sursa : HotNews