Gandul: HARTA autostrazilor din Romania. Cati kilometri vor fi inaugurati in 2014 si care sunt lucrarile ce ar urma sa inceapa in acest an

Nici 2014 nu va fi anul in care soferii vor merge pe mai multi kilometri de autostrada. Potrivit autoritatilor, in 2014 ar urma sa fie deschisi circulatiei doar 60 de kilometri de autostrada, aproape jumatate fata de 2013 cand au fost inaugurati putin peste 100 de kilometri. Astfel, anul acesta au termen de finalizare doar lucrarile la lotul 3 din Orastie-Sibiu si cele doua loturi ale autostrazii Nadlac-Arad.
In 2013, CNADNR a dat in folosinta 115 kilometri de autostrazi, majoritatea in ultimele zile ale anului. O portiune de autostrada a fost gata pentru ceremonia de inaugurare cu doua zile inainte de Craciun, dar se termina in camp. Si chiar si asa, tinta anuntata de ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructura, Dan Sova, pentru 2013, 142 de noi kilometri de autostrada, nu a fost atinsa. Asa ca reteaua de autostrazi din Romania abia a depasit pragul de 660 kilometri.
Pentru finantarea constructiei de autostrazi, "fondurile de la buget asigura circa 750 milioane de euro anual", potrivit strategiei de autostrazi Romania 100, prezentata de premierul Victor Ponta. Intre sursele de finantare pentru autostrazi se numara si fonduri europene de 3 miliarde de euro, pentru perioada 2014-2020, din Fonduri de Coeziune.
Autostrada care se termina in camp
In prima parte a anului trecut au fost dati in folosinta 18 kilometri intre Simeria si Orastie, iar loturile 1,2 si 4 din Orastie-Sibiu (in total 60 de kilometri) au fost deschisi circulatiei in decembrie.
Cu doua zile inainte de Craciun, au fost inaugurati si 27 de kilometri din primul lot al autostrazii Lugoj- Deva, desi se poate circula efectiv doar pe 17 kilometri din ei, pentru ca autostrada se termina in camp. Pe 10 kilometri din autostrada nu se poate circula pentru ca nu a fost construit un nod rutier. Cei 27 de kilometri trebuiau sa fie gata din aprilie, termenul de deschidere fiind decalat.
De altfel, primul lot al autostrazii Lugoj-Deva nu se va lega de nicio alta portiune de autostrada, cel putin nu mai devreme de un an si jumatate sau chiar doi, in contextul in care lucrarile la tronsoanele care continua aceasta autostrada, si la est, catre Deva-Orastie, si la vest, catre Timisoara, nu au demarat inca, potrivit Ziarului Financiar.
Tot inainte de Craciun a fost inaugurata si o portiune de 10,5 kilometri, la standard de autostrada, ce va face legatura intre autostrada Lugoj-Deva si centura Lugojului.
Noile portiuni de autostrada ce vor fi deschise in 2014
Lotul 3 din autostrada Orastie-Sibiu
Autoritatile au anuntat ca in acest an vor fi gata doar cateva portiuni de autostrada, care insumeaza 60 de kilometri. Lotul 3 din autostrada Orastie-Sibiu, unde lucreaza italianii de la Impreglio, urmeaza sa fie deschis circulatiei in octombrie 2014, intarzierile fiind cauzate de alunecarile de teren.
Segmentul cuprinde cel mai mare viaduct din Romania, cu o lungime de un kilometri si o inaltime de 74 metri, in apropierea localitatii Aciliu din judetul Sibiu.
Loturile 1,2 si 4, din aceeasi autostrada, cu o lungime totala de 60 de kilometri, au fost inaugurate la sfarsitul anului 2013.
Lotul 1 Orastie-Sibiu are 24 de kilometri, iar valoarea contractului este de 551 milioane de lei, fara TVA. In cazul lotului 2 Orastie-Sibiu (19,74 kilometri), contractul are o valoare de 377,7 milioane lei fara TVA. Lotul 4 Orastie-Sibiu are o lungime totala de 16,61 kilometri, iar valoarea contractului este de 530,7 milioane lei fara TVA. Pe lotul 4 se gaseste si primul tunel de autostrada din Romania, in dreptul localitatii Sacel (Sibiu) unde 400 de muncitori au sarbatorit recent, cu gratare, finalizarea lucrarilor.
Reprezentantii constructorului au afirmat ca petrecerea a fost organizata "in semn de aprecierere a muncii angajatilor". Gandul a scris recent ca, dupa ce constructorii au incins gratarele in tunel, primarii localitatilor pe unde va trece autostrada Sibiu-Orastie (care are in total 82 kilometri) au anuntat focuri de artificii de o ora, concerte si alte "manifestari frumoase" in cinstea marelui eveniment.
Intregul proiect este finantat de Uniunea Europeana prin Fondul de Coeziune in procent de 85% si de Guvernul Romaniei, in proportie de 15%.
Nadlac-Arad, loturile 1 si 2 (39 kilometri)
Tot in 2014 ar urma sa fie gata si lucrarile la autostrada Nadlac-Arad, loturile 1 si 2, cu o lungime totala de 39 de kilometri, dupa cum a anuntat la inceputul lunii noiembrie Dan Sova, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructura de Interes National si Investitii Straine.
Lucrarile au fost incepute in 2011, cu fonduri europene - Fondul de Coeziune al Uniunii Europene si cofinantare de la bugetul de stat.
Primul lot a fost adjudecat de asocierea romano-portugheza Romstrade - Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct. Pentru lotul 2 constructia a fost adjudecata de Alpine Bau.
Dupa ce patronul firmei Romstrade a fost acuzat de fraudarea fondurilor, fiind arestat, lucrarile la lotul 1 au fost sistate in noiembrie 2012.
Ulterior, dupa ce firma germana Alpine Bau a dat faliment, si lucrarile la lotul 2 au fost oprite. Termenul de finalizare pentru lotul 2 era august 2013.
In prezent, lotul 1 a fost reatribuit si are termen de finalizare 2014. La lotul 2 procedurile de reatribuire sunt in curs de derulare.
Bucuresti-Ploiesti (o parte din ciotul de 6,5 kilometri)
Dupa ce 56 de kilometri din autostrada Bucuresti-Ploiesti au fost inaugurati cu mare fast in iulie 2012, cei 6,5 kilometri ai tronsonului Bucuresti-Moara Vlasiei, care fac legatura intre Capitala si centura, ar urma sa fie gata, partial, in 2014, iar restul in aprilie 2015, potrivit datelor remisegandul de CNADNR.
Intarzierea cu doi ani si jumatate fata de termenul prevazut initial pentru finalizarea tronsonului a fost cauzata de sistarea finantarii pentru acest segment in octombrie 2012 si apoi din nou la rectificarea bugetara din august 2013, dupa ce segmentul primise finantare prin legea bugetului, potrivit datelor CNADNR. Compania ar mai avea nevoie de aproape 80 de milioane de euro, in care intra cheltuielile pentru cei 6,5 kilometri, precum si pentru bretele de iesire de la Moara Vlasiei si Gruiu.
Pe de alta parte, constructorii au descoperit in zona un numar mare de proiectile neexplodate, din perioada celui de-al Doilea Razboi Mondial, iar Compania de Nationala de Autostrazi a incheiat un contract cu o firma specializata pentru a "curata" de bombe o suprafata de 400.000 mp, potrivit unor informatii obtinute de gandul. La sfarsitul lunii octombrie 2013, firma a incheiat lucrarile de asanare a terenurilor de pe autostrada Bucuresti-Ploiesti.

(Va urma)