Gandul: HARTA autostrazilor din Romania. Cati kilometri vor fi inaugurati in 2014 si care sunt lucrarile ce ar urma sa inceapa in acest an

Gandul: HARTA autostrazilor din Romania. Cati kilometri vor fi inaugurati in 2014 si care sunt lucrarile ce ar urma sa inceapa in acest an
(continuare)

Autostrazi ce vor fi incepute in 2014
In 2014 ar putea incepe lucrarile la peste 300 de kilometri, potrivit anunturilor facute de autoritati.
Comarnic-Brasov (58 kilometri)
In 19 decembrie anul trecut autoritatile au anuntat ca autostrada Comarnic-Brasov (58 kilometri), care va fi prima autostrada cu plata din Romania, va fi construita de Consortiul Vinci-Strabag-Aktor.
Asocierea a fost desemnata castigatoare a licitatiei pentru contractul de concesiune a autostrazii cunoscute sub numele de Autostrada Zapezii. Comarnic-Brasov este estimata sa fie gata la inceputul anului 2017, potrivit datelor CNADNR remise gandul.

Premierul Victor Ponta promitea, la inceputul anului 2013, ca data-limita pentru finalizarea autostrazii Comarnic-Brasov este anul 2016, in cazul nerespectarii acestui termen sustinand ca nu va mai candida la alegerile parlamentare. "Daca nu e gata pana in 2016 nu mai candidez. Am un fix cu Comarnic-Brasov si cu Pitesti-Craiova", spunea premierul la inceputul acestui an.

Consortiul Vinci-Aktor a mai avut doua tentative de a construi Comarnic-Brasov, una in 2004 si una in anul 2010, dar ambele au esuat.
CNADNR nu a anuntat insa pretul pentru contract, insa valoarea estimata pentru acest tronson este de aproape 1,2 miliarde de euro.
Pentru demararea lucrarilor, guvernul a convenit cu reprezentantii FMI o finantare de 600 de milioane de lei , echivalentul a 134 de milioane de euro, prevazuta in proiectul Bugetului de stat pe 2014.
Cat priveste taxa pe care soferii o vor plati la trecerea pe Comarnic-Brasov aceasta ar putea fi de 3 euro pe 100 de kilometri, dupa cum a declarat ministrul Dan Sova la emisiunea "Dupa 20 de ani" de la Pro TV .
"S-a facut la acest moment o simulare cu trei euro pe suta de kilometri, ceea ce inseamna un euro si ceva (1,74 euro), avand in vedere ca autostrada Comarnic-Brasov va avea 58 de kilometri", a declarat Dan Sova, la "Dupa 20 de ani", vorbind despre taxa pe care vor trebui sa o plateasca soferii.
Sebes-Turda (70 kilometri) - constructori selectati in timp record
Pentru Sebes-Turda (70 kilometri) au fost selectati in timp record constructorii care vor realiza autostrada ce va face legatura intre Autostrada Transilvania si coridorul IV.
Pretul va fi de 6 milioane de euro per kilometru construit, dupa cum a anuntat CNADNR. Pentru lotul 1, cu o lungime de 17 kilometri, a fost selectata asocierea italiana Impregilo - Salini.
Lotul al doilea, de 24,2 kilometri, va fi proiectat si construit de asocierea de firme italiene si romanesti RCM Construzioni/ Imob Lux Construct /Consinit /Societatea de Constructii Napoca/ Impresa Ferrara S.N.C Di Angela & Rossella Ferrara/ T Dancor RomConstruct / Shelter Construct/ Associazione Cooperativa Muratori & Affini Ravenna/ Schiavo & C/Eurocerad International.
Lotul al treilea, de 12,4 kilometri, a fost adjudecat de asocierea italiana Tirrena Scavi - Societa Italiana per Condotte d’Acqua, iar ultimul tronson, de 16,3 kilometri, a fost atribuit PORR Construct - PORR Bau (Austria).
"Mentionam ca derularea licitatiei aferenta celor patru tronsoane de autostrada a fost realizata intimp record, unic in istoria CNADNR, respectiv 50 de zile calendaristice. De asemenea, precizam ca in urma derularii procedurii de licitatie in vederea atribuirii contractului 'Proiectare si executie autostrada Sebes-Turda, Loturile 1, 2, 3, 4', valoarea unui kilometru de autostrada este de 6 milioane euro", se arata intr-un comunicat al CNADNR.
Lucrarile sunt finantate cu bani europeni, din Fondul de Coeziune (85%), si de la bugetul de stat, iar termenul pentru finalizarea acestora este de 70 de luni de la data atribuirii.
Craiova-Pitesti (121 kilometri)
Tot in 2014 sunt programate sa inceapa lucrarile la autostrada Craiova-Pitesti. In luna mai anul trecut CNADNR a selectat companiile care s-au inscris in dialogul competitiv pentru atribuirea prin concesiune a contractului de executie a autostrazii.
In urma preselectiei au ramas cinci asocieri, din care va fi selectat castigatorul contractului.
Consortiile interesate de realizarea acestei autistrazi, o investitie estimata la 1,5 miliarde euro, sunt formate din companiile Obrascon Huarte Lain SA - OHL ZS SA, China Communications Construction Company - Dogus Insaat VE Ticaret AS - Egis Projects, Spedition UMB - Tehnostrade - Vectra Service, Strabag AG - Strabag SE - Vinci Construction Grands Projects - Vinci Construction Terassament - Aktor SA - Aktor Concessions SA (denumita Via Subcarpatica) si Impregilo SpA - Salini SpA.
CNADNR a anuntat ca va purta discutii cu fiecare dintre competitori in parte, iar in urma acestora va fi selectionat castigatorul lucrarii care va fi demarata in cursul lui 2014, dupa incheierea procedurilor de expropriere.
Incep lucrarile la 8,7 kilometri din Autostrada Transilvania
Tot in 2014 CNADNR a anuntat ca vor incepe si lucrarile pentru constructia unui tronson de 8,7 kilometri al autostrazii Transilvania, 3A1 Gilau - Nadaselu (judetul Cluj). Acesta este singurul pentru care mai sunt contractate lucrari. Contractul de proiectare si executie a fost semnat in aprilie anul trecut, dar lucrarile au fost amanate din cauza lipsei banilor. CNADNR a semnat in luna aprilie 2013 un contract de 258,2 milioane lei (circa 58 milioane euro) fara TVA cu asocierea Spedition UMB-Tehnostrade, firme detinute de Dorinel Umbrarescu, pentru construirea acestui tronson.
"In contextul actualei crize economice, fondurile alocate de la bugetul de stat pentru obiectivul de investitii Autostrada Brasov-Cluj-Bors nu au putut asigura inceperea lucrarilor pentru sectiunea 3A1 Gilau - Nadaselu km 0+000 - km 8+700, astfel a fost amanata inceperea lucrarilor de executie pana la identificarea si asigurarea fondurilor necesare", a comunicat la acea vreme CNADNR.
Reprezentantii Companiei de Drumuri au precizat ca in cadrul acestui contract perioada de proiectare este de sase luni, iar executia lucrarilor va incepe in 2014.
In prezent, la autostrada Transilvania, stadiul lucrarilor pe sectiunile 2B Campia Turzii - Gilau (52 km) si 3C Suplacu de Barcau - Bors (64,5 km) este de 97,1%, respectiv de 50,1%.
Centura de sud a Bucurestiului (48 kilometri), in coada de peste
Centura de sud a Bucurestiului (48 de kilometri) este un alt proiect care ar urma sa fie realizat prin concesiune si despre care ministrul delegat Dan Sova declara, in luna mai anul trecut, ca va avea un castigator anuntat in luna noiembrie 2013. Insa pana la finele anului trecut CNADNR nu a mai facut acest anunt.
Tot in primavara, Sova "paria" ca centura de sud, la nivel de autostrada, ar urma sa fie gata pana in 2016, adaugand: "sper sa nu ma hazardez". Intrebat de ce cei 48 de kilometri ai centurii costa 2 miliarde de euro, ministrul delegat a explicat ca valoarea este suma pentru 26 de ani, cat va dura concesiunea.
"Costa foarte mult pentru ca sunt cateva zeci de poduri, vreo 40 si ceva de poduri care trec peste centura de sud", a adaugat el.
Proiecte pana in 2018
Proiectele de autostrazi considerate prioritare pana in 2018 si prezentate de premierul Victor Ponta in urma cu cateva luni cuprind finalizarea pana in 2018 autostrazii intre Nadlac si Constanta, dar care nu va ajunge si pe ruta Sibiu - Pitesti, asa cum era stabilit initial, ci pe ruta Sibiu - Brasov - Ploiesti.
Pe lista proiectelor de autostrazi care ar urma sa fie gata pana in 2018 se afla mai multe alte autostrazi, printre care Calafat - Craiova - Pitesti, Pitesti - Ramnicu Valcea, Alexandria - Bucuresti, Ploiesti - Galati, Brasov - Iasi - Ungheni, Piatra-Neamt - Roman, Bors - Oradea - Cluj-Napoca - Sebes, Turda - Targu-Mures.