Senatorul Sorin - Constantin Lazar a sustinut marti, 24 septembrie 2014, in plenul Senatului, o declaratie politica cu titlul: "Constituirea unei Comisii speciale comune pentru avizarea Proiectului de lege privind unele masuri aferente exploatarii minereurilor auro - argintifere din perimetrul Rosia Montana si stimularea si facilitarea dezvoltarii activitatilor miniere in Romania - o necesitate impusa de complexitatea cadrului economic si socio-politic aferent proiectului de lege", pe care o puteti citi in continuare.

Asa cum stim cu totii, subiectul Rosia Montana este unul nu numai de actualitate, dar care a suscitat o multitudine de pareri pro si contra -exprimate in cadrul academic, in mass-media si nu in ultimul rand in cadrul manifestatiilor publice, atat in Bucuresti in Piata Universitatii, dar si in comunitatea locala direct afectata de decizia care se va lua la finalul dezbaterilor parlamentare.
In acest context, permiteti-mi sa am convingerea ferma ca decizia luata saptamana trecuta in sedinta comuna a celor doua Camere ale Parlamentului din data de 17 septembrie, de constituire a unei comisii speciale comune pentru avizarea Proiectului de lege privind unele masuri aferente exploatarii minereurilor auro-argentifere din perimetrul Rosia Montana, este una nu numai inteleapta, dar care isi va dovedi in mod cert utilitatea.
Dupa cum este cunoscut, aceasta Comisie va examina Proiectul de lege initiat de Guvernul Romaniei, precum si amendamentele depuse de Guvern, deputati si senatori si isi va finaliza activitatea prin intocmirea raportului in vederea dezbaterii proiectului de lege in plenul fiecarei Camere a Parlamentului.
Au fost o serie de discutii atat de forma, cat si de continut cu privire la constituirea acestei comisii.
O mare parte a criticilor a vizat faptul ca nu exista temeiul legal al constituirii acestei comisii, afirmatie intru totul falsa deoarece avem atat temei regulamentar, cat si constitutional.
Astfel, art.8 din Regulamentul activitatilor comune ale Camerei Deputatilor si Senatului, statueaza expres ca la nivelul Parlamentului se pot constitui comisii speciale pentru avizarea unor acte normative complexe. In acelasi sens este, de altfel, si dispozitia cuprinsa la art.64 alin.(4) din legea fundamentala.
Este de prisos orice argument adus in detrimentul ideii ca acest poiect de lege care vizeaza Rosia Montana nu ar fi unul complex, fie si numai gandindu-ne la modul general si minimalist la implicatiile economice si de mediu ale acestuia, dar si socio-politice.
Insa este necesara cercetarea detaliata a acestor aspecte, iar Comisia speciala tocmai acest rol il are, legal atribuit prin votul exprimat de cele doua Camere ale Parlamentului.
In acest scop, Comisia va invita sa participe la lucrari persoane interesate, reprezentanti ai unor organizatii neguvernamentale si specialisti din partea unor autoritati publice sau a altor institutii specializate care pot sa isi prezinte opiniile cu privire la proiectul de lege, in conditiile regulamentare, astfel cum a fost prevazut prin insusi actul de infiintare a acestui organism parlamentar.
Totodata, pentru clarificarea unor imprejurari sau stari de fapt la care se refera proiectul de lege, Comisia va efectua deplasari la fata locului, unde isi poate extinde activitatea de informare asupra obiectivelor si scopului proiectului de lege.
Asadar, toate aceste argumente ne permit sa concluzionam firesc ca aceasta Comisie speciala este menita sa asigure un cadru transparent si bine fundamentat pentru luarea unei decizii viabile in Parlament in ceea ce priveste proiectul Rosia Montana, dupa o ampla analiza a considerentelor de ordin socio-economic si de mediu aferente, cu respectarea interesului national.