Senatorul Trifon Belacurencu a sustinut o declaratie politica intitulata
"In sfarsit contractul cu Bechtel a fost reziliat", pe care o puteti citi in continuare.

Saptamana trecuta Guvernul Romaniei a reusit rezilierea contractului cu firma americana Bechtel.
Vreau sa mentionez inca de la inceput ca aceasta reusita este una amara, in loc de o autostrada finalizata avem in acest moment doar cu putin peste 50 km finalizati. Mai mult Romania a platit pentru cei 50 de km de autostrada o suma exorbitanta de 1 miliard 200 de milioane euro. Astfel autostrada Transilvania a ajuns sa aiba cel mai mare pret per kilometru din lume.
In aceasta luare de pozitie vreau sa fac un scurt istoric pentru a intelege cum s-a putut ajunge in aceasta situatie.
In 2003, cand Romania negocia pentru aderarea la NATO ar spune unii, Guvernul Romaniei a dat lucrarea prin atribuire directa, fara licitatie, firmei americane Bechtel. Unele persoane au spus ca acesta este pretul pe care trebuia sa-l plateasca Romania pentru a adera la NATO.
Din punctul meu de vedere, nu as fi avut nicio problema daca acesta ar fi fost adevarul, dar atribuirea lucrarii firmei americane Bechtel nu are legatura cu aderarea Romaniei la NATO. Cei care sustin aceasta teorie au uitat ca Romania a fost invitata oficial sa adere la NATO in noiembrie 2002, la summitul de la Praga.
Alti comentatori au considerat ca atribuirea directa a lucrarii catre firma americana a mascat o spaga luata de membrii guvernului de la acea vreme. Printre acestia si actualul presedinte al Romaniei, domnul Traian Basescu.
Nu trebuie sa uitam ca aceasta falsa tema a fost folosita de Alianta D.A. impotriva PSD-ului in campania electorala din 2004. Mai mult, dupa ce Alianta D.A. a castigat alegerile si a format guvernul, a blocat, pentru doi ani, toate lucrarile pentru constructia autostrazii si a renegociat contractul.
In mod paradoxal, nu au fost identificate persoanele care ar fi luat spaga din guvernul Nastase. Mai mult, desi pretul per kilometru la semnarea contractului cu firma Bechtel era aproximativ 5 milioane de euro, dupa renegociere pretul per kilometru a ajuns la aproximativ 25 de milioane de euro.
Ministru Transporturilor de atunci era domnul Gheorghe Dobre care se pare ca a obtinut prin renegocierea contractului o "mare victorie" fata de "dezastrosul contract" semnat de guvernul Nastase. Mare victorie poate doar impotriva romanilor, subliniez eu.
Problema renegocierii s-a simtit fix in buzunarele romanilor care au fost obligati sa plateasca peste 1 miliard de euro pentru aproximativ 50 de kilometri de autostrada. In aceste conditii ii dau crezare fostului prim ministru Adrian Nastase care a declarat ca autostrada ar fi fost deja finalizata daca ar fi castigat alegerile prezidentiale din 2004. Completez eu declaratia domnului prim-ministru cu faptul ca valoarea lucrarii ar fi fost mult mai mica.
In orice caz, dupa "marea victorie" a ministrului Dobre prin renegocierea contractului, rezilierea contractului a devenit subiect important cam in orice campanie electorala. Cam toti ministrii care s-au perindat pe la ministerul transporturilor de la Gheorghe Dobre pana la Anca Boagiu au promis ca vor incerca sa renegocieze sau sa rezilieze contractul in speta.
In mod paradoxal timp de aproape 7 ani nu s-a reusit rezilierea acestui contract pe motiv ca Romania ar fi trebuit sa plateasca firmei americane despagubiri de sute de milioane de euro, 500 de milioane de euro plus TVA conform fostului ministru Gheorghe Dobre sau 800 de milioane de euro plus TVA conform doamnei ministru Anca Boagiu.
Domnul ministru Dan Sova a reusit sa rezilieze contractul prin negociere directa cu plata unor despagubiri catre firma americana de 30 de milioane de euro plus TVA. Poate ca va veti intreba de ce nu a fost continuata lucrarea cu firma pe care tot un guvern PSD o alesese? Raspunsul este foarte simplu, pentru ca dupa marile renegocieri din perioada guvernelor Basescu-Boc contractul devenise o povara pentru Romania, cu un cost exorbitant pentru un kilometru de autostrada.
Vreau sa inchei prin a saluta rezilierea contractului si prin a-mi exprima dorinta si speranta ca lucrarile pentru constructia autostrazii Transilvania sa continue. Rezilierea contractului reprezinta o reusita a actualului Guvern, salvand astfel sute de milioane de euro din bugetul Romaniei.