B365.ro: La Razoare se va construi si o gara subterana, pe langa pasaj rutier si metrou

Nodul Intermodal Razoare, un proiect de 150 de milioane de euro, ar urma sa rezolve problema traficului dintre Vestul Capitalei spre Centru.
Lucrarile la Magistrala M5 de metrou au ingreunat traficul dinspre Vestul Capitalei inspre centru. In urmatorii ani, chiar daca metroul va prelua o parte din traficul intens, numarul in crestere de masini care tranziteaza dinspre Drumul Taberei va crea din nou probleme de aglomerație in zona Razoare.
Solutia propusa de municipalitate, constructia unui pasaj subteran pe directia Progresul - Geniului, sta pe lista de obiective "de inceput" de ani de zile dar lucrarile par a nu mai incepe niciodata.
Potrivit unui raspuns al Primariei Capitalei la solicitarea B365.ro, proiectul urmeaza a fi reconsiderat, avand un caracter foarte complex.
"Pasajul Razoare ar avea prioritate, dat fiind ca zona s-a aglomerat puternic de la constructia Pasajului Basarab, dar lucrarile vor incepe in functie de finantarea de care dispunem. Nodul intermodal Razoare se incadreaza in planul de inchidere a inelului central, care prevede existenta a cel putin 2 benzi pe sens, fara conflicte in intersectii, ceea ce ar insemna constructia mai multor pasaje, multe dintre ele fiind deja incepute. Studiile arata ca, daca s-ar realiza acest proiect, si circulatia ar fi dirijata pe inele, in detrimentul radialelor, nu ar mai exista ambuteiaje mari in Capitala", a declarat pentru B365.ro Ion Dedu, director in Directia Transporturi din Cadrul Primariei Capitalei.
Pasajul Razoare, desi o prioritate pentru traficul Capitalei si pentru locuitorii din zona, n-a reprezentat o prioritate pentru Primaria Capitalei, care a pus in primul plan alte proiecte de infrastructura in ultimii 5 ani.
Interventia "chirurgicala" asupra intersectiei Razoare, denumita "Nod intermodal Razoare - Calea 13 Septembrie" este una dintre cele mai complexe lucrari de infrastructura construite vreodata in Bucuresti. Se doreste amenajarea unui "punct intermodal de transport public", compus din: tunel rutier de la intersectia strazii Progresul cu Calea 13 Septembrie pana la intersectia Bd. Geniului cu Șos. Cotroceni, o parcare subterana, o gara subterana, linii de tramvai si autobuz, in paralel cu constructia liniei de metrou. Constructia va fi organizata pe mai multe niveluri - subterane, supraterane si la nivelul solului, iar pasajul subteran va fi perpendicular pe viitoarea Magistrala 5 Drumul Taberei - Eroilor.
Referitor la construirea unei gari in cadrul Nodului Intermodal Razoare, Ion Dedu explica faptul ca "linia de tren ar putea lega magistrala principala, plecand din Gara de Nord, de Gara Cotroceni, trecand pe la Razoare, pana la Gara Progresul. Viitoarea cale ferata ar fi subterana, sapata cu scuturi in cazul in care terenul ne va permite si nu vor fi afectate constructiile din zona".
Pentru Nodul Intermodal Razoare, bugetul Municipalitatii prevedea in 2012 suma derizorie de doar 2.200 de euro, in contextul in care proiectul necesita o investitie totala de peste 150 de milioane de euro potrivit studiilor facute, in 2007, de Consiliul General al Municipiul Bucuresti. Acest lucru se datoreaza faptului ca pentru banii Municipalitatii au prioritate proiectele deja incepute. Finalizarea acestora si, implicit, inceperea lucrarilor la Razoare, va mai dura insa. Este de ajuns sa amintim aici santierele mari precum Bulevardul Buzesti-Berzei, pasajul suprateran Mihai Bravu - Splaiul Unirii sau strapungerea Doamna Ghica - Bulevardul Chisinau.
Nici dupa terminarea acestor lucrari nu se stie daca va incepe constructia la Razoare, in contextul in care Municipalitatea anunta ca isi indreapta interesul in perioada urmatoare si spre alte proiecte mari precum autostrada suspendata, penetratia Splai - Ciurel - A1, nouaSala Polivalenta sau trei noi parcari subterane in centrul Capitalei. Totusi, Nodul intermodal Razoare se afla pe lista proiectelor pentru care Primaria va contracta un imprumut de 800 de milioane de euro, decizie aprobata la sfarsitul lunii august de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, ceea ce inseamna ca proiectul nu a fost totalmente abandonat din punct de vedere al bugetului.
Istoricul proiectului
Problema ambuteiajelor de la Razoare este veche. In 2007, Primaria Capitalei a gasit si o solutie: doua pasaje subterane. Unul dintre ele era proiectat pe directia Drumul Taberei - Eroilor, iar cel de-al doilea pe sensul strada Progresul - Bd. Geniului spre Pasajul Basarab.
In 2008, cu doua saptamani inainte de alegerile locale, Primarul Adriean Videanu anunta inceperea lucrarilor la pasaj, iar mai multe panouri care anuntau proiectul au fost instalate in zona Razoare. La nici doua saptamani insa, panourile au fost disparut.
Abia in 2011, s-a mai facut un pas inspre inceperea lucrarilor: Consiliul General al Municipiului Bucuresti a aprobat un Acord de Cooperare intre Primarie si Metrorex pentru realizarea pasajelor subterane de la Razoare. Acordul a fost necesar in conditiile in care pasajul subteran se intersecteaza in zona Academiei Militare cu Magistrala 5 de metrou ce urmeaza a fi construita in Capitala. "Daca noi tot sapam in zona, am zis sa lucram impreuna cu Primaria. Astfel, putem economisi niste bani", preciza Gheorghe Udriste, directorul general al Metrorex SA din perioada respectiva.
Asadar, unul dintre cele doua pasaje, cel pe directia Drumul Taberei - Eroilor, urma sa treaca chiar pe deasupra liniei de metrou. "Practic, pasajul va fi construit in proportie de 95% deasupra liniei de metrou. Mai sunt insa de facut studii. Lucrarile nu vor incepe anul acesta, ci peste 1-2 ani, intr-un scenariu optimist", declara pentru B365.ro, Ion Dedu, director executiv al Directiei Transporturi, Drumuri si Sistematizarea Circulatiei din cadrul Primariei Capitalei, in februarie 2011.
Intre timp Metrorex a inceput sapaturile in zona Academiei Militare, unde se toarna deja peretii mulati ai statiei de metrou. Primaria Capitalei s-a reorientat insa. "Pentru inceput va fi realizat doar unul dintre cele doua pasaje, cel de pe directia inelului principal de circulatie (n.r. pe sensul Strada Progresul - Bd. Geniului spre Grozavesti si Pasajul Basarab). Primaria are proiecte de sute de milioane de euro, insa bugetul anual nu ne permite sa realizam toate proiectele pe care le avem in plan", au precizat in martie, pentru B365.ro, surse din cadrul Primariei Capitalei.
Referitor la motivul pentru care s-a renuntat la pasajul pe directia Drumul Taberei - Eroilor, Ion Dedu a explicat, pentru B365.ro, ca "Pasajul Drumul Taberei - Dr. Reiner nu mai poate fi executat datorita modificarii proiectului magistralei M5. Statia Academia Militara nu se mai face prin sapaturi de la suprafata, ci se va face pe dedesubt, cu masini de sapat speciale. Asadar, constructia pasajului devine imposibila".