AGERPRES.ro: Romania a pierdut 730.000 de euro pentru ca detine doar un singur produs cu denumire de origine protejata

Romania a pierdut 730.000 de euro din banii europeni pentru ca detine doar un singur produs cu denumite de origine protejata, iar fondurile au fost alocate pentru grupuri de producatori, a declarat, miercuri, directorul general al SC Sonimpex Serv Com SRL, compania care produce magiunul de Topoloveni, si unic proprietar al acestei afaceri, Bibiana Stanciulov.
"Banii europeni erau oferiti printr-un program de promovare doar pentru grupurile de producatori, iar magiunul de Topoloveni este singurul produs din Romania cu denumire de origine protejata, respectiv cu indicatie geografica protejata. Grup de producatori inseamna cel putin doi. Consider ca se putea face exceptie avand in vedere ca aceasta indicatie geografica din Romania este reprezentata in momentul de fata de un singur produs", a precizat Stanciulov.
Aceasta a subliniat ca reprezentantii europeni au sugerat firmei Sonimpex gasirea unui alt producator din celelalte state europene, in conditiile in care la nivel european sunt 660 de produse cu denumite de origine protejata. "Banii s-au pierdut pentru ca sunt singura si consider ca este inuman sa pedepsesti un om pentru ca nu mai este urmat de altcineva. Acum, trebuie sa batem la usile si portile altor tari ca sa gasim un alt producator din cei 660 existenti la nivel european sa putem face un grup si sa putem accesa aceste fonduri‘‘, a mai adaugat directorul general al Sonimpex.
Sefa Sonimpex a declarat ca va incerca sa gaseasca pentru urmatoare sesiune din program, respectiv in toamna, un producator european pentru accesa aceste fonduri, care reprezinta 50% contributia UE, 30% a statului respectiv si 20% a producatorului. "Ma voi bate din nou in septembrie pentru accesarea acestor fonduri, iar daca nu voi reusi voi merge la UE sa solicit o derogare sa le pot accesa si singura. Pe de o parte, UE impune niste reguli, iar pe de alta parte Romania este penalizata ca nu poate accesa fondurile europene. Consider ca nu este corect‘‘, a aratat Bibiana Stancilov.

Acest program a fost destinat promovarii magiunului de pune Topoloveni pe piata externa, in special pe piata germana. "Am ales Germania pentru ca este o tara stabila si cu anumita putere economica. A fost foarte bine gandit acest program pe pe sapte trimestre, cu degustari si alte actiuni de promovare si marketing. In momentul in care nu gusti produsele mele si compari doar pretul cu al altor produse fara sa citesti eticheta nu cred ca este corect sa spui ca produsele sunt scumpe", a subliniat directorul general al companiei.
SC Sonimpex Serv Com a organizat miercuri o conferinta de presa prilejuita de obtinerea unor distinctii din partea Institutului de Gust si Calitate de la Bruxelles (ITQI) pentru trei dulceturi din fructe din gama Topoloveana, fara zahar adaugat si fara conservanti. Cele trei sortimente de dulceata ‘Topoloveana‘ si distinctiile lor primite recent in cadrul competitiei ‘Superior Taste Award‘, supranumita de publicatia Trends Magazine "Ghidul Michelin al alimentatiei", sunt dulceata de afine ecologice, care a primit doua Golden Stars ‘Superior Taste Award 2012‘ si calificativul ‘Remarkable‘, iar dulceata de prune cu migdale dulci si dulceata de catina, cate o stea Golden Star ‘Superior Taste Award 2012‘ si calificativul ‘Notable tasting‘.
Potrivit Sonimpex, la competitia din acest an au participat peste 2.600 de produse, iar 997 de produse au fost premiate de catre juriul ITQI. De asemenea, alte doua dintre produsele Sonimpex Serv COM au obtinut distinctia ‘Superior Taste Award‘ din partea ITQI, respectiv magiunul de Topoloveni, care a fost premiat in doi ani consecutiv (2010 si 2011), iar dulceata de cirese negre Topoloveana fara zahar adaugat - inregistrata la OSIM in septembrie 2010 - a primit pentru perima data in 2011 aceasta distinctie.
Magiunul de prune Topoloveni realizat de Sonimpex este singurul produs traditional romanesc care detine certificarea de Indicatie Geografica Protejata (IGP) la nivel european din 8 aprilie 2011.