ZF.ro informeaza : Cum arata cele mai importante 10 santiere de autostrazi dupa lunile de iarna: ritmul de constructie a incetinit fata de perioada anterioara

Cele mai importante zece santiere de autostrazi din tara au inaintat, in medie, cu 7% in perioada 1 noiembrie 2011-1 februarie 2012, potrivit unei analize a ZF pe baza datelor transmise de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR). Este pentru a treia oara in ultimele luni cand ZF monitorizeaza evolutia celor mai importante zece autostrazi din Romania. Aceste rapoarte privind stadiul de executie al autostrazilor ar trebui sa se regaseasca pe birourile prim-ministrului, dar si al ministrului transporturilor. In realitate, oare se intampla asa?
Spre comparatie, in doar doua luni, septembrie si octombrie, cele zece santiere monitorizate de ZF inregistrasera un avans mediu de aproape 10% al stadiului de constructie. Comparatia are sens in contextul in care conditiile meteo au fost destul de favorabile in perioada noiembrie-ianuarie, cu temperaturi pozitive, zapada si gerul facandu-si simtite prezenta abia in ultima jumatate a lui ianuarie.
De altfel, si fostul ministru al transporturilor Anca Boagiu le transmitea anul trecut constructorilor sa lucreze si in perioada de iarna, in contextul in care din punct de vedere tehnic este posibil.
Calculul ZF privind avansul mediu al autostrazilor in cele doua perioade este unul simplist si a fost realizat ca o medie aritmetica pe baza diferentelor intre stadiile de executie de la finalul, respectiv inceputul perioadelor luate in considerare. Pentru intervalul septembrie-octombrie, s-au putut calcula diferente pentru cinci santiere de autostrazi, in timp ce pentru intervalul noiembrie-ianuarie s-au putut calcula aceste diferente pentru opt santiere.
Cel mai important avans, de circa 14%, a fost inregistrat in cele trei luni, noiembrie, decembrie si ianuarie, de catre varianta de ocolire a municipiului Arad, care era finalizata in proportie de 85% la inceputul lunii februarie. De altfel, aceasta centura a fost deja deschisa circulatiei in luna decembrie, insa doar pe o singura cale de rulare pe primii 11,3 kilometri si pe ambele cai de rulare pe urmatorul kilometru, arata datele transmise de CNADNR la solicitarea ZF.
Pe de alta parte, autostrada Bucuresti-Moara Vlasiei, care ar urma sa fie gata in acest an, a stagnat, ramanand la stadiul de 2% pe primii sase kilometri pe sensul de mers dinspre Bucuresti si Ploiesti si la stadiul de 95% pe urmatorii 13 kilometri.
"Primul tronson, de 6,6 kilometri, are ca termen de finalizare luna octombrie a acestui an, in timp ce al doilea tronson, de 13 kilometri, are ca termen de finalizare trimestrul al doilea din 2012", spune Daniela Draghia, directorul general al CNADNR.
O surpriza a fost santierul de pe autostrada Suplacu de Barcau-Bors, unde, dupa mai bine de un an de zile, lucrarile au fost reluate si s-a avansat cu circa 7,5%.
Americanii de la Bechtel, care construiesc autostrada, trebuie sa termine pana in noiembrie anul acesta o portiune de circa 18 kilometri din totalul de 64 de pe acest tronson, urmand ca restul autostrazii sa fie finalizat in 2013. Bechtel a incasat pana in prezent pentru autostrada Suplacu de Barcau-Bors circa 267 de milioane de euro.
Un avans de 10% au inregistrat si lucrarile pe autostrada Moara Vlasiei-Ploiesti, care trebuia insa finalizata in decembrie anul trecut, insa termenul a fost prelungit pana in trimestrul al doilea al acestui an, potrivit CNADNR. Singura firma care si-a finalizat in proportie de 100% lucrarile ce ii reveneau este Spedition UMB, care construieste tronsonul dintre kilometrii 48,2 si 62.
In ceea ce priveste autostrada Deva- Orastie, avansul este de circa 6%, in prezent tronsonul fiind gata in proportie de 20,6%.
"In momentul de fata se executa lucrari pregatitoare, de curatare a terenului, de pregatire a terenului de fundare, de terasament. 19 structuri se afla in diverse stadii de executie si se efectueaza lucrari la podetele tubulare din beton si din metal si se relocheaza utilitati", spune Draghia.
In medie, cele zece santiere monitorizate de ZF sunt finalizate in proportie de 70%, fara a lua in calcul autostrazile Cernavoda- Medgidia si Nadlac-Arad (lotul 2), pentru care CNADNR nu a furnizat date privind stadiul fizic al lucrarilor.
Pe langa cele zece santiere solicitate, CNADNR a oferit date privind alte sase auto strazi ce se afla in prezent in curs de executie. Pe cele patru loturi ale autostrazii Orastie-Sibiu au fost finalizate activitatile de proiectare, lucrarile de deminare, dar si diagnoza arheologica, iar in prezent se lucreaza la terasamente sau se fac lucrari de cercetare arheologica. De asemenea, pe primul lot al autostrazii Nadlac-Arad s-au finalizat activitatile de proiectare, au fost desfasurate lucrarile de deminare si de arheologie si s-a trecut la constructie.
In ceea ce priveste primul lot al autostrazii Lugoj-Deva, ce ar trebui finalizat in aprilie 2013, au fost realizate activitatile de pro iectare si deminare, iar acum se realizeaza lucrarile de arheologie si lucrarile pregatitoare.