Piata pieselor auto din Romania, estimata la un miliard de euro in 2011, este controlata de unele companii de asigurari. Service-urilor li se impune sa comande piese de la un singur furnizor agreat, piesele fiind de fapt "cumparate" de asiguratori prin incalcarea dispozitiilor legale.
Unele companii de asigurari incearca, in mod ilegal, sa detina monopolul pe piata pieselor auto, achizitionand ca intermediari piesele, desi nu au voie sa aiba alt domeniu de activitate cu exceptia asigurarilor.
Avand in vedere existenta acestor "practici ilegale", care dateaza inca de dinainte de 2009, Asociatia Distribuitorilor de Piese Auto din Romania (ADPAR) a sesizat Consiliul Concurentei, printr-o scrisoare deschisa trimisa saptamana trecuta, cerand "declansarea investigatiilor si verificarilor, stoparea si sanctionarea acestor practici, astfel incat sa se asigure un climat concurential normal pe piata pieselor de schimb auto, in caz contrar am putea asista la preluarea in intregime a comertului cu piese auto de catre companiile de asigurari, iar activitatea distribuitorilor si unitatilor reparatoare se va rezuma la servicii de manipulare a pieselor de schimb".
"Ca reprezentanti ai distribuitorilor de piese, va cerem sa interveniti in stoparea rapida a acestor activitati si sa-i sanctionati sever pe cei vinovati de comiterea ilegalitatilor descrise in acest document. Aceste practici afecteaza direct piata pieselor de schimb din Romania, reducand drastic activitatea economica a companiilor distribuitoare si a service-urilor auto", se arata in documentul semnat de Haralambie Stanciu, presedintele ADPAR.
In sprijinul acuzatiilor aduse unora dintre asiguratori, ADPAR aminteste ca, in ultimii ani, acestia au profitat de pozitia detinuta pe piata ca titulari ai fondurilor necesare pentru despagubirile acordate asiguratilor, valorificand "in mod ilegal, in interesul lor, obligatia pe care o au in ceea ce priveste plata despagubirilor catre asigurati".
Piata pieselor auto din Romania este estimata la un miliard de euro in 2011.
"Scrisoarea la care faceti referire a ajuns la noi saptamana trecuta. In acest moment se afla in analiza expertilor nostri. Noi avem deja in lucru o ancheta sectoriala in acest sens", au declarat reprezentanti ai Consiliului Concurentei. Contactat telefonic, Constantin Nastase, PR Manager al Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare si Reasigurare (UNSAR), a declarat ca a aflat din media despre aceasta scrisoare, dar, nestiind despre ce companii este vorba si daca acestea sunt membre ale UNSAR, nu poate avea o reactie. "Noi ne putem autosesiza daca ADPAR nominalizeaza companiile respective si daca acestea sunt membre UNSAR. Daca suntem informati oficial, putem avea discutii in interiorul Uniunii si putem lua masuri. Dar noi nu am primit oficial nici o sesizare", a declarat Nastase.

Stabilesc reguli si practici de plata in interesul lor

Distribuitorii de piese auto au explicat in documentul remis Consiliului Concurentei ca, desi prevederile Legii nr. 136/1995 si normele de aplicare stabilesc "imperativ" ca despagubirile se platesc de catre asigurator persoanelor fizice sau juridice pagubite ori unitatilor reparatoare, "companiile de asigurari au nesocotit dispozitiile legale, stabilind alte reguli si practici de plata a despagubirilor catre asigurati, contrar prevederilor legale, care au afectat piata nationala a pieselor auto prin impiedicarea, restrangerea sau denaturarea concurentei".
Concret, dupa cum sustin distribuitorii, aceste practici au demarat cu selectia unitatilor reparatoare si distribuitorilor de piese auto care au acceptat colaborarea cu asiguratorii dupa regulile si conditiile impuse de acestia din urma, impiedicand astfel accesul pe piata al concurentilor de profil. In ceea ce priveste situatia unitatilor reparatoare independente, chiar si agreate, acestea sunt impiedicate de asiguratori sa mai cumpere in scop de revanzare piese de schimb pentru repararea avariilor produse prin accidente la autovehiculele asigurate, activitatea acestor unitati fiind limitata la serviciile de reparatii si manipulare piese de schimb.

Achizitia pieselor, efectuata, controlata si...

Continuand explicatiile date Consiliului privind practicile legale ale asiguratorilor, distribuitorii au remarcat ca achizitia pieselor de schimb este efectuata de catre asiguratori (ca intermediari), "sens in care emit, fara drept, comenzi in numele asiguratilor numai catre anumiti distribuitori agreati", tot acestia controland piata "prin intermediul unor platforme informatice specializate cu baze de date", achitand contravaloarea pieselor de schimb direct distribuitorului agreat. In acest fel, sustin distribuitorii, sunt eludate prevederile art. 55 din Legea nr. 136/1995 si art. 64 alin. (1) din Normele privind asigurarea obligatorie, care stabilesc ca platile sa se efectueze catre asigurat ori unitatea reparatoare, tocmai pentru a se preveni un comportament inadecvat al asiguratorilor sau o depasire a obiectului de activitate al acestora, care este strict limitat de lege.

...stabilita de asiguratori

"Mai mult, in aceasta procedura comerciala de achizitie a pieselor de schimb pentru repararea daunelor, stabilita de asiguratori, acestia au impus chiar distribuitorilor agreati plata unor taxe/comisioane/bonusuri pe volumul achizitiilor achitate de asiguratori, reduceri masive de pret, plata unor servicii (pentru intretinerea platformelor informatice) etc., ajungandu-se sa se pretinda comisioane chiar si pentru termenul de plata al pieselor de schimb livrate de distribuitori, cu toate ca despagubirea, conform art. 36 alin. (1) din Norme, se plateste in maximum 10 zile de la data depunerii ultimului document necesar pentru cuantificarea daunei, toate acestea demonstrand caracterul profund comercial al operatiunilor/activitatilor de cumparare/ intermediere de marfuri cu obtinerea de venituri, realizate de asiguratori, incalcand astfel in mod flagrant dispozitiile legale (art. 12 alin. (4) din Legea nr. 32/2000), care interzic societatilor de asigurari desfasurarea altor activitati decat cea de asigurare", noteaza ADPAR, evidentiind faptul ca aceste "practici ilegale si anticoncurentiale" ale companiilor de asigurari s-au diversificat si amplificat "pe fondul lipsei de reactie si control din partea autoritatilor competente".
Potrivit distribuitorilor, toate aceste nereguli vor avea drept consecinta eliminarea unitatilor reparatoare independente de pe piata pieselor auto, impiedicarea accesului pe piata al tuturor distribuitorilor de piese auto, controlul preturilor si al orei de manopera a pieselor de schimb prin modul de lucru al platformelor informatice, conditionarea incheierii contractelor de plata unor comisioane/bonusuri sau prestatii care nu au legatura cu obiectul acestora, cu efecte negative directe asupra drepturilor si intereselor legitime ale asiguratilor si impiedicarea pagubitului de a-si alege unitatea reparatoare dorita.

In 2009, CSA sustinea ca actiunile companiilor sunt in concordanta cu normele prudentiale

La data de 14 mai 2009, Asociatia Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI) a sesizat Garda Financiara, Consiliul Concurentei si Comisia de Supraveghere a Asigurarilor cu privire la neregulile savarsite de Allianz Tiriac Asigurari si Omniasig, care au impus service-urilor "contracte abuzive, anticoncurentiale si neconforme legilor in vigoare".
Potrivit reprezentantilor Asociatiei, service-urilor li se impune sa comande piese de la un singur furnizor agreat de Omniasig, piesele fiind de fapt cumparate de Omniasig prin incalcarea dispozitiilor legale care interzic asigura torilor sa desfasoare orice alta activitate in afara de cea de asigurare. "Ca si in cazul Allianz Tiriac, clientul nu va beneficia de garantie pentru piese", declara directorul ASSAI, Constantin Muntean, precizand ca a cerut autoritatilor competente "sa stopeze incercarea de instaurare a unor practici contrare legii, si - daca va fi cazul - sanctionarea celor care au incalcat legea".
In cazul Omniasig, conform ofertei postate pe site-ul ASSAI pe 6 mai, se cerea service-urilor sa comande piese de schimb la Materom SRL cu care Omniasig a incheiat un acord de aprovizionare exclusiva, in caz contrar nemaibeneficiind de avantajele sistemului de decontare.
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor a precizat ca actiunile celor doua companii de asigurari "sunt in concordanta cu normele prudentiale specifice practicilor in asigurari impuse de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor", iar "sustinerile privind 'achizitionarea pieselor auto de la furnizori agreati la preturi mult mai mari decat cele practicate pe piata de resort' nu sunt relevante atat timp cat nu sunt afectate solvabilitatea societatii si interesele asiguratilor". "In situatia in care in contractele de prestari servicii, la care faceti referire in sesizarile sus-mentionate, incheiate de catre dumneavoastra cu diferite societati de asigurare nu sunt in favoarea dumneavoastra sau contin clauze care sunt de natura sa afecteze interesele partilor, aveti la dispozitie institutii juridice prin care sa solutionati divergentele dintre partile raporturilor juridice", isi incheie nota CSA.