Cotidianul informeaza : Brand de tara in Uniunea Europeana. O poveste romaneasca de succes: magiunul de Topoloveni
Magiunul de Topoloveni, primul brand alimentar romanesc recunoscut de UE
La sfarsitul lunii aprilie, chiar dupa sarbatorile pascale, Bibiana Stanciulov a primit o veste foarte buna, pentru care s-a luptat mai bine de doi ani. Magiunul produs in fabrica de la Topoloveni a devenit primul produs alimentar din Romania care primeste Indicele Geografic Protejat (IGP) din partea Comisiei Europene. "Am depus actele in martie 2009, iar toata procedura dureaza doi ani, am fost singurii din Romania care am intrat in procesul de acreditare. IGP-ul va figura pe etichetele borcanelor pe care le vom exporta. Clientii europeni recunosc acest indiciu, stiu ce inseamna si au garantia unui produs natural", spune cu modestie Bibiana Stanciulov. Fosta ziarista de la Radio Romania nu uita sa il mentioneze si sa ii multumeasca comisarului european pe Agricultura, Dacian Ciolos, cel care i-a dat personal vestea prin intermediul unui e-mail ca magiunul de Topoloveni a primit IGP-ul. "Acest om, pe care il cunosteam doar din activitatea sa publica reflectata de presa, a pus umarul la recunoasterea pe plan european a magiunului produs la noi, chiar daca domnia sa in mod oficial nu poate fi 'avocatul' tarii din care provine, el fiind comisar pe agricultura al intregii Uniunii Europene. O spun fara niciun fel de retinere, Dacian Ciolos este un profesionit ireprosabil in domeniul sau. Iar cei care conduc destinele Romaniei ar face bine sa ia aminte la activitatea acestui om care nu uita ca e roman si incearca atat cat e posibil sa faca ceva pentru intreprinzatorii particulari din tara sa", zice cu insufletire proprietara fabricii de la Topoloveni.
Statul romanesc, inamicul intreprinzatorului
Bibiana Stanciulov se aprinde de-a binelea atunci cand vorbeste despre cum sprijina sau bine zis despre cum nu sprijina statul roman micul intreprinzator din domeniul alimentar, mai ales acum in vremuri de severa criza economica: "La noi criza se simte prin prisma cresterii dobanzilor la credite, dar ce sa ii ceri statului, ca oricum nu-i pasa! In privinta veniturilor obtinute din vanzari, eu una nu pot spune ca am fost afectati. Insa e cu adevarat deranjant si descurajant sa vezi ca statul asta, domnule, nu misca nici macar un deget - desi are posibiliattea sa o faca, sa ajute IMM-urile care fac productie. Eu, de pilda, am realizat ca a obtine finantare europeana e un film horror. In 2008, mie mi-au aprobat dosarul, apoi m-au anuntat ca nu mai sunt bani in fondul de garantare al Programului Fermierul. Deci nu mai aveam 50%, contributia proprie, si pierdeam si banii europeni. M-am dus la BCR, mi-au aprobat planul si mi-au dat 250.000 de euro. Am luat finantarea europeana la 3,4 lei pe un euro, desi intre timp se facuse 4,3 lei". Stanciulov mai e deranjata de un aspect: "Imprumutul de 550.000 de euro tot in afara tarii s-a dus: o firma din Italia a fost selectata sa modernizeze fabrica, iar dobanzile sunt platite la un grup bancar austriac. Banii n-au circulat deloc in Romania", spune cu naduf Bibiana, care nu face un secret din faptul ca e o patrioata convinsa.
Doamna Stanciulov nu se sfieste sa recunoasca si ca mica si prospera ei afacere de productie a fost tinta razbunarilor stupide ale autoritatilor. De la ANSVA, DSP sau Protectia Consumatorilor, la un moment dat toti s-au repezit sa amendeze sub diverse pretexte fabrica de la Topoloveni. Uneori chiar incalcand legea. "Imaginati-va ca in 2009 m-au amendat pentru o lege care inca nu intrase in vigoare si care avea sa fie aplicabila de abia in 2010. OK, sa zicem ca inteleg ca tu, stat, nu vrei, nu vrei pur si simplu sa ajuti bietul producator - si nu pentru ca nu te duce capul, ci pentru ca iti pasa doar de propriul buzunar si de afacerile personale, dar macar incearca domnule sa nu imi rupi spinarea mie sau altora ca mine care incearca asa atat cat pot ei sa produca ceva in tara asta. Ceva bun si sanatos", pledeaza Bibiana Stanciulov pentru un comportament corect al institutiilor statului fata de producatorii din industria alimentara.
Strategii de marketing si export, elaborate intr-un apartament modest din Titan!
Bibiana si fiica sa de profesie avocat, Diana Stanciulov, cea care ii este mana dreapta in afacere, au facut singure publicitate la magiunul lor. "Nu am nevoie sa arunc banii pe agentii de publicitate, eu sunt si director de marketing si sefa de vanzari, fac de toate, si apoi, cea mai buna reclama la ceea ce produci e calitatea produsului. Atat timp cat respecti si mentii standardul ridicat, nu mai ai nevoie de reclama in plus. Clientul fidel te cauta intotdeauna pe raft, pentru ca stie ca produsul tau e mereu de calitate", explica doamna Stanciulov cateva dintre tainele marketingului sau original, care s-a dovedit a fi de succes.
Pe parcursul intregului an 2009, magiunul produs la Topoloveni a fost mediatizat intens, creand impresia ca dispune de un buget de publicitate urias. Eroare! Bibiana Stanciulov si-a promovat produsele prin crearea de evenimente, iar strategia de comunicare a fost simpla. De cate ori au avut ocazia, Bibiana si fiica sa nu au facut altceva decat sa descrie drumul pe care l-au parcurs doua femei destoinice pentru a produce si vinde cu succes un produs natural.
Cele doua doamne Stanciulov s-au ocupat indeaproape si de colectarea certificarilor de calitate. Denumirea protejata national, titlul de furnizori ai Casei Regale, certificatul eliberat de Institutul Calitatii din Bruxelles precum si avizul Larex - toate aceste stampile stau imprimate pe eticheta fiecarui borcan de magiun pentru ca oamenii sa le aiba permanent in fata ochilor. Mai nou, dupa obtinerea IGP-ului, pe borcanele de magiun este imprimat si logoul brandului de tara al Romaniei: celebra frunza a Elenei Udrea. "Fireste ca ei (n.red. - Ministerului Dezvoltarii si Turismului) au tinut sa puna logoul pe borcanele noastre cu magiun! Pai cum altfel?! Magiunul de Topoloveni este deocamdata singurul brand european certificat oficial la nivelul UE", spune cu mandrie Bibiana Stanciulov.
"Am fost acuzati ca nu facem magiun fara zahar, asa cum ne laudam. Imi pare bine ca am facut atunci analizele la Larex pentru ca asa au amutit toti contestatarii", comenteaza Bibiana Stanciulov, constienta fiind ca s-a orientat perfect concentrandu-se pe o branduire in jurul calitatii si al ingredientelor naturale. "Orice magiun si dulceata din lume pot fi facute fara zahar. Totul e cate fructe esti dispus sa pui la fiert. Noi facem o tona de magiun din 4-5 tone de prune, iar cei care folosesc zahar fac dintr-o tona de fructe tot o tona de magiun", explica ea cum stau treburile.
Bibiana Stanciulov se afla in pragul unei noi provocari. Acum, odata obtinut IGP-ul, fabrica de la Topoloveni se pregateste sa faca exporturi. "Daca reusesc sa export numarul minim de borcane de gem in fiecare din celelalte 26 de tari ale UE, atunci ma declar multumita. Din acest punct de vedere, fireste!", spune Bibiana increzatoare in fortele sale si ale micii sale echipe de 30 de persoane, cu tot cu muncitorii de la Topoloveni.
Cine aude planurile de export ale Bibianei Stanciulov se gandeste ca aceasta companie pe care fosta ziarista a ridicat-o din nimic are cel putin un sediu de lux. Nimic mai fals! Firma Bibianei Stanciulov se afla de ani de zile in acelasi loc: intr-un apartament modest cu doua camere din Titan, la etajul patru al unui bloc vechi. "Da, aici am sediul si nici nu am de gand sa il schimb! Pentru ca incerc sa demolez prejudecatile astea stupide despre 'firmele de apartament'. Uite ca si o firma de apartament poate face performanta!", zambeste cu un aer strengaresc Bibiana Stanciulov.