Ken MacFarlane, vicepresedinte productie al Ford Europa, aflat luni in Craiova, a acordat pentru GdS un interviu in exclusivitate, el fiind primul oficial de rang inalt al Ford Europa care se adreseaza cititorilor nostri. Pentru prima data de la venirea Ford la Craiova, am aflat de la Ken MacFarlane de ce s-a schimbat procesul de productie, ce vor face furnizorii, cand incep angajarile si care va fi volumul de productie al fabricii din Craiova in 2012.
GdS: Ce inseamna, de fapt, anuntul facut de Ford privind schimbarea strategiei de productie la Craiova si in alte fabrici din Europa?
Ken MacFarlane: Pentru inceput, vreau sa va spun ca am avut privilegiul sa fac parte din industria auto timp de 39 de ani si am avut oportunitatea sa locuiesc in cinci tari. Va spun cu toata sinceritatea ca proiectul nostru pentru fabrica de la Craiova este cel mai interesant dintre cele pe care le am acum pe masa si vin la Craiova nu pentru ca trebuie, ci pentru ca doresc. In ceea ce priveste anuntul facut astazi (anuntul de demarare a productiei la inceputul lui 2012, facut marti - n.r.), a fost facut la nivelul tuturor fabricilor Ford Europa. Acest anunt face referire la un plan de crestere, de dezvoltare pe care il vad foarte proaspat. Ford Europa urmeaza sa lanseze in urmatorii trei ani 20 de noi produse sau produse total revizuite. Cu toata sinceritatea va spun ca in urmatorii trei ani Ford Europa va fi cel mai bine pozitionata din ultimii 100 de ani. Am decis sa facem ceva diferit, nu ceea ce fac competitorii nostri din industria auto, sa continuam acea strategie de folosire a capacitatii - o strategie care poate nu era cea mai buna -, competitorii nostri asteapta sa isi revina piata auto. Stau si se uita in asteptarea acestei reveniri. Problema cu strategia asta este ca noi, producatorii auto, nu stim cand isi va reveni piata europeana, intr-un an, in cinci, in sapte. Nu avem aceste informatii. Si asta ne-a impins pe noi, cei de la Ford, sa revizuim strategia noastra de productie, pentru a maximiza potentialul fiecarei fabrici. Am facut ceva ce competitorii nostri nu fac astazi: strategia noastra este sa avem megafabrici care construiesc mai multe tipuri de masini dintr-o singura categorie, adica pe o singura platforma. Am facut o analiza a tuturor fabricilor noastre, inclusiv Craiova, si la Craiova planul nostru initial facea referire la faptul ca urma sa producem o masina din clasa B si una din clasa C. De ce nu era o strategie sanatoasa: pentru ca nu aveau un design comun, nu aveau componente comune pe care sa le folosim, nu am avut elemente comune in constructia masinilor (cele doua platforme sunt total diferite) si furnizorii nostri nu sunt deloc asemanatori intre masinile de clasa B si cele de clasa C. Mentionez lucrul acesta pentru ca acest aspect va fi foarte important pentru Ford din punct de vedere al prezentei furnizorilor Ford la Craiova. Prin mutarea lui Transit Connect de la Craiova la Valencia, acest lucru se va intampla. La Valencia se vor construi masini din clasa C, iar la Craiova se vor contrui exclusiv din clasa B. Prin urmare, vedem un interes mult mai mare al furnizorilor de a evalua posibilitatea investirii in Romania, pentru ca volumele de productie vor fi mult mai mari. De aceea, viziunea mea pentru Craiova este ca devine in acest moment o fabrica competitiva la nivel global, din punct de vedere al calitatii, al eficientei si al potentialului pe care il are. Asa cum spuneam mai devreme, au ramas doar doua fabrici de platforma B, fabrica din Koln si cea din Craiova. (...) Toate fabricile vor deveni centre de excelenta specializate pe domeniul lor, inclusiv cea din Craiova. Astazi, prin anuntul pe care l-am facut, ne-am angajat in mod public si am confirmat ca vom produce la Craiova modelul B-Max, la inceputul lui 2012. Daca nu ai avut sansa sa vezi masina la Geneva, iti spun eu, ca sef la productie, ca este o masina fantastica. Are usile culisante, nu are stalpul din mijloc, ceea ce ii confera mai mult spatiu. Ne-am angajat, de asemenea, sa producem motorul Eco Boost, care reprezinta cea mai noua tehnologie pe care o avem, cel mai mic, dar cel mai eficient motor pe care l-am construit in istoria noastra de peste 100 de ani. Prin inlocuirea autoutilitarei Transit Connect ne-am angajat si confirmam un alt model tot din clasa B.

GdS: Care este acel al doilea model?
K.M.: Va fi tot o masina frumoasa din clasa B. Celalalt angajament pe care il confirmam astazi este acela ca vom investi la Craiova mai mult de 675 de milioane de euro. Azi anuntam pentru prima data ca vom investi aici peste 675 de milioane de euro.

GdS: Cand vom avea, cu exactitate, primul autovehicul B-Max "MADE IN CRAIOVA"?
K.M.: "Am toata increderea in Jan Gijsen (presedintele Ford Romania - n.r.) si echipa lui ca in urmatoarele 60 de zile vom construi prototipurile avansate - o etapa intermediara in procesul de productie. Avem un proces foarte complex si dificil de validare a produsului. Din acest moment, din vara aceasta si pana la sfarsitul anului vom construi toate prototipurile necesare care sa ne permita lansarea procesului de productie, si la inceputul anului viitor vom produce prima masina care va fi destinata pietei. Este identic si calendarul pentru productia motorului EcoBoost. Astazi nu se produc doar prototipurile pentru B-Max, ci si prototipurile pentru motorul Eco Boost.

GdS: Ce procent din noul autoturism va fi fabricat la Craiova si ce componente se vor produce in Romania?
K.M.: E un subiect important pentru mine (...). In urma cu 18 luni am reusit sa convingem o buna parte a furnizorilor nostri sa ne urmeze in Romania. Putem confirma ca sapte din acesti furnizori sunt in fabrica. De exemplu, furnizorul de scaune va fi chiar la usa Sectiei de Montaj, cei care ne fac o parte din caroserie sunt cu noi, alti furnizori de componente, furnizorul de rezervoare va fi in fabrica, si altii. De azi inainte, credem ca vor fi si mai multi furnizori interesati pentru ca vom produce o clasa mult mai mare si cu diversificarea modelelor din aceeasi clasa.

GdS: Erau pana acum furnizorii reticenti sa vina la Craiova, pentru ca nu stiau planul de productie al Ford sau pentru ca se produceau la Craiova doua clase diferite?
K. M.: Referitor la partea a doua a intrebarii, cu cele doua clase de masini, aceasta a facut mai dificila mutarea furnizorilor in Romania pentru ca aveau nevoie de importante resurse financiare alocate unei noi fabrici in Craiova, in conditiile in care multi dintre ei isi inchideau portile. Dar acum, cand ei vad un volum mare de productie pe clasa B si cu o similitudine intre cele doua modele, noi credem ca interesul lor va creste.

GdS: Mai exista spatiu in fabrica pentru alti furnizori?
K.M.: La ora aceasta nu mai avem hale, dar terenul pe care il avem ne permite sa le dam altora sansa sa construiasca pe acel teren halele lor.

GdS: Viceprimarul Craiovei spunea ca exista spatii pentru furnizorii Ford in alte companii: Electroputere, MAT si chiar Doljchim. Se pot duce acolo furnizorii?
K.M.: Noi am vizitat mai multe locatii. Am vazut Electroputere si alte locuri impreuna cu domnul viceprimar si am transmis informatiile respective furnizorilor nostri. Noi nu le impunem unde sa se aseze si unde sa-si deschida fabrici. Le prezentam toate locatiile existente, iar decizia le apartine. Putem fi un mediator intre cei care ne prezinta astfel de optiuni si furnizor.

"Cea mai importanta schimbare la Craiova este transformarea culturala a oamenilor"

GdS: Cum catalogati angajatii romani? Sunt ei "ineficienti" sau "risipitori", cum li s-a spus?
K.M.: Este cea mai importanta intrebare pe care mi-ati transmis-o si o sa va rog sa aveti putina rabdare daca voi da un raspuns mai lung. Cand ma gandesc la Craiova ma gandesc la o fabrica in totala transformare. Transformarea fizica e evidenta: te duci in fabrica si vezi liniile de productie pe care le-am montat, vezi o sectie cu totul noua, cu o tehnologie avansata de prelucrare a caroseriilor, vezi o vopsitorie semnificativ modificata si, de asemenea, linia de asamblare finala, care este la standarde mondiale. Sunt foarte mandru de transformarea fizica a fabricii, dar poate e mai putin importanta decat ceea ce vreau sa va spun. Transformarea operationala este, de asemenea, foarte evidenta, faptul ca avem un sistem comun al calitatii. Craiova este aliniata la sistemul de calitate al Ford Motor Company. In acest sistem formam oamenii sa fie pregatiti sa produca la nivelul standardelor Ford in orice fabrica din lume. Si sunt mandru si de aceasta transformare operationala, dar nici asta nu e cea mai importanta. Transformarea de care sunt cel mai mandru in Craiova este transformarea culturala. Cand am venit pentru prima data la Craiova am vazut oameni care nu aveau incredere in ei, oameni care nu se uitau in ochii mei cand intram in fabrica si cand le strangeam mana nu le puteam simti palmele. Oameni care nu vroiau sa ne vorbeasca. Acum, cand ma duc in fabrica vad oameni care vor sa participe la procesul de decizie, sunt oameni care vor sa-mi vorbeasca, chiar daca fac acest lucru printr-un translator, vad oameni care sunt bucurosi de ceea ce fac in fiecare zi, vad oameni capabili sa duca fabrica aceasta la un cu totul alt nivel. Avem diferite culturi in fabrica, avem spanioli, nemti, belgieni sau cate un american, ca mine asa, dar cei care s-au schimbat cel mai mult sunt romanii. (...) E un raspuns foarte lung, dar imi sunt dragi oamenii, romanii din fabrica de la Craiova, si e o bucurie sa lucrezi cu ei. Imi amintesc de un burete. Absorb toate informatiile si sfaturile pe care le primesc.

Angajarile sunt dictate de piata auto

GdS: Cand incep cu adevarat angajarile in fabrica si care este momentul la care Ford ajunge la 7.000 de angajati?
K.M.: Dupa cum stiti, am inceput deja procesul de angajari la finele anului trecut si inceputul acestui an si am angajat aproximativ 100 de specialisti. Aceste angajari vor continua in acest an si anul viitor. In realitate, cred ca aceste angajari vor continua fara limita in anii care urmeaza. Referitor la intrebarea specifica in legatura cu cei 7.000 de angajati, este o intrebare foarte dificila, pentru ca aceste angajari sunt dictate de piata. Ce va pot spune pe baza proiectiilor pe care le am - nu sunt angajamente!, cand includ angajatii pe care ii avem in prezent la fabrica, plus cei pe care urmeaza sa ii angajam in urmatoarele 6 luni, 12 luni, 2 ani si incluzand angajatii din campusul Ford, care va include si angajatii furnizorilor nostri care sunt in perimetrul fabricii noastre, anticipez ca vom avea undeva la 7.000 de angajati, cu totul, in urmatorii trei sau patru ani. In mod evident, aceasta cifra depinde de cererea de pe piata.

GdS: Cat a investit Ford pana la aceasta data in uzina din Romania?
K.M.: E important sa intelegem diferenta intre investit, in sensul de platit, si bani angajati, bani pe care Ford Motor Company i-a angajat pentru Craiova. Diferenta intre comenzi date, bani angajati si bani platiti efectiv. Neincluzand banii pentru tranzitie, dupa cifrele pe care le-am vazut eu in aceasta dimineata, Ford a angajat la Craiova peste 500 de milioane de euro, fara cheltuielile pe care le-am avut cu salariile si cu lansarea. Cele peste 500 de milioane de euro reprezinta sume care nu au nici o legatura cu tranzitia fabricii sau cu lansarea, ci sunt bani efectiv investiti in tehnologie. Angajamentul nostru a fost sa investim 675 de milioane, iar eu va spun acum dumneavoastra ca vom investi mai mult de atat. Cand ne uitam la climatul economic din Europa si la investitiile destul de limitate pe care le putem observa, acesta este un angajament foarte mare pe care Ford il face in Romania.

GdS: Cat s-a investit la Craiova din imprumutul de 400 de milioane de euro contractat de Ford de la BEI si garantat de statul roman?
K.M.: Nu tin o evidenta ce euro vine din ce sursa. V-am spus cifra pe care o am si pentru mine nu conteaza de unde vin banii, ci important este ca banii Ford vin la Craiova.

GdS: Componentele auto aduse din Turcia sau din alte tari au avut defecte, asa cum sustineau angajatii?
K.M.: Nu vreau sa discreditez ce a spus unul sau altul, dar vreau sa va spun ca nu vad nimic unic in cazul fabricii de la Craiova. Dar cred ca situatiile sunt similare la fabricile noastre.

GdS: Spuneti ca este permis un anumit numar de defecte?
K.M.: Nu. Nu sunt permise defecte. Avem uneori probleme cu transportul si anumite componente pot fi afectate in sensul acesta. Sunt alte evenimente care pot avea loc in procesul de livrare de la furnizori, dar asta facem noi in tot ce inseamna Ford Motor Company. Validam fiecare vehicul pe care il scoatem pe poarta fabricii si, daca este o reparatie necesara sau vrem sa schimbam o componenta, o facem. Si suntem foarte buni la asta! Dar cand atingem anumite valori, nici furnizorii nu vor mai participa la intalnirile noastre privind productia. Ei vor fi parte a echipei. Nu este o norma in industria auto sa vezi din fabrica ta si fabrica furnizorilor. Este un avantaj strategic pentru fabrica de la Craiova.

GdS: Furnizorii sunt la fereastra Ford?
K.M.: Nu. Sunt in casa noastra!

GdS: Ford a solicitat statului roman amanarea investitiilor. Va plati Ford penalitati statului roman in cazul in care nu realizati investitia pana in 2012?
K.F.: Am comunicat guvernului roman planurile nostre si aceste discutii continua. Nu ar fi potrivit pentru mine, ca lider al Ford Europa, sa comentez in mod public pe marginea acestor discutii. Anticipam sa putem concluziona aceste discutii cat mai curand posibil si sa ne vedem fiecare de drumul nostru.

GdS: Credeti ca se va intampla anul acesta?
K.M.: Speram sa se intample anul acesta.

GdS: Care este cel mai dificil lucru pe care l-ati cerut statului roman? Cel mai dificil lucru de acceptat de statul roman?
K.M.: (...) Este o provocare sa raspund la aceasta intrebare (...) Putem spune ca drumurile ar putea fi cel mai dificil lucru, infrastructura in general, inclusiv caile ferate.

GdS: Pentru Ford, exista altceva mai dificil decat infrastructura?
K.M.: Cred ca este vorba despre relatiile interumane si cred ca e foarte important pentru noi sa lucram la aceste relatii, asa cum am facut-o intotdeauna. Daca ne uitam la recesiunea economica prin care am trecut, cred ca o astfel de situatie nu a mai existat din 1929 si acest lucru ne-a impins sa ne reinventam, sa ne schimbam strategia. Daca ma intrebati pe mine, cred din toata inima ca planul pe care l-am anuntat astazi este mult mai bun. Dar aceasta este parerea mea.

De ce a venit Ford in Romania

GdS: Cum sunt salariile de la fabrica din Craiova comparativ cu salariile din alte fabrici Ford din Europa (Germania, Spania, Marea Britanie)?
K.M.: Din motive demne de inteles, nu discutam public salariile angajatilor nostri, dar ceea ce pot sa va spun este ca facem eforturi semnificative pentru a ne asigura ca salariile noastre sunt competitive cu cele din regiunea in care ne aflam.

GdS: Ati ales sa investiti in Romania datorita salariilor mici de aici?
K.M.: Decizia achizitiei sau constructiei unei fabrici este complexa. Cand luam aceasta decizie ne uitam la costul total de productie a unei masini, a unui produs efectiv. Bineinteles ca deciziile includ si salariile, includ acces pe calea ferata in fabrica si in afara fabricii, costul utilitatilor, includ abilitatea de a atrage "talente" in fabrica pentru a creste productivitatea si pentru a fi mai competitivi. Deci este o decizie foarte complexa. Noi vedem cresterea economica in Europa de Est mult mai mare decat in Europa de Vest. De aceea, in urma cu peste 100 de ani, fondatorul nostru Henry Ford a avut o strategie: sa construiesti acolo unde vinzi. In Romania, in timp, vom construi unde vom vinde.

GdS: Cand va fi Ford Romania pe profit, in ce tara vor merge profiturile realizate aici? Dar impozitele?
K.M.: La ultima parte a intrebarii nu cunosc raspunsul, iar la prima parte sa nu credeti ca evit raspunsul - a fost o sesiune foarte frumoasa de discutii cu dumneavoastra, dar noi nu ne uitam la profitabilitate sa o transferam dintr-o parte in alta, ci este o parte integranta a Ford Motor Company. Nu vreau sa evit un raspuns, dar de profitabilitate se ocupa domnii de la Dearborne (sediul Ford din America-n.r.). Raspunsul la intrebarea cand va fi Ford Romania mai profitabila este... cat mai curand posibil.

GdS: Cand ajunge Ford la 300.000 de masini la Craiova?
K.M.: Prin raspunsul pe care vi l-am da la intrebare ar insemna sa divulgam planul nostru de productie pe viitor. Putem sa spunem ca am instalat capacitatea de productie in fabrica a 300.000 de masini. Deci sa nu fiti confuzi in ceea ce priveste angajamentul nostru. El este ferm. Am instalat pentru aceasta capacitate pentru ca vrem sa producem 300.000 de masini. Daca nu planificam sa folosim aceasta capacitate, nu ne-ar fi preocupat instalatiile.

GdS: Cate masini intentionati sa produceti anul viitor?
K.M.: Tot ce va putem spune, eu si presedintele Ford Romania, Jan Gijsen, prezent aici de fata, este ca B-Max va fi foarte atractiv si vom primi comenzi. Fara sa va pot da o cifra, va asigur ca Ford va produce in 2012 semnificativ mai mult fata de ceea ce a produs aceasta fabrica in cel mai bun an al ei, indiferent de producator (capacitatea maxima a fabricii din Craiova a fost de 31.000 de vehicule Oltcit, in anul 1989, si de 27.000 de vehicule Daewoo, in anul 2004 - n.r.).