Romania Libera informeaza: Convertirea unei milionare de Primaverii la agricultura.
Planuri. Cofondatoarea Mobexpert vrea sa transforme Piata de Gros in principalul nod logistic pentru aprovizionarea cu legume si fructe a Bucurestiului.
In fiecare seara studiaza 1-2 ore agricultura. Acum un an daca ar fi dat examen ar fi luat nota 2. Acum ar lua 6. Cert este ca intr-un singur an a reusit sa treaca Piata de Gros de pe pierdere pe profit.
Ne-am intalnit in Dorobanti, la biroul ei cu un lampadar sic agatat de tavan. Imbracata adolescentin, "doamna Mobexpert" isi aseaza tableta IPad si Blackberry-ul pe birou, iar asistenta ii aduce un dosar gros de 7 centimetri, a carui coperta are un imprimeu cu fructe: "Astea sunt toate hartiile mele despre Piata de Gros. Dosarul l-am primit de la fostul director al pietei" (n.r. care a fost inlocuit imediat dupa achizitie).

Piata de Gros, cumparata la pret de chilipir

Relatia milionarei cu agricultura a inceput cand avocatul ei, care e si lichidator judiciar, i-a dat un pont de aur: "ANAF scoate la licitatie Piata Centrala". Sfatul a venit exact cand, dupa doua licitatii esuate, Ministerul Finantelor a decis injumatatirea pretului de pornire, de 7,1 milioane de euro (fara TVA).
In sala de licitatii a mai fost prezent doar "un domn din Timisoara", care a avut doar rol de bibelou, nedepunand nici macar garantia de 10% din pretul de pornire, pentru a avea dreptul de a licita. Astfel, singurul licitant real din sala a fost "reprezentantul" Cameliei Sucu, care a luat piata cu numai 3,8 milioane de euro (pret fara TVA). Un adevarat chilipir, daca socotim activele pietei: "16 hectare de teren, 5 hale intre 4000 si 5000 mp si 3 celule de coacere a fructelor, a cate 3000 mp".

"Nu a fost un pont politic"

Dupa intrarea in proprietatea Cameliei Sucu, "Piata de Gros" a trecut imediat in administrarea unui SRL al carui actionar majoritar (cu 95%) este Katy Pasculea, apropiata a PDL si sponsor al acestui partid cu 6 luni inaintea campaniei electorale pentru alegerile locale din 2008.
Camelia Sucu neaga insa ca aceasta achizitie ar fi fost facuta pe filiera politica: "Daca ar fi fost un pont politic, as fi luat-o mult mai ieftin".
Imediat dupa achizitie a inceput sa se spuna ca patroana Class Living se lanseaza in afaceri imobiliare: "Activele Pietei de Gros" au dus la aparitia de speculatii cum ca eu am cumparat pentru afaceri imobiliare, mai ales ca fiind vorba de atat de multi metri patrati in localitate constructii", spune omul de afaceri.

A tocmit un consultant de la "Piata de Gros" din Barcelona

Camelia Sucu spune insa ca vrea sa pastreze domeniul de activitate al Pietei de Gros pe care vrea s-o transforme in principalul nod logistic pentru aprovizionarea cu legume si fructe a Bucurestiului, o piata de 2 milioane de consumatori: "Pana la momentul cumpararii Pietei de Gros eram si eu, ca marea majoritate, un consumator de produse. Nu stiam care este cursul unui produs alimentar de la productie pana ajunge la noi in farfurie".
Omul de afaceri mai spune: "Cheltuielile ni le acoperim, avem si profit; deocamdata e un profit neimportant, dar e suficient cat sa nu aducem bani de acasa. Asta fiindca, de cand am luat Piata de Gros, ca orice om gospodar care devine proprietar, am facut curatenie, la propriu si la figurat. Am reparat gardul, am zugravit si am inchis portitele prin care se scurgeau bani. Cu echipa pe care mi-am format-o acolo, asta mi-am propus sa facem. Cand am luat piata nu aveam nici 60% din standuri inchiriate, acum procentul a urcat spre 80%. Consumurile le-am redus. Taierile le-am putut face din consum, din economia la politele de asigurare. Asigurarea Pietei de Gros am facut-o corect, ca sa fie la un nivel normal. Fiind vorba de banul meu, am negociat eu personal cu asiguratorul si am optat pentru pretul cel mai bun de pe piata. Ce s-a intamplat inainte nu e treaba mea. Intr-un singur an, piata care pierdea e pe profit, pentru ca eu nu am 120 de angajati, in primul rand. Eu am acolo 4 salariati, ca administrare, si mai sunt 20 care tin partea de tehnic. In total, 25 de oameni din 120".
Camelia Sucu a explicat de ce, de la infiintare, Piata de Gros a acumulat pierderi de zeci de milioane: "Exact lipsa de specialisti si de strategi la nivelul conducerii pietei de gros a cauzat esecul ei. Nu poti sa pui la conducerea unei Piete de Gros un om care nici nu doreste sa se informeze macar ce inseamna producator".

Scolarita la seral

Nestiind nimic despre domeniul agricol, Camelia Sucu a inceput sa citeasca despre agricultura: "Eu acum sunt la scoala si invat de la oameni care se pricep. Mi-am sunat consultantii de la PriceWaterHouseCoopers si de la Maguire si le-am cerut sa-mi trimita analize si statistici ca sa inteleg domeniul. In fiecare seara, cand ajung acasa, dedic 1-2 ore studiului".