Autoritatea Nationala a Vamilor pedepseste firmele pentru o greseala pe care tocmai Vama a comis-o in urma cu cinci ani. In loc sa-si asume vina, autoritatea statului le cere acum firmelor sa plateasca penalitati si diferente de TVA din cauza unui calcul gresit la importurile de autoturisme second-hand.
Zeci de firme din Dolj si din tara s-au trezit pe cap cu inspectorii vamali, care le cer sute de mii de euro pentru ca Vama nu a fost in stare sa interpreteze corect legislatia privind importurile de autoturisme second-hand, valabila in anul 2006. In Dolj, firme precum Remia, Dumagas sau Robest au fost scoase datoare cu sume de ordinul sutelor de mii de lei fiecare, desi respectivele societati au primit acum cinci ani confirmarea oficiala ca valorile la importurile din vama au fost cele corecte.

De ce a inceput prigoana

Potrivit legii, organele statului au cinci ani la dispozitie pentru a controla documentele firmelor. Orice actiune ulterioara ramane fara valoare, iar eventualele sume datorate statului se prescriu. Obligati sa-si faca planul de incasari pentru bugetul flamand al tarii si speriati ca le scapa firmele printre degete, sefii Vamii au trecut la atac. Au trimis pe capul firmelor inspectori croiti sa stabileasca sume suplimentare de plata. Si le-au calculat, motivand ca statul a fost pagubit, deoarece valoarea de import a autoturismelor la care s-a calculat TVA a fost stabilita pe baza tarifelor dintr-un ordin al ministrului finantelor din 2001 si nu pe baza valorii din factura de achizitie. Culmea este ca aceia care au incurcat borcanele si au stabilit aceste valori au fost tocmai inspectorii Vamii.

Vama mioapa

Acum sa luam cazuri concrete. Firma Remia, una dintre cele mai mari din judet, a achizitionat in 2006 doua autoturisme a caror valoare pe factura a fost de aproximativ 45.000 de euro fiecare. La acea data erau in vigoare atat Codul Vamal al Romaniei, cat si Ordinul nr. 687/2001 emis de ministrul de finante Mihai Tanasescu. Potrivit Codului Vamal si Acordului GATT (pentru tarife si comert - n.r.), "valoarea in vama a marfurilor importate va fi valoarea de tranzactie, adica pretul efectiv platit", sustin reprezentantii Vamii. De cealalta parte, administratorii firmelor invoca Hotararea de Guvern nr. 1.114/2001, care spune ca "valoarea in vama a autovehiculelor folosite se stabileste pe fiecare categorie de vehicule prin ordin al ministrului de finante". Ordinul a fost emis in acelasi an si stabileste valorile pe care Vama trebuia sa le ia in calcul la stabilirea TVA de platit de catre firmele importatoare. Vama considera insa acum ca ordinul se refera doar la persoanele fizice, pentru simplul fapt ca actul normativ nu spune nimic despre persoanele juridice. Nu la fel gandeau sefii Vamii si acum cinci ani, cand pe declaratiile vamale au trecut valoarea autoturismelor din grilele inscrise in ordin, si nu cea din facturi. Si ca sa fie totul oficial, au pus si stampila prin care au parafat acest lucru. Din nevoia de bani la buget, dupa cinci ani, insa, s-au razgandit si au dat alta interpretare legii, obligand firmele la plata unor sume de care nu se fac vinovate. Culmea este ca, pe o greseala a Vamii, statul le-a calculat societatilor comerciale penalitati de intarziere care sunt chiar mai mari decat diferenta dintre suma din factura si cea calculata de Vama.

Si abuzati, si cu banii luati

Patronii obligati pe nedrept sa plateasca bani frumosi in vremuri de criza sunt hotarati sa dea statul in judecata. "Eu am cumparat in 2006 doua autoturisme. Le-am dus factura si toate documentele pe care mi le-au cerut, au completat declaratia vamala, unde au trecut atat valoarea din factura, de 45.000 de euro, cat si tariful din grila pe care l-au luat in calcul, de 11.000 de euro. Cum pot sa spuna ca nu am adus factura atata timp cat valoarea ei este in document? Acel document a fost stampilat de cei de la Vama, deci de atunci este liber de vama. Daca mi-ar fi spus atunci, as fi platit TVA la valoarea din factura, ca doar de aceea le-am dus factura, nu? Iar acum vin dupa cinci ani si imi calculeaza penalitati de intarziere si imi spun ca am de plata aproape 200.000 de lei. Ce vina am eu ca ei au calculat asa?", a spus Emil Coraci, administratorul firmei Remia. Intr-o situatie si mai delicata este Robert Ungureanu, patronul firmei Robest Automobile, care importa si vindea masini second hand. "Mie mi-au verificat 37 de declaratii vamale din perioada decembrie 2005 - iunie 2006. Pentru celelalte a expirat termenul de prescriptie. Au venit la mine in decembrie 2010 si au stabilit ca am de plata 180.000 de lei. Noi nu am avut treaba cu declaratiile vamale. Este un abuz si o bataie de joc pe banii nostri. Cand am importat masini cu valoare mai mica decat cea din grila mi-au calculat taxa la valoarea mai mare din lista lor, iar cand este factura mai mare decat valoare din lista iau in calcul factura. In ce baza vin ei sa ne ceara bani cand acum cinci ani tot ei au confirmat prin stampila ca actele sunt corecte? Oricum, am renuntat sa mai import si sa vand masini tot din vina statului. Afacerea nu mai era rentabila si nu pot sa concurez cu persoanele fizice care importa masini in numele lor si nimeni nu le face nimic", a spus Robert Ungureanu.

"Le facem plangere la CEDO"

Sume si mai mari de bani are de platit o firma din consortiul Dumagas. "Totul s-a facut legal la vremea aceea. La acel moment, TVA se platea la valoarea stabilita prin HG nr. 1.114/2001. Acum ne-au calculat penalitati de sute de mii de lei, care sunt mai mari decat valoarea semiremorcilor si remorcilor importate. Nu inteleg cum pot spune ca nu am declarat valoarea reala, cand valoarea trecuta in declaratia vamala era preluata automat de sistemul informatic", au spus reprezentantii legali ai firmei. "Dupa ce au intocmit procesul-verbal de control, teoretic ei ne pot executa oricand. Daca o vor face, ne gandim sa-i dam in judecata la Curtea Europeana a Drepturilor Omului", au mai spus ei. Surse apropiate conducerii Autoritatii Nationale a Vamilor au recunoscut pentru GdS ca actelor normative li s-au dat interpretari diferite. Potrivit acestora, lista cu tarife din 2001 a fost publicata pentru a elimina afacerile cu masini care erau subevaluate in vama si apoi vandute pe piata la preturi mult mai mari. Sursele nu au putut explica insa de ce Vama a interpretat acelasi act normativ intr-un fel in urma cu cinci ani si altfel acum, si ce vina au firmele obligate la plata fara sa aiba vreo vina. Intr-un proces-verbal de control al Directiei Judetene Vamale aflat in posesia GdS si efectuat in ianuarie 2011, inspectorii vamali sustin ca au dreptul sa stabileasca sume de plata suplimentare pe baza Codului Vamal care, la articolul 100, alineatul 1 prevede ca "Autoritatea Vamala are dreptul ca, din oficiu sau la solicitarea declarantului, intr-o perioada de cinci ani de la acordarea liberului de vama, sa modifice declaratia vamala".
Doua randuri mai jos insa, alineatul 3 spune urmatoarele: "Cand dupa reverificarea declaratiei sau dupa controlul ulterior rezulta ca dispozitiile care reglementeaza regimul vamal respectiv au fost aplicate pe baza unor informatii inexacte sau incomplete, autoritatea vamala ia masuri pentru regularizarea situatiei, tinand seama de noile elemente de care dispune". Cea care a gresit este Vama insasi, deci inspectorii ar trebui sa le impute sumele sefilor lor de atunci.