Motorstory.ro informeaza: Pozitia corecta la volan.
Luni am fost la un eveniment BMW (o sa va spun despre el), iar acolo era un pilot bulgar care ne-a explicat inca o data care este pozitia corecta la volan. O stiam, de la alti instructori de pilotaj, dar cum n-am vorbit niciodata despre chestia asta pe Motorstory, am zis sa o discutam. Niciodata nu strica sa aflam chestii foarte utile.
In primul rand, trebuie spus ca pozitia corecta la volan are doua mari beneficii. (1) Ajuta mult la evitarea unui accident, doar prin faptul ca reactionezi mai bine, controlezi mai bine comenzile si (2) minimizeaza efectele pe care un impact le poate avea asupra soferului (si pasagerului!).
Ideea este ca foarte putini soferi conduc stand intr-o pozitie corecta. Ba poate ati si ras de vreunul atunci cand l-ati vazut ca sta drept, cu ambele maini pe volan. Nu trebuia s-o faceti.
Fara alta introducere, iata care sunt regulile atunci cand te asezi la volan:
• in primul rand, cel mai important aspect, trebuie sa stai drept! Da, drept, cu spatarul scaunul in asa fel incat sa stai drept. Multi au tendinta sa stea pe spate (e mai confortabil asa), ceea ce e gresit. Nu poti reactiona foarte rapid daca stai "culcat". Nu esti pe canapeaua din sufragerie, ci la volan. Orice grad de inclinare pe spate iti rapeste din timpul reactiei daca se intampla ceva neasteptat. In plus, exista sansa (la impact) sa te "strecori" pe sub centura, daca stai prea pe spate.
• trebuie sa reglezi scaunul pe inaltime in asa fel incat sa ai minim 5 degete (practic, latimea mainii) intre cap si plafon. Aici depinde de mai multe chestii, cum ar fi daca scaunul este prevazut cu sistem de reglare pe inaltime, depinde de inaltimea ta. Dar, in marea majoritate a masinilor, indiferent de clasa, vei putea respecta aceasta regula a latimii palmei. Va imaginati la ce este utila, atunci cand ai un accident si decolezi, sa nu te lovesti la cap de plafon (te tine centura, dar daca esti foarte aproape tot poti lovi).
• trebuie sa duci scaunul pe directia inainte/inapoi in asa fel incat atunci cand intanzi maina pe volan, acesta sa fie putin dupa incheietura mainii (palmei) in dreptul orei 12. In acceasi idee, atunci cand apesi complet frana, piciorul trebuie sa ramana flexat! Daca ajunge sa fie intins nu vei putea livra toata forta de franare de care esti in stare. Plus ca, daca impactul te prinde cu piciorul complet intins, ai sanse sa ajungi in spital, cu incheietura acestuia distrusa din sold. Practic, o parte din energia impactului se transmite direct si brutal in sold.
• legat de ce spuneam mai sus, mainile se tin pe volan la orele 9 si 3. In pozitia asta, incheiturile coatelor trebuie sa fie flaxate, in nici un caz intinse! Daca tii volanul cu mainile complet intinse nu vei avea nici forta si nici rapiditatea de a corecta atunci cand ajungi intr-o situatie critica. La 9 si la 3 este pozitia cea mai buna pentru manevre rapide, cu ce mai mare amploare a miscarii. Ati vazut ca volanele masinilor actuale au pozitiile de prindere exact asa, la 9 si 3. Este pozitia ideala pentru manevre rapide.
• la final, ajustezi pozitia centurii de siguranta. Partea de sus nu trebuie sa treaca peste gat (ar putea fi cu probleme la un impact), ci putin mai sus de umar. Ati vazut ca toate masinile au sistem de reglare pe verticala a centurii.
Probabil ati vazut pozitia la volan a "smecherilor": scaunul dar cat mai in spate, spatarul mult culcat, mana stanga tinuta la ora 12, corpul aplecat spre dreapta. Plus privirea de bovina. Ei, oamenii astia n-ar putea evita nimic din ce le-ar putea sari in fata masinii. Pur si simplu n-ar avea viteza si dexteritatea de a manevra din respectiva pozitie. Pe bune, politia ar trebui sa dea amenzi pentru asa ceva.
Pilotul bugar care ne-a aratat regulile astea a spus ca, indiferent cat conduci si unde conduci, asta e pozitia la volan, de la care el nu se abate nici macar cand merge relaxat, mult, cate 1.000 km/zi. Pana la urma te obisnuiesti sa stai drept si sa tii mainile si picioarele corect.
Si ne-a mai zis o chestie. Cum ca, da, arati cam ca o domnisoara incepatoare stand drept, cu ambele maini pe volan, relativ aproape (dar nu foarte aproape, pentru ca nu vrei izbitura unui airbag de aproape) de volan, dar poti conduce mult mai bine si mai sigur asa.