Prin Hotararea Guvernului nr.1397/ 2010, s-a aprobat modelul, continutul, modalitatea de depunere si de gestionare a "Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate"- formular 112.
Hotararea a fost publicata in Monitorul Oficial nr.897/31.12.2010.
Obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate se vor declara utilizand "Declaratia unica"- formularul 112, incepand cu obligatiile determinate in baza veniturilor aferente lunii ianuarie 2011.
Declaratia se completeaza si se depune de persoanele fizice si/sau juridice prevazute la art.296^3 lit.e) din Codul fiscal la care isi desfasoara activitatea sau se afla in concediu medical persoanele prevazute la art.296^3 lit.a) si b, de catre platitorii de venituri pentru persoanele prevazute la art.296^3 lit.c), de catre persoanele asimilate angajatorului prevazute la art. 296^3 lit.f), precum si de catre orice platitor de venituri de natura salariala sau asimilate salariilor.
Obligatiile privind contributiile sociale, impozitul pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate sunt cuprinse in Nomenclatorul "Creante fiscale", din Anexa 2 a actului normativ mentionat.
Termen de depunere: Declaratia se depune lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza impozitul pe venit si contributiile sociale. Primul termen de depunere este data de 25 februarie 2011 pentru veniturile aferente lunii ianuarie 2011.
Organul fiscal competent: Unitatea fiscala in a carei evidenta contribuabilul este inregistrat ca platitor de impozite, taxe si contributii.
In cazul contribuabililor care au sedii secundare inregistrate fiscal ca platitoare de salarii si venituri asimilate salariilor, platitori de obligatii fiscale sunt contribuabilii respectivi, inclusiv pentru impozitul pe venitul din salarii datorat de salariatii care isi desfasoara activitatea la sediile secundare.
Modul de depunere: Declaratia se depune in format electronic sub forma unui fisier PDF, conform anexei 1 la hotarare, care are atasat fisierul XML descris prin anexa 8 la hotarare.
Declaratia se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanta, pe portalul e-Romania.
ATENTIE: Pentru depunerea declaratiei, platitorul trebuie sa detina un certificat calificat, eliberat in conditiile Legii nr.455/2001 privind semnatura electronica.
In mod exceptional, pana la data de 1 iulie 2011, contribuabilii care nu detin certificat calificat, pot depune declaratia in format electronic, pe suport electronic, insotit de formularul prevazut in anexa 1 la hotarare - "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate", in format hartie, semnat si stampilat, conform legii.
In aceasta varianta, depunerea declaratiei si a suportului electronic se poate face:
- direct la registratura organului fiscal
- la oficiile acreditate de Ministerul Finantelor Publice
Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate se completeaza/valideaza cu ajutorul programelor de asistenta puse la dispozitia contribuabililor gratuit de unitatile fiscale sau descarcate de pe site-ul ANAF, la adresa www.anaf.ro.
Agentiei fiscale ii revine misiunea de a transmite datele celorlalti utilizatori (case de pensii, somaj, etc.)
Informatii detaliate se pot obtine la:
- birourile pentru asistenta contribuabililor din cadrul administratiilor finantelor publice;
- telefonic, la Centrul de asistenta a contribuabililor, la nr.0314039160;
- accesand pagina de Internet www.anaf.ro.